USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Ja, LH F er ikke tilgjengelig, samme med LX F. Selv med 2-3 dager før avreise. Dette er inntrykket jeg har fått av å lese på FT, men også selv prøve å booke for 2 måneder siden.

Da får man heller se etter alternativer - joda loungene deres er det lite som slår og servicen til LX i lufta er upåklagelig, men Star Alliance er jo ikke en liten allianse.

Er vel nok av muligheter med TG, OZ og andre flyselskap.

Da kan jeg heller legge i noen tusen til og betale for en biz-billett på tilbud og samle statuspoeng samtidig.

Jeg tror at du faktisk kunne fått en LH longhaul C bilett til mindre en 1881 dollar+tax+++ :) Har sett dem til 13000 noen ganger.

Da får man heller se etter alternativer - joda loungene deres er det lite som slår og servicen til LX i lufta er upåklagelig, men Star Alliance er jo ikke en liten allianse.

Er vel nok av muligheter med TG, OZ og andre flyselskap.

Asiana er nesten like umulig fra EU-Korea...

Har brukt litt tid på UA og sett på BKK med TG i F...

Tidligere i våres kunne man velge og vrake i TG 380 i F, nå ingenting. Sett fra nov til april..

Antar det er det samme hos US...

TG har vel "tatt en LH" vedr. dette ved å fjerne award F på 380. Glad jeg fikk det til i påsken, 380 til BKK og 744 til SYD.

Men nok plasser via MUC, LHR, ZRH i 744 og 346 , og fra FRA i 773ER...

Ingen som har lyckats boka LH first 2v framåt i tiden den sista månaden eller?

Asiana er nesten like umulig fra EU-Korea...

Skjønner ikke at du sliter med F hos Asiana. Tok et par søk nå på FRA-ICN, og det er bla ledig F for 2 pax 10 til 16 november. Brukte awardtravelr.com

LH F er 100 % blokkert.

Ikke fullstendig vel. Det hender de åpner seter et par-tre uker før avreise. Men de kan være vanskelig å finne, og ikke alltid at de passer med reiseruten man gjerne skulle ha.

Det undrer meg egentlig at ikke LH åpner for flere bonusseter. Da jeg fløy t/r HKG var under halvparten av F setene okkupert, men ingen av dem lå ute til bonusbooking.

Mulig LH har som policy at de heller lar setene stå tomme enn å fylle opp med bonuspax? Lurer på hvor mye de betaler hverandre for bruk av bonusseter, disse flyselskapene. Og hvis et selskap ikke er lojal i forhold til de andre, så er det vel nesten litt rart at andre reagerer. Mulig reaksjon kan jo være at de andre også reduserer kapasiteten til andre Star A selskapers FF programmer. Da forsvinner jo mye av poenget med Star A, og det vil være som å skyte seg selv i foten.

Lurer på hvor mye makt Star Alliance sjefen har oppe i dette bildet, i forhold til hvordan det enkelte flyselskap tar seg til rette? Ref SQ og LH. Har vel aldri lest noen offisiell policy på dette. Har dere?

BF:cool2

Ikke fullstendig vel. Det hender de åpner seter et par-tre uker før avreise. Men de kan være vanskelig å finne, og ikke alltid at de passer med reiseruten man gjerne skulle ha.

Det undrer meg egentlig at ikke LH åpner for flere bonusseter. Da jeg fløy t/r HKG var under halvparten av F setene okkupert, men ingen av dem lå ute til bonusbooking.

Mulig LH har som policy at de heller lar setene stå tomme enn å fylle opp med bonuspax? Lurer på hvor mye de betaler hverandre for bruk av bonusseter, disse flyselskapene. Og hvis et selskap ikke er lojal i forhold til de andre, så er det vel nesten litt rart at andre reagerer. Mulig reaksjon kan jo være at de andre også reduserer kapasiteten til andre Star A selskapers FF programmer. Da forsvinner jo mye av poenget med Star A, og det vil være som å skyte seg selv i foten.

Lurer på hvor mye makt Star Alliance sjefen har oppe i dette bildet, i forhold til hvordan det enkelte flyselskap tar seg til rette? Ref SQ og LH. Har vel aldri lest noen offisiell policy på dette. Har dere?

Nå er det jo neppe noen offisiell politikk på dette da henvendelser til flyselskapene angående dette bare blir besvart med standard svadasvar. US Airways hadde vel en periode STARNET blokkering på LH F, men det er et par år siden nå og de sa de avskaffet det. Hva som nå har skjedd med tanke på LH F og om det er LH eller US Airways som bedriver blokkering er uvisst. Jeg fikk meg nå en tur med LH F på nyåret i år og det var Airbus 380. Tror denne blokkeringa ble innført i mai eller juni ut i fra det jeg leser på Flyertalk.

KVS tool surrer forresten litt om du velger det ANA baserte søket med OZ fra FRA. Der sier den at OZ ikke har F eller Y (!).

