USAirways bonusprogram (del 3) (Star Alliance)

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

To raske spørsmål før min reise OSL-CDG-BKK-HKG-PEK-NRT-ICN-FRA-OSL i påsken.

1. Er det noe poeng i (om det i det hele tatt er mulig) få registrert mitt EBG på bookingen (tenker på prioritet ved flyproblemer, etc)
2. Er det mulig å velge sete på annen måte enn å ringe USAirways? Ingen av de aktuelle flyselskapene finner nemlig min booking når jeg bruker "check my booking" (eller tilsvarende) på aktuelt flyselskaps nettside (ja, jeg bruker conformation code for aktuelt flyselskap og ikke det fra USAirways)

(3) Lite tilleggsspørsmål som jeg akkurat kom på :-) Jeg var først booket på UA881 operated by United med en 777 mellom NRT og ICN. Nå står det UA079 operated by United med en 738. Det må vel være en code share. Kan de virkelig nedgradere fra IC F til regional C bare sånn helt uten videre?

1. Ja, men litt trøblete. Første steg er å endre bonusprogram på selve US bookingen under Manage my bookings. Av og til "forplanter dette seg" videre i systemet.
2. På bookingen til US Airways står også f.eks. både UA og LH sine ref. numre. Du kan da enkelt endre sete ved å logge deg inn på deres respektive sider.

2. På bookingen til US Airways står også f.eks. både UA og LH sine ref. numre. Du kan da enkelt endre sete ved å logge deg inn på deres respektive sider.

Problemet mitt er at ingen av de respektive ref. numre gjenkjennes hos aktelt flyselskap.

Problemet mitt er at ingen av de respektive ref. numre gjenkjennes hos aktelt flyselskap.
Hmm.. Er billetten utstedt med billettnummer? Da kan du evt. bruke billettnummeret til innlogging; det måtte jeg gjøre nå i vinterferien med LX via deres sider.

Da vil jeg bare dele et par erfaringer.

Jeg ringte USAirways og en engelsktalende italiener gjentok flere ganger "Mr NordicMaster. Please no worry. I fix eeeeeevrything" før han prøvde å legge på. Jeg klarte å klemme ut av han Amadeus-refen til SAS som ikke står i bookingen og det viser seg at jeg nå klarer å finne flighten hos samtlige flyselskap. Med SQ-appen klarer jeg å velge sete på alle fligher med unntak av HKG-PEK med Air China og NRT-ICN med United. På LOT sine sider fikk jeg lagt til mitt EBG. Dermed er jeg klar for reise tenker jeg :-)

Da var første (og siste) US Star* booket. En enkel tur til BKK via FRA neste jul i F. Ble dessverre a346, orket ikke dårlig connections på CDG med fruen og etåringen.

Det ble 8 lapper for infantbilletten, antar at det dro litt på pga ulike selskap uten codesharen.

Ny runde med Mystery bonus tikket inn på mail i natt.

"Do you have the luck of the Irish? Buy or gift miles through March 26, 2014, and you’ll get or give a 25%, 50%, 75% or 100% bonus – up to 50,000 bonus miles.* Just enter your Dividend Miles number to find out your mystery bonus."

Alle tre her i familien fikk 50+50, altså max.

Men altså.
Trodde ærlig talt dette DM greiene var en saga blott jeg ?
Derfor jeg motvillig har snoka rundt på Lifemiles i stedet for.

Fortsetter dette her på samme måte som før ?
Altså samme poenguttak, og kan vi da for eksempel bestille en tur til høsten nå, uten at det i ettertid kan rammes negativt av det merger greiene som holder på ? Altså like trygt som det har vært på alle måter ?

Fortsetter dette her på samme måte som før ?
Altså samme poenguttak, og kan vi da for eksempel bestille en tur til høsten nå, uten at det i ettertid kan rammes negativt av det merger greiene som holder på ? Altså like trygt som det har vært på alle måter ?

