Det er bare snakk om 2 nye brogater, shopping og loungsplass. Så de vil beholde 4 flexgater etter hva jeg har forstått.Hvor mange flex gates er planlagt etter denne utvidelsen?
• Oppstillingsplass 50, 51 og 53 blir tatt ut av drift og revet.
• Gate F20, F21 og F23 blir også tatt ut av drift og revet.
• Kapasiteten erstattes av bussgater + fjernoppstilling for store fly på plass 79, 80, 87, 171L og 188
Arbeidet som starter 1 oktober 08:00
Hva er definert som store fly? 773 f.eks? Bussgate IC er alltid greit å forberede seg på mentalt...
Tja, når de på LPA klarer å få en bussgate til å funke ganske greit med Thomas Cook sine A330 maskiner bør de også klarer det på OSL med maskiner med færre seter enn det [emoji6]
Det som er uklart for meg er om f.eks Thai sine 773 (som jeg reiser ofte med) ikke får fast gate lenger, men fjernpark på OSL og buss.
Eller misforstår jeg begrepet bussgate?
Tja, når de på LPA klarer å få en bussgate til å funke ganske greit med Thomas Cook sine A330 maskiner bør de også klarer det på OSL med maskiner med færre seter enn det [emoji6]
Det finner man vel først ut av når de setter i gang. Er jo ikke alle gatene som kan da den type fly som blir borte
Jeg ser helt klart nødvendigheten av å gjøre noe med NON-Schengen siden kapasiteten er dårlig. Det jeg derimot skulle ønske var at det ble et mer helhetlig arkitektonisk uttrykk på det hele.
Det hele er vel ganske symptomatisk for bygging av store prosjekter i Norge, hvor man ikke tenker langt nok frem i tid. Den midlertidige pier B på innland vitner jo om dette.
Jeg skulle ønske at man samtidig forlenget den nye pier Nord 150m, og fjernet pier B. Pier B var vel kun tenkt midlertidig og er nå en akilleshæl på flyplassen slik jeg ser det, med lange avstandar uten rullebånd og foreløpig uhensiktsmessige brogater.
Når det er sagt vil den varslede utvidelsen av pier øst være kjærkommen, spesielt at man kan gå igjennom passkontrollen og få tilgang til lounge og spisesteder etterpå.
Sideinnhold
Avinor skal utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn for å møte veksten i trafikk utenfor Schengen-området. Mandag 1. oktober er offisiell oppstart for fase 2 av prosjektet.
- De første månedene vil gå med til rivningsarbeider og på nyåret starter utgraving for kjeller til det nye bygget, forklarer fungerende prosjektdirektør Runar Botten.
Stenger tre gater
På grunn av byggearbeidene vil noe infrastruktur bli utilgjengelig i perioden frem til utvidelsen er ferdig. Dette inkluderer at gate F20, F21 og F23 blir tatt ut av drift og vil bli revet.
- Kapasiteten vi mister ved å stenge disse gatene er kompensert ved etablering av bussgater og fjernoppstillingsplasser for store fly. Totalt fem fjernoppstillingsplasser kan håndtere store fly fra 1. oktober på plass 79, 80, 87, 171L og 188, forklarer Botten.
- I fase 1 av prosjektet har vi fått etablert fjernoppstillingsplassene 79, 80 og 87 med flydrivstoff. Tidligere flyoppstillingsplass 40 og 42 er videre slått sammen til én stor flyoppstillingsplass, som kan benyttes til både Schengen og non-Schengen, henholdsvis gate E12 og F12.
Ny bussankomst for non-Schengen ble åpnet tidligere i år på flyoppstillingsplass 47 på sørsiden av pir øst, sammen med bussgate på F17. Bussgatene F24, F25 og F26 er bygget om.
- Det vil bli noe mer fjernparkering og bussing av passasjerer i byggeperioden, men vi skal strebe etter å gjøre konsekvensene for de reisende og for flyselskapene så små som mulig. Det er ikke mulig å levere akkurat samme infrastruktur som før, og vi ber om tålmodighet da utbyggingen av Non Schengen-området vil gjøre Oslo lufthavn bedre rustet til å ta imot den økende trafikken, sier Botten.
