Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Jeg lurte på det :)
Og de har heller ikke noen til B747 eller B777 den nye :angry:

Mulig du har blitt desinformert altså, men joda, det skal vi i ALLER høyeste grad ha !

Det kan jeg bekrefte

Får håpe vi får US Preclearence til OSL når utvidelsen åpner.

Skal de ikke ha gater med plass til B777 på Non-Schengen? Hvor har du det fra?

Jeg har det ikke fra noe sted, jeg bare lurer.
For OSL har aldri hatt det før.

Hva mener du her? De nye gatene er jo nettopp beregnet for fly som blant annet 777

Har ikke den nye B777 større vinger en den gamle?

OSL har gater med plass til 777 i dag, det er jo stort sett 2 innom hver eneste dag.

Og på gate er jo ikke nye 777-9 noe større enn dagens, da vingene vippes opp. Nettopp for å få plass på dagens gater uten å måtte bruke de få rundt omkring som er tilpasset A380.

Eneste med den nye delen er at man får 1 kategori F stand, som gjør at man jeg parkere en A380 uten å sperre for alt annet. De andre der ute er jo kategori E, både de nye og noen av de fra før, så får plass til A330, 777, 787, A350 og 747

Beklager virkelig, men den setningen under her ser ikke ut til å komme fra en som lurer.

Og de har heller ikke noen til B747 eller B777 den nye :angry:

At OSL ikke har hatt gater med plass til 777? Thai flyr da med 777 omtrent daglig, Qatar har sikkert vært her med den, og sikkert også Turkish.

At OSL ikke har hatt gater med plass til 777? Thai flyr da med 777 omtrent daglig, Qatar har sikkert vært her med den, og sikkert også Turkish.

Ikke glem Emirates, Ethiopian og PIA. Og Euroatlantic som er innom titt og ofte når TC eller DY har problemer,.

Ikke glem Emirates, Ethiopian og PIA. Og Euroatlantic som er innom titt og ofte når TC eller DY har problemer,.

Selvsagt. Emirates og Thai er vel de to faste daglige?

Joda, vi har flere gater som tar disse, og har hatt i mange år. 40, 46R, 48 brukes idag til B777, og mange flere skal det bli, og når alt er ferdig, får vi også plass på andre siden til disse. Vi har jo som flere skriver, mange selskaper som har vært her med flytypen i en årrekke :) men vi har derimot ikke hatt en gate som er stor nok til å takle A380, selv om vi har brukt 53 (som nå er borte) til en LH A380 for noen år siden, men da medførte dette restriksjoner på nabogatene mens flyet stod ved gate.

Den nyere typen du tenker på skal ha lengre vinger ja, men den kan "knekke" de ytterste delene av vingene sine, så denne kommer innenfor ICAO kat. E fly, som betyr fly med vingespenn mellom 52 til 65 meter. Dette igjen gjelder da B777, B787, A330 og 340 familien osv..

Joda, vi har flere gater som tar disse, og har hatt i mange år. 40, 46R, 48 brukes idag til B777, og mange flere skal det bli, og når alt er ferdig, får vi også plass på andre siden til disse. Vi har jo som flere skriver, mange selskaper som har vært her med flytypen i en årrekke :) men vi har derimot ikke hatt en gate som er stor nok til å takle A380, selv om vi har brukt 53 (som nå er borte) til en LH A380 for noen år siden, men da medførte dette restriksjoner på nabogatene mens flyet stod ved gate.

Den nyere typen du tenker på skal ha lengre vinger ja, men den kan "knekke" de ytterste delene av vingene sine, så denne kommer innenfor ICAO kat. E fly, som betyr fly med vingespenn mellom 52 til 65 meter. Dette igjen gjelder da B777, B787, A330 og 340 familien osv..

Beklager virkelig, men den setningen under her ser ikke ut til å komme fra en som lurer.

Nå høres du steng ut Martin ;) :p

Det er ikke dages B777 jeg snakker om.
Jeg sa B747 og DEN NYE B777.

Og ingen har svart på spørsmålet mitt om B747.
Så må B747 fra Wamos Air også i fremtiden stå "ute på jordet" når den kommer til OSL?

DDet er ikke dages B777 jeg snakker om.

Jeg sa B747 og DEN NYE B777.

Og ingen har svart på spørsmålet mitt om B747.

Så må B747 fra Wamos Air også i fremtiden stå "ute på jordet" når den kommer til OSL?

Det er det svart på flere ganger i tråden her allerede. Både den gamle og nye 777 og 747 er code E fly og passer på de samme gatene

Wamos har stort sett fløyet innen Schengen og det er kun noen få Schengen gater på OSL som tar store fly. Som jo ofte er brukt av f.eks Thomas Cook og deres A330. Derfor ble gjerne Wamos forvist til fjernpark

777-300ER som Emirates og Thai bruker er lenger og har større vingespenn enn en 747

PIA har brukt B777 fast på OSL siden 2005, og har alltid stått på gate.

Og som Someone skrev, Når den nye 777-X evt måtte dukke opp (som enda må være noen år til), så er det også et fly som kan bruke code E gate.

B747 har vært på OSL med ujevne mellomrom helt siden første sommeren 1999, og også alltid kunnet stå på gate.

Takk for info :)

Men, B747 har vel aldri blitt koblet til gate/terminalen de siste 10 årene?
Skjedd flere ganger det.. Bla med Wamos sin 747. Thai har også vært der med 747 siste 10 år.

Er det noen som vet hva man tenker innvendig her?
Da tenker jeg mest på resturanter, lounger, lekefasiliteter for barn, toaletter, osv

Er det noen som vet hva man tenker innvendig her?
Da tenker jeg mest på resturanter, lounger, lekefasiliteter for barn, toaletter, osv

Du kan være trygg på at det blir nok restauranter. :lol: De har vel ikke gått ut med stort annet enn at de har planlagt en lounge.

Bilde fra i dag

a9c2f6c59c5d51413e2e3fe45728e416.jpg

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fra Avinor i dag:

"-Vi vil kunne gå videre med å utvide terminalen i Tromsø, helikopterterminalene i Kristiansund og Hammerfest, rullebaneforlengelsen i Kirkenes og forprosjektfasen av lufthavnprosjektet i Bodø. Vi skal også fullføre utbyggingen av non-schengen-området på Oslo lufthavn, selv om det blir etter en redusert modell, sier Falk-Petersen."

Back