Det er ikke så lett å vite hva som skjer med uttakstabell osv. i den nye alliansen, men enn så lenge kan du booke USDM-tur som vanlig fram til 30. mars. Du kan bestille turen 11 mnd fram i tid fra bestillingsdato. Det kan bli litt trøblete med eventuelle endringer på billettene etter at flyselskapene har slått seg sammen, så det er en risiko man må ta. Alternativt kan man kjøpe poeng nå, ta med seg poengene over i den nye alliansen (sannsynligvis overføring 1:1 ratio) og krysse fingrene for at det blir noen gunstige muligheter i uttakstabellen der også (f.eks. Aadvantage sin distansebaserte Explorer-billett).

Ny runde med Mystery bonus tikket inn på mail i natt.

Jeg har ikke fått mailen, men logget meg på kontoen min og ser nå at jeg også kan få 100%. Jeg vurderer å kjøpe for å ha stående. Rett og slett bare gamble og se hva jeg kan få for poengene når fusjoneringen er helt gjennomført.

Det er ikke så lett å vite hva som skjer med uttakstabell osv. i den nye alliansen, men enn så lenge kan du booke USDM-tur som vanlig fram til 30. mars. Du kan bestille turen 11 mnd fram i tid fra bestillingsdato. Det kan bli litt trøblete med eventuelle endringer på billettene etter at flyselskapene har slått seg sammen, så det er en risiko man må ta. Alternativt kan man kjøpe poeng nå, ta med seg poengene over i den nye alliansen (sannsynligvis overføring 1:1 ratio) og krysse fingrene for at det blir noen gunstige muligheter i uttakstabellen der også (f.eks. Aadvantage sin distansebaserte Explorer-billett).

Skjønner.
Men så lenge jeg kjøper poeng nå, bestiller umiddelbart og får billettene utstedet så er det sånn sett trygt ? ( bortsett fra eventuelle endringer på billettene i ettertid selvsagt )

Men dette med at agentene bare finner seter på Lufthansa på onsdager og lørdager...er det noe som har erfaring med det? Det sies så på Flyertalk...

USAirways bonusprogram (del 3)

Ny runde med 100% bonus datt ned i postkassa idag.

Nja, opptil 100% var det vel denne gangen. Mulig at du vant i lotteriet og fikk 100%, selv fikk jeg bare tilbud om 50%.

EDIT: ser at det allerede er påpekt at det er "mystery bonus" denne gangen.

Last edited:

Har lige fået booket en ny DM tur :

Destination Bejing med et stopover i Hong Kong. Til CDG med SAS og videre til Hong Kong med Thai på første med hhv en 380 og en 747. Fra HKG til Bejing med EVA air via Taipei. Hjemrejse til CPH med Air China på første via LHR.
Pris 100.000 miles + 1058 kr i afgifter.

Jeg har tidligere haft oplevelsen af tlf agenter, der stillede store krav til ens tålmodighed, men denne gang gik det hele bare som en leg. Har stadigvæk 120.000 miles på kontoen, så må vente at se hvad den nye fusion byder af muligheder, men det frister virkelig at shoppe lidt ekstra point på det nye tilbud.

Noen som har fått med seg dette:

….However, the American Airlines spokesperson revealed to Australian Business Traveller that US Airways "will continue its Frequent Flyer partnership... with Aegean, Air China, Air New Zealand, Avianca, Ethiopian Airlines, EVA Air, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, TAM, TAP and Turkish Airways."

http://www.ausbt.com.au/us-airways-earn-burn-for-oneworld-and-star-alliance-from-march-30

Kan jeg bruke poengene på noen andre enn meg selv? Feks biletter til broder'n og samboer'n hans?

Er det noen poeng å ringe de uten først å ha sjekket tilgjeneglighet? Satser på T/R Istanbul i business en eller gang til høsten for 2 personer... Skulle bli 90000 points ??

Er det noen poeng å ringe de uten først å ha sjekket tilgjeneglighet? Satser på T/R Istanbul i business en eller gang til høsten for 2 personer... Skulle bli 90000 points ??

På en så enkel rute (direkte med TK begge veier?) så er det ikke nødvendig å sjekke tilgjengelighet på forhånd, selv om det er fortsatt er kjekt og veldig fort gjort. På mer kompliserte varianter med 3-10 segmenter har man ikke noe særlig valg, da blir det helt håpløst uten forarbeid.

Back