USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)

Har fulgt med saken i Nordlys og er enig i at det totalt mangler logikk. Antar han ikke var i Tyskland og/eller New Mexico uka tidligere så at han har inntatt hasj da burde ha null relevans. De tok både blodprøve og ransaket mannen så om han hadde hatt hasj i blod eller bagasje hadde de nok sagt det (og da hadde saken stilt seg annerledes).

Mistenker at CPB fikk såpass mye trykk fra media at de bare måtte finne på noe å svare, og da ble det "innrømmet narkotikabruk". Forøvrig fikk mannen et skriv fra Homeland Security som var stappfult av faktafeil, som f.eks. at han er immigrant og Spansk statsborger. Mannen har aldri satt sin fot på Spansk territorium. Videre sto det at han hadde med seg en fysisk pipe, men det hadde han altså ikke, bare et bilde på telefonen. Og at han skulle besøke familie, som heller ikke stemmer.

Altså, innreise til USA er et shit show. Jeg var i statene så sent som desember, men ikke pokker at jeg reiser tilbake under dette regimet. Overlate elektroniske enheter fulle av personlige data for gjennomgang av CBP? Glem det.

Har fulgt med saken i Nordlys og er enig i at det totalt mangler logikk. Antar han ikke var i Tyskland og/eller New Mexico uka tidligere så at han har inntatt hasj da burde ha null relevans. De tok både blodprøve og ransaket mannen så om han hadde hatt hasj i blod eller bagasje hadde de nok sagt det (og da hadde saken stilt seg annerledes).

Mistenker at CPB fikk såpass mye trykk fra media at de bare måtte finne på noe å svare, og da ble det "innrømmet narkotikabruk". Forøvrig fikk mannen et skriv fra Homeland Security som var stappfult av faktafeil, som f.eks. at han er immigrant og Spansk statsborger. Mannen har aldri satt sin fot på Spansk territorium. Videre sto det at han hadde med seg en fysisk pipe, men det hadde han altså ikke, bare et bilde på telefonen. Og at han skulle besøke familie, som heller ikke stemmer.

Altså, innreise til USA er et shit show. Jeg var i statene så sent som desember, men ikke pokker at jeg reiser tilbake under dette regimet. Overlate elektroniske enheter fulle av personlige data for gjennomgang av CBP? Glem det.

Om du innrømmer narkotikabruk, eller er kommunist, kommer du ikke inn. Har alltid vært slik. Ikke noe nytt.

Om du innrømmer narkotikabruk, eller er kommunist, kommer du ikke inn. Har alltid vært slik. Ikke noe nytt.
Som sagt, hasj er lovlig i mange amerikanske stater. Så det blir som å nekte innreise om du sier du har drukket en rusbrus i ungdommen. Kanskje du til og med gjorde det som 18åring og det er jo totalt forbudt i USA.. [emoji2369]

Sent fra min CPH2671 via Tapatalk

Som sagt, hasj er lovlig i mange amerikanske stater. Så det blir som å nekte innreise om du sier du har drukket en rusbrus i ungdommen. Kanskje du til og med gjorde det som 18åring og det er jo totalt forbudt i USA.. [emoji2369]

Som tidligere nevnt, statenes lovverk er ikke relevant i dette tilfellet. Cannabis er forbudt i det føderale lovverket, og det overstyrer statene. Og grensekontroll er en føderal virksomhet.

Som tidligere nevnt, statenes lovverk er ikke relevant i dette tilfellet. Cannabis er forbudt i det føderale lovverket, og det overstyrer statene. Og grensekontroll er en føderal virksomhet.
Og det er relevant hvordan? Han hadde ikke hasj i hverken blod eller bagasje.
Med den logikken burde DU vært nektet adgang til USA. Antar du smakte alkohol før du ble 21 år gammel og det er jo ulovlig i USA.

Som de litt mer oppegående og bereiste av oss vet, så er et av spørsmålene de stiller i ESTA skjema, og også det gamle Visa-waiver skjema, om man har vært i besittelse, bruk eller distribusjon av illegale rusmidler.
Uenig eller ikke, så er ikke dette noe nytt som har kommet nå. Ei regnes alkohol som et illegalt rusmiddel, selv om det har aldersgrenser.

At de derimot har kommet med mange andre fjollete påfunn og mange av oss ikke fristes av å dra til USA av mange grunner nå er en annen sak. Men at grensekontrollen i USA surner av såvidt passiv tjalling, er ikke nytt.

