USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)

Re: USA-visum, ESTA m.m.

Er noen av dere fra minoritetsbakgrunn, kvinne, fulltatovert, arbeider innen veldedighet, sosiale studier, eller noe annet enn hvit mann mellom 30-60 som jobber innen noe typisk norsk med en gjennomsnittslønn på over 750k de siste 10år?

Re: USA-visum, ESTA m.m.

Moderator

Tråden er stengt inntil videre, da vi moderatorene ikke gidder passe på.....

/Moderator

Som nevnt:

<mod>
Før vi sporer helt av (igjen) - minner om at dette er tråden for VISUM/ESTA. Diskusjoner rundt styresett, politikk og egne preferanser ifht det får man ta andre steder
</mod>

Last edited by a moderator:
Re: USA-tråden

Stemmer det at det ikke er noen regel om at pass må være gyldig i 3 eller 6 måneder ved innreise til Usa? Det holder medgyldig ESTA og da er det ok om passet går ut type to dager etter utreise? Ser at datters pass går ut i oktober 2025.

Passet må være gyldig under oppholdet. Dette er en liste over land der 6mnd regelen *ikke* gjelder.

Les ordentlig. Det gjelder ikke Norge.

https://www.cbp.gov/sites/default/f...x-month-passport-validity-update-20220316.pdf

Visitors traveling to the U.S. are required to be in possession of passports that are valid for six months beyond
the period of their intended stay in the U.S. Citizens of the countries listed below are exempt from the six-
month rule and need only have a passport valid for their intended period of stay.

En liten heads up sakset fra Virgin Atlantic:
Please be advised ESTA approval is taking longer than usual, we would encourage you to allow more time to apply before travel if you are travelling on the US Visa Waiver Program.

Mitt USA visum vil i løpet av 2026 utløpe. Da er det 10 år siden jeg fikk utstedt visum grunnet min reise til Iran i 2015.
Når jeg søkte visum sist så var spørsmålet knyttet til ESTA om jeg "hadde vært i følgende land (bla annet Iran) siste 5 år". Nå ser det ut til at dette med 5 år er fjernet, og det står nå kun refert til følgende land etter 2011.

Noen som har efaring med fornying av USA visum? Må jeg møte opp på ambasadden på ny? Jeg er nok ikke alene om å besøke Iran i perioden etter lettelser, og frem til nye sanksjoner. Jeg var i utgangspunktet innstilt på å gå over til ESTA når visum utløp, men kan se ut som jeg blir værende på visa i ny 10 års periode (ikke at det er noe galt med det).

Mitt USA visum vil i løpet av 2026 utløpe. Da er det 10 år siden jeg fikk utstedt visum grunnet min reise til Iran i 2015.
Når jeg søkte visum sist så var spørsmålet knyttet til ESTA om jeg "hadde vært i følgende land (bla annet Iran) siste 5 år". Nå ser det ut til at dette med 5 år er fjernet, og det står nå kun refert til følgende land etter 2011.

Noen som har efaring med fornying av USA visum? Må jeg møte opp på ambasadden på ny? Jeg er nok ikke alene om å besøke Iran i perioden etter lettelser, og frem til nye sanksjoner. Jeg var i utgangspunktet innstilt på å gå over til ESTA når visum utløp, men kan se ut som jeg blir værende på visa i ny 10 års periode (ikke at det er noe galt med det).
Ja man må gjennom hele smørja med ds160 skjemaet og intervju. Men ingen erfaring med dette under Trump, vil tro intervjuene er mer omfattende nå enn før hvor intervjuet var 2-3 min maks.

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Teit grunn til å bli nekta innreise når dette faktisk er lovlig I store deler av Usa og selv Obama innrømmet å ha testa dette i sin ungdom

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Jeg forstår virkelig ikke grunnlaget, når man har brukt et lovlig rusmiddel og ikke er aktuelt under berusning. Cannabis er like lovlig som vin og øl i Tyskland og i deler av USA (og Canada, Thailand etc etc) - man kan kjøpe det, ha det hjemme, bruke det... Det er altså som om han blir sendt hjem fordi han innrømmer å ha drukket alkohol. Det finnes mange nordmenn som reiser til Amerika og drikker seg fullstendig dritings, skader seg, fører til skader på andre etc. Det er mange nordmenn som reiser til Amerika utelukkende for enkelte alkoholske drikkevarer. Logikken does not compute.

Det er problemet med innreise i USA nå: det framstår som bingo, som tilfeldig, som regelrett diktatorisk hvor man på måfå kan bli satt i fengsel og/eller bli deportert, man vet ikke hvordan man kommer til å bli behandlet etc. Så lenge man ikke er en hvit blond fyr i 40-50årene på tur til Florida framstår tanken på innreise i USA som noe skremmende/usikkert/ubehagelig/uberegnelig.

Last edited:
Her vet vi ikke hva de spurte om, hva han svarte og hva de fant. Og så spørs det når han brukte dopet. Om det var før det ble lovlig der han brukte det så har han brutt ESTA-betingelsene. Særlig om han svarte "NO" på spørmålet.

Last edited:
Jeg forstår virkelig ikke grunnlaget, når man har brukt et lovlig rusmiddel og ikke er aktuelt under berusning. Cannabis er like lovlig som vin og øl i Tyskland og i deler av USA ................

Det er nettopp det. For føderale myndigheter er cannabis ulovlig selv om enkelte stater tillater det. Og for innreise er det føderale myndigheter som kontrollerer deg.

Regner med at du vil få samme problemstilling når det kommer ESTA til Europa, da innreise i Schengen behandles 'føderalt' og ikke nasjonalt. Svarer du feil på skjemaet og blir tatt i løgn er du i trøbbel uansett.

Back