USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

så hvis du lage en TR så slipper jeg (?) :p. neida, men hvordan gikk du frem for å reservere seter hos de ulike flyselskapene? for LH og SK så brukte jeg mybooking på LH sin hjemmeside, men hos OZ, UA og TG har jeg fått tildelt ref numrer, men vet ikke hvordan jeg skal velge seter hos de sist nevnte... tips og råd, anyone?

For OZ flighten kan du bruke denne linken: http://us.flyasiana.com/Global/US/en/homepage?fid=INFO13000
TG må kontakter per telefon eller epost :) UA vet jeg dessverre ikke.

En kort status på callsenter og tilgjengelighet m.v. siden det går mot slutten

Booket fem legs via det norske 800-nummeret i går, snakket med en operatør som kunne sakene sine (tror jeg har snakket med ham før, spansk/italiensk?). Tok 7 minutter å booke en rundtur med stopover siden jeg hadde alt klart. Han så jeg ringte fra Norge og spurte ikke en gang om jeg skulle booke i C/F, han tok det som en selvfølge :lol:

Tilgjengelighet til/fra/via Thailand er periodevis veldig god i F i sommer (spesielt dagflightene vestover), det går A380 på CDG, FRA (A38+A346) , 2 stk. ny-innredet 747 på LHR, i tillegg har man MUC (A346) og ZRH (A346). OZ har en del ledig, og NH har en og annen slenger i F.

Det mest plundrete var OSL-Europa uten å måtte bruke en hel dag på å komme seg hjem (så EU-delen ble i M). Men nå spiller det jo liten rolle om det er ledig i M hos LH eller C hos SAS for de to har jo tilnærmet samme servicekonsept til sommeren...

He, he, en hemmelighet hvor du booket ? :colgate::headbang

Det mest plundrete var OSL-Europa uten å måtte bruke en hel dag på å komme seg hjem (så EU-delen ble i M). Men nå spiller det jo liten rolle om det er ledig i M hos LH eller C hos SAS for de to har jo tilnærmet samme servicekonsept til sommeren...
Jeg har helt motsatt erfaring (fra BGO), synes tilgjengeligheten internt i Europa har vært upåklagelig, ofte med ledige seter på absolutt alle avganger gjennom en uke. Nå har vi riktignok bare FRA og CPH å velge herfra, det er kanskje dårligere til LHR, CDG og andre ruter uten *A-konkurranse?

Og angående tilgjengelighet - det ser ut til å bli veldig vanskelig å få til en OK rute til CPT til neste år. :/ Er utrolig at det skal være så vanskelig med fire selskap (TK/LX/LH/SA) å velge mellom fra Europa. Legger LX ut C-billetter konsekvent 10 mnd i forveien i stedet for 11, som alle andre?

Last edited:

Nå har vi riktignok bare FRA og CPH å velge herfra, det er kanskje dårligere til LHR, CDG og andre ruter uten *A-konkurranse?

Og angående tilgjengelighet - det ser ut til å bli veldig vanskelig å få til en OK rute til CPT til neste år. :/

Problemet var å finne noe i sommer med reduserte ruter fra SAS og lite ledig på direkteflighter eks CDG/LHR-OSL. CPT er notorisk vanskelig hos alle selskaper, ikke bare hos StarAlliance.

Da ble det ikke nytt kjøpe-tilbud i april, men de gir seg ikke med tilbud:
You can give your friends and family the world when you share your Dividend Miles. Share your miles April 1 – 30, 2013 and the recipient will get a 50% bonus – up to 25,000 miles.

Da ble det ikke nytt kjøpe-tilbud i april, men de gir seg ikke med tilbud:

Dette blir rent hypotetisk for min del i og med vi valgte å ikke hoppe på siste runde med kjøp av poeng, men lurer likevel:

Kan man i teorien en måned kjøpe 50'+50' poeng for deretter neste måned med share-kampanje som nå gi min samboer 50' miles hvor hun mottar 75' og hun gjør det samme tilbake (slik at vi begge ender opp med 125' miles?