Og det er relevant hvordan? Han hadde ikke hasj i hverken blod eller bagasje.
Med den logikken burde DU vært nektet adgang til USA. Antar du smakte alkohol før du ble 21 år gammel og det er jo ulovlig i USA.

Hva du og jeg mener og føler spiller liten rolle. Dette er fakta og de er flere tiår gamle.

Som de litt mer oppegående og bereiste av oss vet, så er et av spørsmålene de stiller i ESTA skjema, og også det gamle Visa-waiver skjema, om man har vært i besittelse, bruk eller distribusjon av illegale rusmidler.
Uenig eller ikke, så er ikke dette noe nytt som har kommet nå. Ei regnes alkohol som et illegalt rusmiddel, selv om det har aldersgrenser.

At de derimot har kommet med mange andre fjollete påfunn og mange av oss ikke fristes av å dra til USA av mange grunner nå er en annen sak. Men at grensekontrollen i USA surner av såvidt passiv tjalling, er ikke nytt.

Hvordan skal en hvermannsen vite forskjell på statenes lover og føderal lovgivning? Hvis man bor i Tyskland er cannabis lovlig. Man flyr fra Frankfurt til Los Angeles, hvor cannabis er lovlig. Men man skal allikevel forstå at bruk for 3 måneder siden er ulovlig fordi det på et føderalt nivå er slik? Man må jo være advokat for å forstå dette intuitivt.

Varför blev han sänd till secondary? Jag har inte läst allt men kom inte narkotikabruket upp där?

Hvordan skal en hvermannsen vite forskjell på statenes lover og føderal lovgivning? Hvis man bor i Tyskland er cannabis lovlig. Man flyr fra Frankfurt til Los Angeles, hvor cannabis er lovlig. Men man skal allikevel forstå at bruk for 3 måneder siden er ulovlig fordi det på et føderalt nivå er slik? Man må jo være advokat for å forstå dette intuitivt.
Det har alltid vært slik. Og det er ditt ansvar som turist, eller gjest, i et annet land og vite det. Samme som Norge og alle andre land.

Men siden I-94 skjemaet (og toll skjemaene) ikke lenger i er i bruk, men svarene fra ESTA blir benyttet så kan jo informasjonen være nesten 2 år gammel. Så rent juridisk kan en svare 100% korrekt om besittelse, bruk eller distribusjon av illegale rusmidler når en fyllte ut ESTA søknaden, men forholdene endrer seg etter at søknaden ble godkjent.

Og slik spørsmålene er stilt (omtrent samme ordlyden i søknad om Statsborgerskap) vil jeg bryte loven om jeg kjøper de Cannabis produktene vi bruker for våre 2 hunder, juridisk vil det være distribusjon! Så hjemme hos oss er det den lille Italienerinnen som handler for våre hunder.

Varför blev han sänd till secondary? Jag har inte läst allt men kom inte narkotikabruket upp där?

Det som er nytt er at ICE Agents nå er til stede i området fra du går ut av flyet til du har passert grensekontrollen. Og i motsetning til alle andre “Law Enforcement” er ICE unntatt fra synlig legitimasjon og uniform.

Her i Seattle er nå Toll og Grensekontroll slått sammen, tidligere var grensekontrollen en etasje opp og før du hentet bagasjen. Etter at du hentet bagasjen gikk du gjennom tollen, men nå henter du bagasjen og går til en kombinert kontroll. Så det kan være mange årsaker til at en ender på Secondary.

Når min kone kom hjem fra Nice i mai ble hun “tatt” av The Beagle Patrol som fant en mandarin hun hadde glemt og det var nok til at hun ble sendt til Secondary - der oppdaget de at hun hadde en søknad om Global Entry og de gjennomførte interjuvet og godkjente G.E. Der og da. Men hun som de fleste av oss er opptatt av endringene ved ankommst USA og var vitne til hvordan er “Gay” ektepar (2 menn) ble sendt til secondary og utspørringen er ikke akkurat privat - alle hørte allt.

