Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Fra Avinor i dag:

"(...) Vi skal også fullføre utbyggingen av non-schengen-området på Oslo lufthavn, selv om det blir etter en redusert modell, sier Falk-Petersen."

Hva konkret innebærer en "redusert modell"?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hva konkret innebærer en "redusert modell"?

Det kan vel kanskje være at de ferdigstiller konstruksjoner og andre større arbeider, slik at flyplassen kan driftes som vanlig, men at de venter med visse innredningsarbeider og slikt for områder som det kanskje ikke er behov for før trafikken tar seg opp igjen?
 
Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Hva konkret innebærer en "redusert modell"?

Godt spørmål, siden mye av grunnarbeidene allerede er gjort og byggingen er godt igang, er det jo grenser for hvor mye som kan reverseres og endres på uten at det da blir enda dyrere. Tror nok det i all hovedsak blir snakk om å bygge ut saktere, evt «dele» det opp i ulike etapper. Kanskje bygge hele råbygget, men bare ferdigstille halvparten av gatene/områdene, og ferdigstille resten når det blir behov en gang i fremtiden. Men det skal derimot sies at det å stoppe utbyggingen/legge ting på is koster penger det og.

Eller så burde de kanskje gjort som en annen flyplass (husker ikke hvilken i farta) som skulle fremskynde rullebaneforbedringer. Rent økonomisk hadde det kanskje vært best å bygge i samme tempo som tidligere, eller utnytte dødtiden og bygd ut raskere, men de pengene har vel ikke Avinor om dagen.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Det går fremover med byggingen.

OSL_pier.jpg

Kilde Avinor
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Er det loungens panorama rom vi ser stikke ut nærmest kamera over taket på dagens pir?
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Er det loungens panorama rom vi ser stikke ut nærmest kamera over taket på dagens pir?

Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk

Satser på en egen British Airways "Galleries Tantor" lounge der.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Spørs om noen har råd til dette nå... Håper på en SAS lounge Non Shengen jeg. [emoji847][emoji2960]
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Nå nærmer jo prosjektet seg ferdig og gjort er gjort, men med en bortfall av Norwegian sin langdistanse, so jo skulle ta endel kapasitet her, så spørs det om det ikke kan bli litt god plass her ute. Selv når longhaul sånn ellers i verden kommer mer eller mindre tilbake i 2022 eller senere
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Var det ikke snakk om at SK også bare skulle betjene EWR med 321LR fra OSL etter corona? i så fall blir det veldig dødt...
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Var det ikke snakk om at SK også bare skulle betjene EWR med 321LR fra OSL etter corona? i så fall blir det veldig dødt...

Det var bare spekulasjoner på ymse forum. Nå er det nok "lenge" til den ruten starter opp igjen, men en A321LR har for liten kapasitet, spesielt for cargo ;)
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Noen som har noen nye bilder/oppdateringer av dette?
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Er det mulig at stands på den nye delen blir ferdig før åpningen, og således kan bli brukt enten til parkering eller bussgates?
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

En liten statusoppdatering, her er det nyeste kartet:
 

Attachments

  • UNSØ nov 2021.jpg
    UNSØ nov 2021.jpg
    340.5 KB · Views: 919
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Fra Avinor i dag:

Utvidelsen av Non-Schengen Øst-prosjektet (UNSØ) er i sluttfasen og både flyoppstillingsplasser og terminalforlengelsen nærmer seg ferdig. Den første flyoppstillingsplassen (FOP51), på sydsiden av det nye terminalbygget, er nå testet teknisk og operasjonelt og verifisert for å kunne settes i operativ prøvedrift. Ledelsen ved Oslo lufthavn har besluttet å starte operativ prøvedrift på denne flyoppstillingsplassen fra torsdag 9. desember.


– Dette vil gi oss viktig driftserfaringer med en ny flyoppstillingsplass, med alle funksjoner utenom selve terminal-delen, for å sikre god funksjonalitet og kvalitet i den nye infrastrukturen, sier Ragnhild Hjerpsted som er direktør for terminaldrift på Oslo lufthavn.

Tidlig testing reduserer risikoen for feil og mangler senere. Det vil igjen kunne forenkle oppstarten for de gjenstående områdene, som etter planen skal i operativ drift til våren.

– Flyoppstillingsplass 51 vil bli begrenset brukt inntil hele Non-Schengen utvidelsen kommer i drift, fordi vi har tilstrekkelig kapasitet i dagens anlegg, tilføyer Hjerpsted.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Hva vil i praksis denne prøvedriften innebære?
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

At vi i første omgang bruker den som en fjernoppstillingsplass Espen
 
Back
Top