USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Mener å ha lest på lucky's blog at det må eksistere en fare for at det skal kunne bookes en award. Dvs feks PVG HKG LHR OSL med cx og ba ville ikke gått, da det ikke fins en fare med cx fra PVG til OSL.

Noen som kjenner mer til dette?
Jeg leste det samme på Flyertalk, og tenkte at det gjorde AAdvantage mye mindre attraktivt. Men etter litt søking fant jeg dette innlegget: http://milevalue.com/the-five-cardinal-rules-of-american-airlines-awards/

3. The airline that operates the flight that connects the two regions must have a published fare for your origin and destination city pair.

This is a rule that trips up a lot of otherwise awesome awards. It’s frustrating, and it’s not clear why the rule exists, but you have to know it.

Example: You want to fly MEL-LAX-JFK-BWI with a two month stopover at LAX and will fly on Qantas from MEL-LAX. That means Qantas–the region connecting carrier–has to have a published fare from MEL-BWI for the stopover to be valid and to avoid this being priced as two awards.

How do you figure out if there is a published fare between a city pair? I check on Expert Flyer. Here’s how. Another free, roughly accurate, way is to see if you can book a ticket between the city pair on the operating airline’s website or kayak.

Or you can just see if you can have it price as one award over the phone. If you can, you have a legal routing and stopover.

Håper og tror at dette stemmer, og regner med at CX har "published fares" til store deler av rutenettet sitt fra LHR.

Jeg leste det samme på Flyertalk, og tenkte at det gjorde AAdvantage mye mindre attraktivt. Men etter litt søking fant jeg dette innlegget: http://milevalue.com/the-five-cardinal-rules-of-american-airlines-awards/

Håper og tror at dette stemmer, og regner med at CX har "published fares" til store deler av rutenettet sitt fra LHR.

Men dette betyr jo da at man ikke kan booke OSL LHR HKG XXX med CX, siden ikke CX har published fares fra OSL ? så da må man sjekke BA's published fares og fly med dem?

eller kjøpe tilslutningsbillett til LHR, eller CPH der CX har published fares fra.

Men dette betyr jo da at man ikke kan booke OSL LHR HKG XXX med CX, siden ikke CX har published fares fra OSL ? så da må man sjekke BA's published fares og fly med dem?

eller kjøpe tilslutningsbillett til LHR, eller CPH der CX har published fares fra.
Sukk, tror du har rett, jeg leste nok litt for kjapt. Jeg leste det som at det var tilstrekkelig at operating carrier for den sonekryssende fligten hadde en fare derfra (f.eks. LHR-HKG-MLE). Men hvis det er fra startpunktet til hele awarden er det dessverre som jeg originalt trodde, og dermed et vesentlig dårligere program for oss nordmenn. Spesielt hvis man må kjøpe tilslutning til LHR og starte bonusturen derfra, ettersom den høye APD-skatten slår inn i tillegg til kostnaden for selve tilslutningsflighten. (AMS/FRA/CDG vil gjerne være litt bedre for å ta ut CX.) Pluss ulempen med separate billetter. :-/

Last edited:

Har Asiana strupet tilgjengelighet helt? Jeg ser i KVS tool dette her:
FRA Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
SEL Seoul Metro KR = ICN GMP
FRI 26 Jul 2013 | 1 Seat

Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- -------------
LH 712 FRA 18:30 ICN 11:50 +1 346 0 FS+ CS+ YS-
OZ 542 FRA 19:00 ICN 12:20 +1 74E 0 FS/ CS/ YS/

Uten at det er noe minus tegn. Ringte US Airways for å sjekke, men tydeligvis så var det null tilgjengelighet. Han kunne selvsagt tilby Lufthansa i business, men det fremstår som kjipt og jeg bare ba agenten om å kansellere alt.Får prøve å finne en annen rute.

Har Asiana strupet tilgjengelighet helt? Jeg ser i KVS tool dette her:
FRA Frankfurt Metro / Intl DE = FRA HHN [EDDF]
SEL Seoul Metro KR = ICN GMP
FRI 26 Jul 2013 | 1 Seat

Carrier Flight From Depart To Arrive A/C St Availability
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- -------------
LH 712 FRA 18:30 ICN 11:50 +1 346 0 FS+ CS+ YS-
OZ 542 FRA 19:00 ICN 12:20 +1 74E 0 FS/ CS/ YS/

Uten at det er noe minus tegn. Ringte US Airways for å sjekke, men tydeligvis så var det null tilgjengelighet. Han kunne selvsagt tilby Lufthansa i business, men det fremstår som kjipt og jeg bare ba agenten om å kansellere alt.Får prøve å finne en annen rute.

Black-out-datoer kanskje? Travel reisesesong på sommer.