Jeg opplevde i 2023 en sinnsyk utspørring. Var en cbp fyr med en fryktelig dårlig dag på jobben. Sa at ingen normale personer drar til Kina foran en hel haug med andee pax i secondary Dette var på Sfo som har en haug med avganger dit. Har også et Iranvisum så garantert derfor jeg skulle tas. Slapp gjennom til slutt etter at sjefen hans brøt inn eller ihvertfall en supervisor. Sjefen stilte meg to spørsmål og så var jeg inne. Nå under Trump vet jeg ikke om dette hadde gått bra. Dvs jeg var jo i Usa i år like etter Trump ble satt inn men før alle ordrene kom så var intet annet enn de vanlige rutinespørsmålene. Latinamerikanske offiseren kjeda seg litt og sjekka mobilen sin mens systemet jobbet.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Det som er nytt er at ICE Agents nå er til stede i området fra du går ut av flyet til du har passert grensekontrollen. Og i motsetning til alle andre “Law Enforcement” er ICE unntatt fra synlig legitimasjon og uniform.

Ok, då förstår jag. Det är negativt för det betyder ju att de förmodligen gått på fördomar(som kanske var sanna just i det här fallet).

Jag hade gillat bättre om han fanns på någon watchlist av någon anledning eller att det varit en "vanlig" secondary.

Her i Seattle er nå Toll og Grensekontroll slått sammen, tidligere var grensekontrollen en etasje opp og før du hentet bagasjen. Etter at du hentet bagasjen gikk du gjennom tollen, men nå henter du bagasjen og går til en kombinert kontroll. Så det kan være mange årsaker til at en ender på Secondary.

Når min kone kom hjem fra Nice i mai ble hun “tatt” av The Beagle Patrol som fant en mandarin hun hadde glemt og det var nok til at hun ble sendt til Secondary - der oppdaget de at hun hadde en søknad om Global Entry og de gjennomførte interjuvet og godkjente G.E. Der og da. Men hun som de fleste av oss er opptatt av endringene ved ankommst USA og var vitne til hvordan er “Gay” ektepar (2 menn) ble sendt til secondary og utspørringen er ikke akkurat privat - alle hørte allt.

Jag har faktiskt besökt Seattle i 2024 och det var väldigt praktiskt för mig med noll kö. Däremot frågade de mig och reskamraten om vi var ett par. "Min" CBP-man var trevlig men reskamraten som hamnade hos annan CBP-man fick "third degree" men dock ingen secondary.

Frukt er faktisk noe av det verste du kan ta med, ifølge CBP og garanterer secondary. Flygere som glemmer frukt i bagen og blir tatt har fått to år med secondary.

Re: USA-visum, ESTA m.m.

Det er ryddet!
<mod>
Før vi sporer helt av (igjen) - minner om at dette er tråden for VISUM/ESTA. Diskusjoner rundt styresett, politikk og egne preferanser ifht det får man ta andre steder
</mod>

Er det noen som har erfaring med CBP-appen ROAM? Denne kan man laste ned for å krysse grensen til fots. Antar dette kun gjelder fra lønnesiruplandet og ikke taco-landet.

Er det noen som har erfaring med CBP-appen ROAM? Denne kan man laste ned for å krysse grensen til fots. Antar dette kun gjelder fra lønnesiruplandet og ikke taco-landet.

CBP ROAM er kun i fra Kanada inn i USA og den var i utgangspunktet utviklet for fritidsbåter (det er ennå mye referanse til havner med Border Controll etc.

Vi har tidligere benyttet denne en del med Seilbåt og det funket egentlig veldig bra - bare engang ble vi bedt om gå inn til havn med Border Control og heldigvis var vi rett utenfor Roche Harbor - ellers kan ting ta tid med seilbåt :D

Ellers var det bare et opprop via VHF og 3-4 spørsmål. Det sagt er jeg ikke sikker på at jeg ville krysse inn til USA til fots, selv ved en Boarder Crossing som Blaine hvor det er en gangvei, gjennom “ingenmannsland” hvor US og Kanadiere kan møtes uten å gå gjennom immigrasjon (Kiss and Cry).

Litt lengre øst langs Avenue 0 i BC er det jo ikke store “muren” ;) :

54646587999_6d3d709fca_b.jpg
[/url]IMG_0143 by Finn Erik Edvardsen, on Flickr[/IMG]

Ave 0 er Canada - veien på andre siden er USA…..

Tilbake til spørsmålet - som sagt er CBP ROAM US og kun til USA, her ligger Kanada litt etter (til vanns) vi må ennå innom en havn med Immigrasjon. Litt rart for en har fått dette til med bil - Nexus gjelder begge veier og har egne “lanes” over grensen, som regel kjører en rett i gjennom uten stopp (5 km/t) og du må Nexus Brikke i front vinduet.

Mer detaljer om ønsket via PM

Back