Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Liker spesielt denne:

Det som i spøkefulle ordelag omtales som «skrekkens terminal» – som ligger et stykke unna hovedterminalen i sør – skal oppgraderes. Pir sør skulle egentlig være midlertidig og rives etterpå. Nå blir den trolig permanent, med planer om gangbroer.

Passer bra med en pause nå når passasjertallet har passert 27 millioner rullerende og flyplassen er dimensjonert for 28 millioner. Greit å være 10-20% underdimensjonert mer eller mindre konstant.

Artikkelen er nok ikke helt riktig, og kapasiteten er nå høyere enn 28 millioner [emoji6]

Artikkelen er nok ikke helt riktig, og kapasiteten er nå høyere enn 28 millioner [emoji6]

Ja hvis kapasiteten nå er 32 millioner så har man kanskje 3-4 år på seg før neste byggetrinn bør være ferdig. Nytt 2-milliarder-pr-netto-bro-prosjekt?

Det som i spøkefulle ordelag omtales som «skrekkens terminal» – som ligger et stykke unna hovedterminalen i sør – skal oppgraderes. Pir sør skulle egentlig være midlertidig og rives etterpå. Nå blir den trolig permanent, med planer om gangbroer.

Hah! Hva var det mange her på forumet forutsa i 2012? Sjekk postene på side 12-17. ;)

Nytt 2-milliarder-pr-netto-bro-prosjekt?[/QUOTE]

Aftenposten skriver at summen for utbyggingen på OSL kostet 14 milliarder. Det er vel fler enn 7 nye broer i den nye terminalen ?
BGO kostet under 1/3 av Oslo, hvor mange nye broer ble det der ?

Aftenposten skriver at summen for utbyggingen på OSL kostet 14 milliarder. Det er vel fler enn 7 nye broer i den nye terminalen ?

Man skal heller ikke se seg blind på antall broer, det er bare en faktor når det kommer til kapasiteten, og faktisk heller ikke det vanskelige å utvide med senere. Dessuten er ikke en bro en bro...

Bagasjeanlegg og mye annen kritisk infrastruktur er jo langt viktigere, og gjerne en større flaskehals

Last edited:

Nytt 2-milliarder-pr-netto-bro-prosjekt?

En del nye, og en del som forsvant. Mener å huske at det var 7 netto, men kan selvsagt ta feil.

Det er en skandale å bruke 2 millioner og nesten 1 år per netto ekstra gate.... og at man i hele anleggsperioden har redusert kapasitet og at når ptosjektet er ferdig så har man fortsatt for liten kapasitet. Men vi har jo en lang tradisjon for å underdimensjonere i Norge. Når man går utover mot F, gjennom køene som står på tvers, er det virkelig noen som ikke ser at bygningen skulle vært minst 10 meter bredere?

Det er likevel ikke bare et par ekstra gater man har fått, men har også fått mere shoppingsenter. Utleie av kommersiellt areale for å finansiere de andre flyplassene i Norge er en viktig funksjon for OSL. Jeg har ikke sjekket tallene, men vil anta at den prosentvise økningen i areale som leies ut er mye større enn den prosentvise økningen i gater.

Hvordan kan man ha 27 millioner passasjerer med 24 000 flybevegelser?

Attachments

• Image-1.jpg
    Image-1.jpg
    108 KB · Views: 1,838

Hvordan kan man ha 27 millioner passasjerer med 24 000 flybevegelser?

Det mangler nok en 0. Osl hadde 190 000 bevegelser 1.1-30.9 2017

I 2016 var det 248 000 bevegelser, 229 000 var rute og charterfly

Last edited:

Det er en skandale å bruke 2 millioner og nesten 1 år per netto ekstra gate.... og at man i hele anleggsperioden har redusert kapasitet og at når ptosjektet er ferdig så har man fortsatt for liten kapasitet. Men vi har jo en lang tradisjon for å underdimensjonere i Norge. Når man går utover mot F, gjennom køene som står på tvers, er det virkelig noen som ikke ser at bygningen skulle vært minst 10 meter bredere?

Det er likevel ikke bare et par ekstra gater man har fått, men har også fått mere shoppingsenter. Utleie av kommersiellt areale for å finansiere de andre flyplassene i Norge er en viktig funksjon for OSL. Jeg har ikke sjekket tallene, men vil anta at den prosentvise økningen i areale som leies ut er mye større enn den prosentvise økningen i gater.

Det er en skandale at man bruker penger for å tjene penger? Hvis en av følgene av utbyggingen er at avinor får mye høyere inntekter, er det jo litt rart å kritisere dem for pengebruken.

Utvidelsen av OSL har jo handlet om mye mer enn bare broer, og det er såvidt jeg kan se lite som tyder på at den ikke har vært vellykket.

Det er en skandale at man bruker penger for å tjene penger? Hvis en av følgene av utbyggingen er at avinor får mye høyere inntekter, er det jo litt rart å kritisere dem for pengebruken.

Utvidelsen av OSL har jo handlet om mye mer enn bare broer, og det er såvidt jeg kan se lite som tyder på at den ikke har vært vellykket.
Jeg skjønner at jeg må ha uttrykt meg uklart når noen tror de motsier meg når de gjentar poenget mitt.

Da skal oppstillingplass/gate 49 og 51 (usikker på hvilket F gate nummer de har) igjen være tilgjengelige for kategori E fly igjen.

På E og F er det enkelt. Gammel gate Nr - 30 = nytt gate nr.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg skal skrive om selve prosjektet "T2" i et fag som heter "project management" og leter etter god dokumentasjon for hvordan prosjektet har gått fra start til ferdigstilling. Er det noen her inne som kan hjelpe meg med hvor jeg kan finne slik dokumentasjon? Jeg tenker da på informasjon om kostnader, tidsrammer, Gant-diagram, stakeholder, project strategy etc.
All hjelp er god hjelp. Kan også sende til meg på PM.

Kan muligens hjelpe til med noe der, skal sjekke og sender deg en PM hvis jeg finner noe relevant. Eventuelt kan jeg sikkert formidle kontakt til "rette vedkommende".

Forstår det sånn de nå er i full gang med å bytte gatene på Pir nord som ikke "passet" til spesifikasjonene?

Two Tigers åpnet på innland i dag. Sushi og lignende

Og åpner ikke det nye food truck området på non-schengen en gang i januar? Har sett de søker ansatte i hele høst.

Back