Dette blir rent hypotetisk for min del i og med vi valgte å ikke hoppe på siste runde med kjøp av poeng, men lurer likevel:

Kan man i teorien en måned kjøpe 50'+50' poeng for deretter neste måned med share-kampanje som nå gi min samboer 50' miles hvor hun mottar 75' og hun gjør det samme tilbake (slik at vi begge ender opp med 125' miles?

Nei, slik jeg tolker den så må man kjøpe 50' for å gi bort, for så å få 25' i bonus. Tenkte samme tanke som deg så måtte sjekke ;)

Hvis du mener at begge kjøper 100.000 mil og så gir bort 50K hver vei, ja. Du sparer rundt 300-400 USD pr. pers på det ifht. å kjøpe 25K

Nei, slik jeg tolker den så må man kjøpe 50' for å gi bort, for så å få 25' i bonus. Tenkte samme tanke som deg så måtte sjekke ;)

Nå tror jeg du blander "share" og "gift". "Share miles" er overføring mellom konti, "gift miles" er å kjøpe til en annen (som de hadde i forrige runde). Kampanjen nå (som jeg har fått) er share miles og krever ikke kjøp.

Members may receive a maximum of 25,000 bonus miles during the offer period. This bonus is only applicable for Share Miles and the offer does not apply to Buy or Gift Miles transactions. Bonus amounts will be awarded upon completion of the transaction. Bonus miles will be awarded to the recipient of the Share. Offer is subject to change. Offer cannot be combined with any other offer. Only purchases made online are eligible.
Jeg ser ved innlogging på konto at jeg kan "share" 50.000 mil for USD 500, og mottaker får da 75.000mil på konto.

Last edited:

Da er det min tur å prøve OZ og TG sin A380!

Booket følgende på søndag kveld; reisen er i Oktober.

OSL-FRA: LH C A319
FRA-ICN: OZ F 744 layover 1 natt
ICN-NRT: OZ F 744 destination
NRT-BKK: TG C A380 stopover, dessverre ingen F her.
BKK-CDG: TG F A380
CDG-OSL: SK C 737

Bare 6 segments. Jeg hadde tenkt å rute NRT-BKK via HKG men ble bremset av kjæreste som ville ha mest direkte mulig rute... Skulle aldri ha spurt henne!

Selv om BKK er lengre unna OSL enn NRT, var det ingen problem med å si at NRT var destinasjonen. Prisen var da 200000DM og 269USD alt inkludert. For to da.

Poengene ble kjøpt a ca 1875USD. Dvs at total kostnaden for denne turen var ca 2000USD per person, eller ca 12000NOK. Ikke dårlig!

Ringte det amerikansk nummeret (stengt i UK på søndag kveld) og hadde sjekket tilgjengelighet i forkant med AwardtravelR. Tok ca 12minuter.

Trip report vil bli pulisert på FT.

Høres flott ut.
Jeg bare sitter på masse poeng men kommer aldri til selve bestillingen :-(

HAH, fikk endelig bekreftet følgende dm tur for juli-ferien i år:

OSL - FRA (I) BUSN, LH A320
FRA - ICN (O) FIRST, OZ B744 (transfer tid fra ICN til NRT på ca. 23 timer)
ICN - NRT (O) FIRST, UA B777 (stopover på 4 dager i NRT)
HND - BKK (O) FIRST, TG B744 (destinasjon på 2 dager i BKK)
BKK - CDG (O) FIRST, TG A388 *
CDG - CPH (I) BUSN, SK A321
CPH - OSL (I) BUSN, SK B734

* må ringe igjen om 6-7 timer for å confirm dette segmentet og/eller hele bookingen.

Er det noen som vet om at et segment ikke blir godkjent. Agenten sa at bookingen blir som regel bekreftet.
"Gruer" meg til turen...

Det er jo nesten tro kopi av hva jeg er ute på nå :p

Kom inn me UA First og sitter nå i ANA Suite Lounge på Haneda og venter på Thai 77W :drink

Det var OZ til Korea og det blir TG hjem via CDG, bare å glede seg

Da er det min tur å prøve OZ og TG sin A380!

