Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Ser av diverse bilder på nettet at OSL har oppgradert endel av hvileområdene med nye stoler og møbler på pir Nord innland (C-gatene). Ser ganske bra og behagelig ut fra bildene

Allerede nå så bygges taxfree på pir nord (D gatene) om, så det var riktignok over snittet for hvor lang tid det tar før noe bygges om på OSL.

Allerede nå så bygges taxfree på pir nord (D gatene) om, så det var riktignok over snittet for hvor lang tid det tar før noe bygges om på OSL.

Ser ut som det henger sammen med det er starten på en ny anbudsperiode fra 2023, og det da også var solgt inn endel nye konsepter

Forstår arealet der nå blir litt mer blandet og ikke bare butikk?

Forresten en litt artig tråd denne, ser ut som flyplasser faktisk funker vinterstid, selv med løsningene som ble valgt [emoji6]

Ser ut som de nå er ferdig med begge de to taxfreebutikkene i forbindelse med det nye anbudet som startet i år. Etter som den gamle nå er åpnet igjen

Usikker på om det samtidig er annet som er blitt ferdig?

Lounge på ex-Schengen kom aldri? Er planene lagt døde for det eller er det fortsatt håp?

Lounge på ex-Schengen kom aldri? Er planene lagt døde for det eller er det fortsatt håp?

Fortsatt håp. Lokalene «tenkt» til dette i andre etg er fortsatt ledige. Aktør som skal drive er ikke fastsatt, så vet det jobbes i kulissene. Non schengen deles av så mange selskaper, så en frittstående aktør er nok det det jobbes med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo egentlig lite poeng med non-Schengen lounge med tanke på det sjeldent er spesielt lang kø i passkontrollen og selskapene som flyr derfra stort sett enten er dekket av SAS eller OSL loungen. Så er jo kanskje et litt tynt business case

Det er jo egentlig lite poeng med non-Schengen lounge med tanke på det sjeldent er spesielt lang kø i passkontrollen og selskapene som flyr derfra stort sett enten er dekket av SAS eller OSL loungen. Så er jo kanskje et litt tynt business case

Ja, men det er alltid usikkerheten rundt kø. Det er heller ikke avslappende når man vet at man må ta høyde for kø.

Jeg hater ihvertfall helt intenst å måtte stå og vente på ting. Som f.eks å stå 10 minutter ekstra på gate fordi man må være sikker på å ikke dumme seg ut i tollen.

Nå har man jo noen premiumselskaper på OSL non-schengen også, som kanskje kunne tenke seg å servere hårfint bedre enn man gjør i OSL loungen.

Nå har man jo noen premiumselskaper på OSL non-schengen også, som kanskje kunne tenke seg å servere hårfint bedre enn man gjør i OSL loungen.

Nå tror jeg du er litt naiv eller urealistisk ;)

Bortsett fra nyere inventar (en stund) så kan jeg ikke helt se det her villet bli vesentlig annerledes fra OSLounge, skulle det bli en lounge

Ser ut som de nå er ferdig med begge de to taxfreebutikkene i forbindelse med det nye anbudet som startet i år. Etter som den gamle nå er åpnet igjen

Usikker på om det samtidig er annet som er blitt ferdig?

Hmm, er jo fortsatt stengt «midtdel», og 7-8 elektrikere som fikset lampene der i dag, så ferdig er vel å ta i… Regner med byggeområdet midt i tax-freen skal være taxfree når er ferdig?

Jeg fløy fra utgang B1 i dag. Og da la jeg merke til at flere av gatene på B piren nå var merket om til f.eks B1/G1.
Noen som vet hva som er på gang der ute?

Re: Status - G-gatene OSL

Det er litt overraskende at både E og D-gatene et på kapasitet. G-gater må jo være høyst midlertidig (noe de ironisk nok var også på innland). Er det tenkt noe videre utbygging?
Det er egentlig ikke noen stor overraskelse at Pir Nord (C/D) er for liten, da mange poengterte dette da vedtaket om utvidelsen ble tatt, men jeg tror at trafikk forskjellene mellom innland og utland ble større og raskere enn det de forutså. Synd at man ikke la tilrette for gater over 2 etasjer (slik som MUC) fra dag 1 (1998) som ville gjort at man kunne brukt hele terminal til både innland og utland.

Det ligger i planene av Pir Nord skal utvides med 6-10 gater (med bro) og 8+8 fjernoppstillingsplasser hhv øst og vest for piren. Men alt faller ned på penger og her i Norge er det jo kjent for at man er gjerrig på infrastruktur og bygger alt for lite uten å ta hensyn til videre vekst.

Enda lengre fremover ifg Masterplanen er det snakk om å bygge en ny terminal (med kun landside funksjoner) og en midtfield terminal (lik E- gates i ZRH) mellom 01R/19L og den tredje rullebanen. Men det ligger nok langt fremme og igjen om Norge har "råd" til dette.

Spørsmål nå som bruken av G-gates på pir sør kommer opp.

Var det ikke meningen at Pir Nord (C/D gates) kunne brukes samtidig ved å boarde flyet via flybroen fra en etg, og samtidig sluse pax ned til kjelleren og buss fra en annen etg? Ala slik T2 i MUC.
Kan ikke huske å se at dette ble gjennomført/ gjort mulig når det ble bygget.

Og et annet spørsmål. Jeg mener å ha sett en gate D2b (kan ta feil i eksakt nr, men det er en gate med Dxx og b bak. Hva slags type gate er dette?

Last edited:
Back