Da var følgende ruting i boks:

OSL-FRA-BKK-HKG-TPE(stopover)-HKG-BKK-SIN(dest)-BKK-FRA-OSL.

First 2X med Airbus 380 TG, business med Eva, Thai, SQ og Lufthansa.

Da gjør det ikke så mye at Asiana ikke var tilgjengelig. Fikk ruta for 100k miles også selv om geografien skulle tilsi noe annet.
:drink

Grattis! Blir nok knallbra.

Jeg sier bare en ting...fy fader så kjedelig livet blir når US forsvinner fra Star... :(

Uff skal nå ut og fly igjen, men denne er ikke så spennende. DY til EDI. Måtte bare få unna dette før jeg dro bortoer.

Oj, hvis det blir 1:1 kommer man seg til Hawaii for 140k. For en som ikke har peil på BA sine avgifter på F, hvor mye tar de for f. eks OSL-LHR-SFO?

Jeg betalte ca. 700 daler i "avgifter" for First t/r USA - ett sted i Europa

Spørsmålet er om Aadvantage vil fortsette med 100% kampanjene sine. Jeg kan svare ja eller nei på om det skjer når de slipper info om hvem som vil lede AAdvantage fremover

Sukk, tror du har rett, jeg leste nok litt for kjapt. Jeg leste det som at det var tilstrekkelig at operating carrier for den sonekryssende fligten hadde en fare derfra (f.eks. LHR-HKG-MLE). Men hvis det er fra startpunktet til hele awarden er det dessverre som jeg originalt trodde, og dermed et vesentlig dårligere program for oss nordmenn. Spesielt hvis man må kjøpe tilslutning til LHR og starte bonusturen derfra, ettersom den høye APD-skatten slår inn i tillegg til kostnaden for selve tilslutningsflighten. (AMS/FRA/CDG vil gjerne være litt bedre for å ta ut CX.) Pluss ulempen med separate billetter. :-/
Jeg har startet en ny tråd om AAdvantage, slik at denne tråden kan gå tilbake igjen til å omhandle USDM (og evt mergeren, men ikke selve AAdvantage-programmet). :) http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119217

Ser at jeg har muligheten til å "pre order meal" før jeg skal reise med Thai. Skal reise business fra Seoul til Hong Kong, og første klasse derfra til Bangkok. Fra Bangkok første klasse til Roma.
Normalt å gjøre dette, eller skal man være ganske sær i matveien før man gjør noe sånt?

Da var følgende ruting i boks:

OSL-FRA-BKK-HKG-TPE(stopover)-HKG-BKK-SIN(dest)-BKK-FRA-OSL.

First 2X med Airbus 380 TG, business med Eva, Thai, SQ og Lufthansa.

Da gjør det ikke så mye at Asiana ikke var tilgjengelig. Fikk ruta for 100k miles også selv om geografien skulle tilsi noe annet.
:drink

Det er vel også flere legs enn maksimum? Heldig med agentrulletten ;)

Ser at jeg har muligheten til å "pre order meal" før jeg skal reise med Thai. Skal reise business fra Seoul til Hong Kong, og første klasse derfra til Bangkok. Fra Bangkok første klasse til Roma.
Normalt å gjøre dette, eller skal man være ganske sær i matveien før man gjør noe sånt?

Ikke sært i det hele tatt spør du meg:) Det er jo bedre å velge blandt over 20 hovedretter enn 3 - 4? Jeg bestilte hummer for en tid siden, og den var helt utmerket. Selv om den kanskje er bedre med europeisk catering enn asiatisk. Men fint å ha muligheten til å velge.

Det er vel også flere legs enn maksimum? Heldig med agentrulletten ;)

Ja var nok det. 11 legs faktisk. Joda man kunne sikkert hoppe over en del legs ved a fly direkte, men det er litt strategisk ogsa, blant annet far jeg en overnight stopp i HKG under 24 timer.
Og jeg far fly en av Hello Kitty jetene til Eva Air og det skal visst vaere en opplevelse i seg selv... :drunk:

Agenten sa at hun sendte routingen igjennom datamaskinen for a se om den var lovlig og prise den selvsagt. 100k miles og 11 legs. Tok totalt 18 minutter pa telefonen.

Last edited:

Ja var nok det. 11 legs faktisk. Joda man kunne sikkert hoppe over en del legs ved a fly direkte, men det er litt strategisk ogsa, blant annet far jeg en overnight stopp i HKG under 24 timer.
Og jeg far fly en av Hello Kitty jetene til Eva Air og det skal visst vaere en opplevelse i seg selv... :drunk:

Agenten sa at hun sendte routingen igjennom datamaskinen for a se om den var lovlig og prise den selvsagt. 100k miles og 11 legs. Tok totalt 18 minutter pa telefonen.

10 legs har du vel? Det er det som er maks, ikke 8.

Back