Booket følgende på søndag kveld; reisen er i Oktober.

OSL-FRA: LH C A319
FRA-ICN: OZ F 744 layover 1 natt
ICN-NRT: OZ F 744 destination
NRT-BKK: TG C A380 stopover, dessverre ingen F her.
BKK-CDG: TG F A380
CDG-OSL: SK C 737

Bare 6 segments. Jeg hadde tenkt å rute NRT-BKK via HKG men ble bremset av kjæreste som ville ha mest direkte mulig rute... Skulle aldri ha spurt henne!

Selv om BKK er lengre unna OSL enn NRT, var det ingen problem med å si at NRT var destinasjonen. Prisen var da 200000DM og 269USD alt inkludert. For to da.

Poengene ble kjøpt a ca 1875USD. Dvs at total kostnaden for denne turen var ca 2000USD per person, eller ca 12000NOK. Ikke dårlig!

Ringte det amerikansk nummeret (stengt i UK på søndag kveld) og hadde sjekket tilgjengelighet i forkant med AwardtravelR. Tok ca 12minuter.

Trip report vil bli pulisert på FT.

Hehehe, grattis. Dette er jo en nesten identisk Routing som jeg skal ut på i juli-ferien (med forbeholdt om at det ikke bli noe tull fra Kim sin side da), og som A380 foretar nå. Forskjellen er at jeg har ICN-NRT på UA first istedenfor OZ. Men jeg tror det blir en knall tur for det...

Apporos skøyeren vår i Nord-Korea, dersom i et worst-case scenerario at flyplassen i Seoul skulle påvirkes av den tullingen der - hva vil sannsynligsvis skje med oss som har OZ billett via ICN?

US står vel for ombooking via et annet sted, og forhåpentligsvis i F så sant om dette er ledig?

US står vel for ombooking via et annet sted, og forhåpentligsvis i F så sant om dette er ledig?
Når det ble for mye radioaktivitet og vann i Japan for noen år siden fikk man booke om gratis, slik selskapene (alltid) gjør for alle pax når det er reiseadvarsler ute eller ekstremvær o.l. Men det må jo være ledige seter, da...

Men ved ombooking i slike tilfeller.
Må det da være ledige award seter, eller booker man om uansett bare det er ledig i samme klasse ?

Akkurat det apeks nevner er det jeg lurer på, om man må ombookes til en annen flight med ledige Awardseter så er det mye som går til helvette mht. hotellbookinger, cruise o.l.

Artikkel i New York times om hvordan Dividend Miles skal inn i AAdvantage:

http://travel.nytimes.com/2013/04/1...what-should-fliers-expect.html?pagewanted=all

"Mr. Parker said there would be a one-to-one transfer of miles (one Dividend mile will equal one AAdvantage mile)".

Jeg håper ikke sammenslåingen av FF-programmene blir klar før sent i 2014, men det er kanskje for mye å håpe på. Pga bytte av jobb blir jeg nemlig stående med 400000 DM ubenyttet i år. Virker som det enkleste fra Norge er da å ta ut awards hos BA. Eller er det noen andre måter å få litt luksus for poengene om en starter reisen i Norge?

BA er dyrt pga fuel surcharge, hadde heller valgt BA til London og f.eks. Cathay/Qantas/Malaysian derfra. Eventuelt Finnair hvis det er fra Oslo. Vurderer faktisk å kjøpe litt Dividend Miles for å fylle opp AA-kontoen for å kunne ta ut med CX/MH.

Last edited:

Har for øyeblikket følgende routing bekreftet: OSL-CDG-BKK-HKG(stop)-ICN(dest)-FRA-OSL

Skal forsøke å slå to fluer i en smekk og besøke noen venner i Roma uten å måtte dra hjemom først, er det mulig å ha stopover og destinasjon i forskjellige kontinenter?

Ønsker å endre destinasjon til Roma, men fortsatt ha stopover i HKG og få OZ hjem via ICN (Evt dest i HKG og stop i FCO) Altså, noe i denne duren her: OSL-CDG-BKK-HKG(stop)-ICN-FRA-FCO(dest)-FRA-OSL

Back