Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Nå er vel planen på sikt og utvide piren lenger mot øst, og således utvide Schengen den veien og også kapasiteten. Og eventuelt flytte passkontrollen lenger inn og kanskje endre andelen E vs F nummererte gater har minimal effekt da de vel også trenger økt kapasitet av widebody (Kategori E?) gates
Men aner ikke hvor langt unna dette er styregodkjenning i Avinor
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Nå er vel planen på sikt og utvide piren lenger mot øst, og således utvide Schengen den veien og også kapasiteten. Og eventuelt flytte passkontrollen lenger inn og kanskje endre andelen E vs F nummererte gater har minimal effekt da de vel også trenger økt kapasitet av widebody (Kategori E?) gates
Men aner ikke hvor langt unna dette er styregodkjenning i Avinor

Har sett plantegninger på en stor passkontroll ikke så langt fra dagens tax-free butikk. Med disse planene blir non-schengen mye større.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Store deler av dagens utenlandspir blir non-Schengen. Med færre passasjerer blir trafikkstrømmen fordelt mellom to pirer. Med dobbelt så mye plass, blir det selvfølgelig mer romslig og mindre trengsel i terminalen.
Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.

Det blir et mye større område. Utbyggingen av OSL er et positivt tiltak. Selvfølgelig kunne de ha bygget 100 gater til - men det hadde vært sløseri av penger.

Dette er hva vi får med utbyggingen:

4 nye gater (var 34 før utbygging, blir 38 når alt er klart)
34 nye innsjekkingsskranker
5 nye bagasjebånd
Flere filer i sikkerhetskontrollen
110 000 kvadratmeter større terminal.

Jeg tror dette blir kjempefint.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det blir et mye større område. Utbyggingen av OSL er et positivt tiltak. Selvfølgelig kunne de ha bygget 100 gater til - men det hadde vært sløseri av penger.
Det kommer et nytt pir som jeg håper blir bedre enn den eksisterende og altfor trange utenlandspiren. At man klarte bygge så trangt når man bygger langt uti gokk er en skandale.

Det blir ikke et større område på den eksisterende utlelandspiren og det skal vel heller ikke fjernes noen av gatene som er der nå. Altså blir plassen per gate der akkurat den samme.

Det man kan håpe på er flere non-schengen flighter og non-schengen lounge, men det blir da enda trangere per gate enn det er idag for disse flyene er større. At helt andre gater i en annen del av flypkassen får bedre plass vil ikke endre dette.

Antall gater var for lite, det er greit å øke. !00 er det ikke behov for, men kanskje 50. Og i tillegg trenger man bedre plass per gate slik at man ikke sperrer for folk som skal forbi og til en annen gate.
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det noen her som vet hvorfor utenlandsgatene er bygget så små? De tar jo lkke nok passasjerer til en 737 en gang og nå er det trippelsjuere som oftest frekventerer non schengen. Reiste til Thailand via galemoen og fikk sjokk. Var ute i god tid og fikk sitteplass i gaten helt til alle ble kastet ut for så å bli sluppet inn igjen etter passjekk. Da var vi plutselig sist i en uoversiktelig saktegående mølje for å komme ombord. Når vi kom hjem igjen stoppet passkøen allerede før vi kom av flyet. Vi brukte en time på å komme oss av flyet og opp trappen til passkøene.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det noen her som vet hvorfor utenlandsgatene er bygget så små? De tar jo lkke nok passasjerer til en 737 en gang og nå er det trippelsjuere som oftest frekventerer non schengen. Reiste til Thailand via galemoen og fikk sjokk. Var ute i god tid og fikk sitteplass i gaten helt til alle ble kastet ut for så å bli sluppet inn igjen etter passjekk. Da var vi plutselig sist i en uoversiktelig saktegående mølje for å komme ombord. Når vi kom hjem igjen stoppet passkøen allerede før vi kom av flyet. Vi brukte en time på å komme oss av flyet og opp trappen til passkøene.

