Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

D10/Stand 76 var i utgangspunktet eneste kategori E ("widebody") gate. De øvrige på pir nord var alle kategori C (opp til ca. A321 i størrelse) Nå har vi fått 2 ekstra E-parkeringer: 79 ("mellom" D9/77 og D11/81. Trapper via C9/D9?) og 87 (fjernpark/buss). Det skal også komme flere endringer etterhvert som arbeidet går videre.

Ja fikk sett dette når jeg kom med fly til OSL i natt. Da stod Hifly 330 parkert mellom D9 og D11, med flytrapp som adkomst. I dag tidlig hadde den avgang fra D9, trappeadkomst da fra D9 ned på bakkeplan og inn i fly. DY har også brukt den samme gate med sin 787.

Ved denne type bruk av gaten må vel da også D11 stenges i tidsrommet ett stort fly står der. Helt tydelig at den var under ombygging akkurat nå.

Vil det komme utganger med to broer ut til flyet slik at boarding kan gå raskere eller evnt. splittes premium/economy?

Ettersom det stort sett blir Thomas Cook sine widebodyfly til syden som vil bli plassert på D10 og D11, blir vel ikke behovet for å splitte premium og economy passasjerene så stort. Men de flyene har mange seter så dobbel bro burde vært på plass.

Ettersom det stort sett blir Thomas Cook sine widebodyfly til syden som vil bli plassert på D10 og D11, blir vel ikke behovet for å splitte premium og economy passasjerene så stort. Men de flyene har mange seter så dobbel bro burde vært på plass.

Icelandair står på d10 nesten fast.

Jeg ser ikke helt det store behovet for doble broen innen Schengen, og føler man bør opp i 777-300ER størrelse eller større for at man strengt tatt har noe særlig behov for det. Etter min mening, så tror jeg OSL sitt investeringsbudsjett fremover heller bør prioriteres på andre ting, f.eks flere gater hvor man faktisk får plass til store fly

Icelandair står på d10 nesten fast.

Det er vel ikke så mange kat D, gater på Schengen, når fleksigatene på E/F har vært under ombygging?

Tidligere på Schengen har det jo stort sett vært Thomas Cook sin A330 som har trengt en kategori E gate, og Icelandair sin 757 med katergori D. Slik sett så har det vel skapt noen utfordringer i sommer, når Norwegian med sine 787 og innleide 747 og A330 plutselig har mangedoblet widebody trafikken innen Schengen

D10/Stand 76 var i utgangspunktet eneste kategori E ("widebody") gate. De øvrige på pir nord var alle kategori C (opp til ca. A321 i størrelse) Nå har vi fått 2 ekstra E-parkeringer: 79 ("mellom" D9/77 og D11/81. Trapper via C9/D9?) og 87 (fjernpark/buss). Det skal også komme flere endringer etterhvert som arbeidet går videre.

Er plass 87, den på utsiden av D11, hvor det ofte har stått enten HiFly A330 eller Wamos 747 de siste ukene

Last edited:

Det er mye snakk om avstander på OSL, men har noen tenkt på barna? Jeg synes tilbudet er direkte kjipt, ok de har et "fly" eller to med sklie som gjerne er overbefolket og som ikke egner seg når barn i ulike aldre ønsker å røre seg. Både vi og mange av våre kjenninger bruker forbindelser via ARN så ofte vi kan på utenlandsturer, framfor OSL, rett og slett fordi flyplassen i Stockholm er en fest for ungene hvis man sammenligner med OSL. Til syvende og sist må det jo være et tap for OSL dersom folk velger å fly via andre lufthavner pga det dårlige tilbudet?

Dette er også noe det er tatt stilling til og tilbud for barn vil også bli utbedret/oppgradert, de er på jakt etter en løsning som skaper "god opplevelse" også for barn. (Uten å kunne si så mye mer)

Hva skal komme der Beach Club på ankomst har vært?

22.09.17: Beach Club Express på nivå D, ved ankomst utland, er stengt. Det vil foregå demontering av interiør i området.

Hva skal komme der Beach Club på ankomst har vært?

For å svare meg selv: Ser ut som det kommer en Samson der

Ellers ser jeg de skal begynne gjøre noe ved de gamle innsjekkingsskrankene:

Det vil etableres byggevegger rundt innsjekkingsskranker 4 og 5 i syd natt til 02.10.17 grunnet ombygging av området. Byggevegger vil bli stående ut oktober 2017.

Skal det bygges helt om der, eller er det bare snakk om litt "flikking"?

Finnes det noe fast mønster over hvilke selskaper eller destinasjoner som bruker D, E og F-gater på OSL for flygninger til EU/Schengen ?

Svært få "faste mønster". Enkelte av F-gatene har "faste gjester" i wide-body-peak, og D10 benyttes ofte til FI og annen Widebody innenfor Schengen. Ellers vet jeg det er et uttalt mål at fly som slynges schengen/innland (og omvendt) skal på pir nord (C/D) såfremt mulig (minus D10/D11 som kun er schengen gate).

* Pir sør blir (sannsynligvis) permanent
* Utvidelse av utland østover "haster ikke"
...og litt annet om utbyggingen på OSL.

Oslo Lufthavn har vært gjennom flere år med massiv utbygging. Nå settes planene om videre utvidelse på vent. – Vi trenger å tenke oss litt om før vi går videre, sier flyplassjef Øyvind Hasaas.

https://www.aftenposten.no/okonomi/...thavn--slik-planlegger-de-a-utvide-flyplassen
(delvis betalingsmur tror jeg)

Passer bra med en pause nå når passasjertallet har passert 27 millioner rullerende og flyplassen er dimensjonert for 28 millioner. Greit å være 10-20% underdimensjonert mer eller mindre konstant.

Back