- Det vil også bli redusert areal for å håndtere køer foran inngående grensekontroll. Vi skal prøve å legge til rette best mulig for at konsekvensene blir minimale for de reisende, men det krever iherdig innsats av alle aktører, som grensekontrollpersonell, ansatte i flyselskapene og Avinors flyplasshjelpere.
Andre operative konsekvenser
Spesielt i rivningsperioden frem til jul vil det bli merkbare konsekvenser også inne i terminalområdet.
- Vi vet det er en risiko for støv og støy i eksisterende bygg spesielt nå i de neste månedene. Vi har gjort de tiltak vi kan for å begrense påvirkningen, blant annet settes det opp en klimavegg som står klar 19. oktober på avgangs- og ankomstnivå for å skille terminalen fra byggeplassen. Det er også gjort grundige risikovurderinger både for terminalen og flysiden, sier Botten.
Det etableres nødvendige sperringer rundt byggeplassen for å skille mellom byggeplass og operativ drift. Entreprenører vil fra 11. oktober når taksebane Foxtrot stenger, benytte egen kulvert, etablert i prosjektets fase 1, for kjøring til og fra byggeplass, noe som minimerer konsekvensene for internveiene på Oslo lufthavn.
- Det er gjort en grundig kartlegging av operative konsekvenser og etablert en rekke avbøtende tiltak. Denne kartleggingen vil videreføres løpende i byggeperioden. Utvidelsesplanene og konsekvenser for byggeperioden er godt forankret med fly- og handlingsselskapene. Vi setter pris på innspill og tilbakemeldinger underveis og anbefaler alle til å følge med på NOTAW som sendes ut jevnlig. Her vil vi oppdatere med gjeldende konsekvenser og tiltak som gjøres i byggeperioden.
Andre konsekvenser
Her følger en oversikt over andre konsekvenser som følge av byggeprosjektet.
- Fylling av drivstoff vil foregå med tankbil på flyoppstillingsplass 38, 41, 43, 45 og 49 i perioden 11. oktober til 8. november 2018.
- Flyoppstillingsplass 49 blir uten infrastruktur for vann og luft til fly fra og med oktober 2018. Her jobbes det med å etablere erstatningsløsninger.
- Taksebane Foxtrot mellom Lima Orange og Juliet blir stengt permanent fra 11. oktober 2018.
- Bussgate F26 blir stengt i perioden 15. oktober til 24. november 2018.
- Internvei under pir øst, ved flyoppstillingsplass 50, 51 og 53 blir lagt om for byggeperioden. Fra 4. november blir det vestre løpet i gjennomkjøringen benyttet til toveistrafikk, mens det østre løpet blir del av byggeplassen. Dette er nødvendig da terminalbygget over internveien i dette området skal rives og bygges nytt.
Ønsker du å melde deg på e-postlisten for NOTAW, send en e-post til OSL.operative.konsekvenser@avinor.no.
Også nå som det virker som de akkurat har fått orden på passkontrollen ved ankomst, det holdt ikke lenge.Det vil også bli redusert areal for å håndtere køer foran inngående grensekontroll. Vi skal prøve å legge til rette best mulig for at konsekvensene blir minimale for de reisende, men det krever iherdig innsats av alle aktører, som grensekontrollpersonell, ansatte i flyselskapene og Avinors flyplasshjelpere.
Noen som vil vedde på om nye rullebane 01C/19C blir permanent? Plutselig så har man snikinført en ny rullebane. Skulle ikke forundre meg. Så blir den planlagte 3. rullebane i realiteten den 4. rullebanen
Thomas
Noen som vil vedde på om nye rullebane 01C/19C blir permanent? Plutselig så har man snikinført en ny rullebane. Skulle ikke forundre meg. Så blir den planlagte 3. rullebane i realiteten den 4. rullebanen
Thomas
Betyr ikke dett at man midlertidig får dobbelt så stor kapasitet til å sende opp fly som å ta dem ned? What could possible go wrong...Noen som vil vedde på om nye rullebane 01C/19C blir permanent? Plutselig så har man snikinført en ny rullebane. Skulle ikke forundre meg. Så blir den planlagte 3. rullebane i realiteten den 4. rullebanen![]()
Betyr ikke dett at man midlertidig får dobbelt så stor kapasitet til å sende opp fly som å ta dem ned? What could possible go wrong...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.