Husk at Gardermoen er bygget før Schengen-avtalen. Passkontrollen på var litt innenfor dagens inngang til utenlandspiren. Hvis jeg ikke husker helt feil, var Skandinavia-gatene omtrent rett fram fra sikkerhetskontrollen.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Husker jeg pratet med ansatte ved trafikkavdelingene til SAS og Braathens som jobbet ute i pirene da Gardermoen var relativt ny.

De var unisont enig i at pirene med gater var bygget alt for smått fra dag en. Det var trangt rett og slett.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

4 nye gater


Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?
Om du ser tilbake i trådener det tatt opp flere ganger at kapasiteten man vil ha når man åpner om ett år vil være lavere enn trafikken man da vil ha. Ja, man har faktisk planlagt at kapasiteten skal være sprengt allerede når man åpner.

Det er noe typisk Norsk med å alltid underdomensjonere infrastruktur.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er ikke bare gatene som er underdimensjonert på Gardermoen. Man har ikke lagt inn noe ekstra plass rundt innsjekkingsområdet. Resultatet er at når man ikke klarer ta unna trafikken i sikkerhetssjekken eller når bagasjesystemet feiler så har man ikke noe fornuftig sted å plassere køene som da legges som slanger gjennom hallen og blokkerer all trafikk. Og da er det selvsagt samme kø for fast track som for de andre. :angry: Og det er da også gjerne noen store berg med kofferter ute på gulvet.

Man har da mere inntrykk av å være på et marked i India enn på en internasjonal storflyplass. :old
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er ikke bare gatene som er underdimensjonert på Gardermoen. Man har ikke lagt inn noe ekstra plass rundt innsjekkingsområdet. Resultatet er at når man ikke klarer ta unna trafikken i sikkerhetssjekken eller når bagasjesystemet feiler så har man ikke noe fornuftig sted å plassere køene som da legges som slanger gjennom hallen og blokkerer all trafikk. Og da er det selvsagt samme kø for fast track som for de andre. :angry: Og det er da også gjerne noen store berg med kofferter ute på gulvet.



Man har da mere inntrykk av å være på et marked i India enn på en internasjonal storflyplass. :old



Det er relativt lite fornuftig og bygge flyplassen for og ta hensyn til de få gangene bagasjeanlegget ikke virker. Da er det heller bedre og ta smellen med litt kaos de gangene det står

Når det kommer til bredden på piren så skulle den vært bredere, men en gang under byggingen på 90-tallet ble bredden redusert betraktelig for at flyplassen skulle komme på budsjett
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er relativt lite fornuftig og bygge flyplassen for og ta hensyn til de få gangene bagasjeanlegget ikke virker. Da er det heller bedre og ta smellen med litt kaos de gangene det står
Det er ikke plass som man kun får nytte av når det er kaoskøer rundt i hallen. Køene til innsjekkingsautomatene er jo ofte så lange at de sperrer for de som skal forbi til en innsjekkingsskranke.

Og mellom innsjekkingskrankene og til de fastmonterte stengselene til sikkerhetssjekken er det vel kun 2-3 meter. Det skal bare til noen som tar avskjed eller noen som somler litt så sperrer de ferdselen der.

Hvorfor i alle dager skal det absolutt være så tangt og underdoimensjonert overalt? :crowded
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hvor kommer alle menneskene fra?

OSL hadde ca. 7% økning Q1 i forhold til i fjor.

264510.png
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?
Er det inkl B-gates? Eller er dei i tillegg?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.
Det er ikke plass til større fly enn 737/321 på de fleste av Schengen-gatene. Det er kun et par gater på Schengen som kan ta store fly (de ytterst), og de brukes jo ofte til det i dag også.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er ikke plass til større fly enn 737/321 på de fleste av Schengen-gatene. Det er kun et par gater på Schengen som kan ta store fly (de ytterst), og de brukes jo ofte til det i dag også.
Jeg har ingen illusjoner om at underdimensjoneringen kun er inne i terminalbygningen. ;)
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det inkl B-gates? Eller er dei i tillegg?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

B-gatene har ikke broer og er ikke "skikkelige" gater. Det blir totalt 4 fler gater med broer når terminalen åpner.
 
Back
Top