Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022

Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Dersom et visst dokument fra 2015 som ligger ute på Doffin fortsatt er relevant, så vil det dreie seg om totalt tre nye fleksibroer som kan håndtere et varierende antall fly avhengig av størrelse. Men dokumentet omtaler utbyggelsen som å være på totalt 10-12.000 kvm, og det rimer ikke med det Herlov melder om (23.300 kvm). Det er uansett spennede å spekulere!

Kan det være at utbyggingen har en grunnflate på 10-12.000kvm, men mener det er sagt at den nye delen skal være i to etasjer med blant annet lounge osv, så da blir vel en total på 23.300kvm kanskje ikke helt feil?

Ser det er tegnet inn to mindre fly for hvert av de store, noen som vet om disse fleksibroene kan brukes slik at de dekker to narrowbody, evt en widebody med flere broer?
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Dette er reelt ja og det ser bra ut. Ser ut til at US pre-clearance vektlegges tungt i utformingen.
 
Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Men dette ser ut til å ha en helt annen utforming visuelt sett, om dette da er reelle skisser. Blir vel snart lik Fornebu


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Ja, håper de ikke kjører en pir syd look på denne utbyggingen. De har svidd av mye penger siste årene, men får håpe de får til noe som kan i passe inn i nåværende stilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Det er sagt at lista ligger lavere for Non-Schengen enn for Pir Nord (mer standardiserte løsninger, etc), men noe blikkskur ala Pir Syd blir det ikke.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Kor langt er 100 meter egentleg?

Åj, den er lei. Men for å forsøke å sette i perspektiv, så er en finger circa 1 centimeter bred (på høykant). Det er 100 centimeter per meter. Det blir totalt 10.000 centimeter på 100 meter. Circa det samme som om 1.005 mennesker hadde lagt fingrene sine ved siden av hverandre (har tatt med 5 ekstra mennesker, da man må regne med at noen blir syke den dagen og at enkelte kan mangle 1 eller flere fingre).

Siden det hele blir litt vanskelig å se for seg, kunne man også si at det er det samme som om man laget en kopi av den gamle Kiel-fergen MS "Prinsesse Ragnhild" i skala 93.9% av originalen, ville 100 meter tilsvare 4 av disse ved siden av hverandre.

Eller utrolige 6666 eksemplarer av nakensneglen Flabellina Goddardi, liggende på rekke og rad.

Håper svaret hjelper deg å sette terminalutbyggingen i perspektiv :)

Jeg vil ha lounge jeg. Lounge med øl og vafler.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Men dette ser ut til å ha en helt annen utforming visumet sett, om dette da er reelle skisser. Blir vel snart lik Fornebu


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det stemmer, OSL er skremmende lik FBU og med gummihall for charter ops...:headbang
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Åj, den er lei. Men for å forsøke å sette i perspektiv, så er en finger circa 1 centimeter bred (på høykant). Det er 100 centimeter per meter. Det blir totalt 10.000 centimeter på 100 meter. Circa det samme som om 1.005 mennesker hadde lagt fingrene sine ved siden av hverandre (har tatt med 5 ekstra mennesker, da man må regne med at noen blir syke den dagen og at enkelte kan mangle 1 eller flere fingre).

Siden det hele blir litt vanskelig å se for seg, kunne man også si at det er det samme som om man laget en kopi av den gamle Kiel-fergen MS "Prinsesse Ragnhild" i skala 93.9% av originalen, ville 100 meter tilsvare 4 av disse ved siden av hverandre.

Eller utrolige 6666 eksemplarer av nakensneglen Flabellina Goddardi, liggende på rekke og rad.

Håper svaret hjelper deg å sette terminalutbyggingen i perspektiv :)

Jeg vil ha lounge jeg. Lounge med øl og vafler.

100 meter er hvis jeg ikke har regna feil lengden et fly flyr på 0,4 sekunder hvis det flyr i 850 km/t :-)
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Jeg vil ha lounge jeg. Lounge med øl og vafler.

Øl og vafler?! Det var da en forfnatelig kombinasjon! Har De røkt noe som bare er lovlig å røke på Lillestrøm Hr. Fnate?
Jeg sier bestandig at en kald pils aldri blir galt, men i kombinasjon med vafler tror jeg jaggu jeg må melde pass...
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Kaffi, sjokoladekake og halvliter. Fekk det for ein femtilapp på Edgar på Samfundet i si tid. Bra combo ein sundags "formiddag". Sende til my SAS idea, kansje?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Moderator

Fint om vi lar vaflene ligge, og om alle kommer seg tilbake til tema: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

/Moderator
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Er det estimert/signalisert når det er forventet å ta "første spadetak" her?
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Noen nyheter her? Det mest fornuftige vil jo være å starte utbyggingen av non Schengen så fort pir nord er ferdig. Nå har man jo mye av infrastrukturen for utbygging på plass, og det er jo en stor kostnad å flytte alt ut og inn igjen.
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Noen nyheter her? Det mest fornuftige vil jo være å starte utbyggingen av non Schengen så fort pir nord er ferdig. Nå har man jo mye av infrastrukturen for utbygging på plass, og det er jo en stor kostnad å flytte alt ut og inn igjen.



Er ikke dette helt normalt å gjøre det dyrest mulig i Norge.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Er ikke dette helt normalt å gjøre det dyrest mulig i Norge.....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, så lenge det er andres penger (skattebetalernes) virker det som det ikke spiller noen rolle hva ting koster..:headbang
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Jo, så lenge det er andres penger (skattebetalernes) virker det som det ikke spiller noen rolle hva ting koster..:headbang



Nå finansieres heldigvis ikke Avinor over skatteseddelen, men ved taxfreesalg, baguetter og parkering [emoji6]
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Nå finansieres heldigvis ikke Avinor over skatteseddelen, men ved taxfreesalg, baguetter og parkering [emoji6]



Men de pengene et strengt tatt skattebetalernes. Utbytte til staten og lavere skatt til meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Utbyggingen av non-Schengen på OSL

Ombygging av gate 40 og 42 til en stor E gate. Igjen pga den nye passkontrollen i det området.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top