Jo, med US Dividend Miles er LH F 100 % blokkert, og slik har det vært siden i våres en gang.

Nok en gang folkens: Det dere ser på ANA, KVS, Aeroplan, United.com, AwardTravelR er IKKE nødvendigvis bookbart hos US Airways! Dette gjelder da blant annet LH F, som er 100 % blokkert hos US, det er ikke vits å prøve å ringe en gang.

Det er ganske naturlig at LH blokkerer for US når de driver å gir bort F setene deres slik. Skjønner godt at LH heller lar de stå tomme da

Jo, med US Dividend Miles er LH F 100 % blokkert, og slik har det vært siden i våres en gang.

Og dette baserer du på en stor tjukk bok du har skrevet selv, eller har du en henvisning som slår dette fast en gang for alle?

Det er ganske naturlig at LH blokkerer for US når de driver å gir bort F setene deres slik. Skjønner godt at LH heller lar de stå tomme da

Har heller ikke noe problem med å se det på din måte, men jeg vil vel tro at en så stor samarbeidsorganisasjon som Star A må ha en viss standard og noen regler å forholde seg til når det gjelder bonusbilletter på tvers av selskapene i alliansen.

La meg utdype: LH får ikke gi sine Miles & More medlemmer C eller F bonus hos SQ. Hvor lang tid tar det da før LH sperrer sine C og F award seter for SQ sine Silver Kris medlemmer?

Og sånn kan det jo fortsette. SQ vil jo ikke gi bonusseter til noen. Hvorfor skal da de andre gi bonusseter til SQ sine medlemmer.

Og sånn kan jeg fortsette.

Derfor lurer jeg på om det finnes noen regler selskapene i mellom her. Hva ligger til grunn for at noen kan nekte andre tilgang til deres seter?

Hadde ikke stjernealliansen vært mer tjent med å ha et greit forståelig regelverk for hvordan dette skal fungere.

Hvis vi snur litt på flisa, kan man si at bonuspoengene man opptjener når man kjøper en billett er en del av pakka. Hvorfor skal jeg betale en høyere sum for billetten min for å få bonuspoengene hvis jeg ikke har noen klare regler for hvordan jeg kan bruke dem??

Eller er det klart for alle dere andre? Eller er det rettferdig?

BF:old

LH F er ikke blokkert for seriøse aktører innenfor Star Alliance. US Airways er ikke en seriøs aktør.

LH F er ikke blokkert for seriøse aktører innenfor Star Alliance. US Airways er ikke en seriøs aktør.

Nja ryktene skal ha det til at det er US Airways selv som står bak blokkeringa. Det er nok derfor man kan booke LH F på alle andre bonusprogram.

Vil ikke det naturlige være at LH tar betalt for seter i F og at US ikke vil betale?

Her blir det mye synsing.

Hvis man vet noe av det som blir påstått her sikkert, hadde det vært fair nok å linke til hvor informasjonen er skrevet.

Hvis det er som noen påstår med US Airways, hvorfor har ikke US noe info om hva jeg kan forvente å bruke poengene jeg kjøper til da??

Og dette baserer du på en stor tjukk bok du har skrevet selv, eller har du en henvisning som slår dette fast en gang for alle?

Dette baserer jeg på det faktum at det på alle nettfora hvor folk skriver om sitt (u)hell med US Airways DM ikke har vært rapportert én eneste suksess med LH F på mange, mange måneder. Og ja, jeg skal love deg at folk har prøvd.

Hvis det er som noen påstår med US Airways, hvorfor har ikke US noe info om hva jeg kan forvente å bruke poengene jeg kjøper til da??

Hvis du leser litt på bl.a. FT ser du der at det er mange som drømmer om å saksøke US Airways nettopp fordi de ikke kan bruke milesene til det de hadde tenkt å bruke de til.

Hvis du leser litt på bl.a. FT ser du der at det er mange som drømmer om å saksøke US Airways nettopp fordi de ikke kan bruke milesene til det de hadde tenkt å bruke de til.

Hmm noen her på FLyprat som har lyst til å bli med på ett gruppesøksmål :P La oss saksøke de for milioner av dollars for å ødlege drømmene våre ;)

Alle 3 hos oss i familien fikk også tilbudsmailen med 100 % bonus denne gangen.

Men altså. Kommer jo fort opp i 12000 kroner med tax og avgifter, selv med 100 % bonus som er i tilbudet.

Er vel ikke akkurat noe super tilbud for C klasse mer, spesielt siden man ikke sanker poeng heller på flyvningene.

Men uansett så fant jeg noen billetter til BKK neste vår med Thai som så tilgjengelige ut i ANA tool i klasse I. Det var via Frankfurt.
Jeg ringte US og ville sjekke FØR jeg kjøper poeng. Og agenten jeg snakket med så faktisk ingen av setene jeg hadde funnet. Så da stemmer ikke alltid ANA tool mer heller tydeligvis.

Dette begynner å bli vanskelig synes jeg.

Back