• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

USA USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)

Status
Not open for further replies.
Nå mener jeg ikke å leke reflektert - men har ikke USA holdt på med gradvis sterkere og sterkere på innsyn av sosiale medier siden 2016? Jeg har oppfattet USA som ganske strenge på forskjellige nivåer i alle år siden min første tur i 1984 og har i alle år hørt forskjellige historier. På 80 tallet husker jeg en kollega av min far slo en kommunist-spøk om køen i imigration-køen på JFK hvor de ikke så han før 7 timer senere.

Jeg har gjort mer eller mindre null kriminelt i mitt liv og slenger aldri truende dritt på sosiale medier så jeg er fint lite redd for imigration i USA eller andre laaaaangt strengere land. Faktisk skulle jeg gjerne hatt det strengere inn på OSL.

Thailand for eksempel har jo en langt strengere imigration policy enn USA, og det er jo ikke mange årene siden de hadde store plakater om fengsel, dødsstraff osv ved alt fra drugs til langt hår.

Dette er ikke å leke reflektert, dette er å "utvanne" det USA gjør. At Reagan som regjerte det meste av 80tallet var paranoid for kommunisme er ikke noe nytt, han sendte allikevel ikke far din til en ICE-camp. Det er ikke krav om å oppgi de siste 5 år med sosiale mediekontoer, de siste 10 år med epostadresser, adresse og navn på hele familien din eller liknende til Thailand. At Thailand har strenge regler for import dop er de ikke alene om, dette gjelder flere land i Sør-Øst-Asia (og andre land), og har lite med politisk frihet å gjøre. Du sammenlikner dop med politiske meninger. Jeg har aldri hørt noe om regler for langt hår i Thailand, google sier kun at det fantes regler om langt hår hos skoleelever i Thailand?

Reaksjonene på denne foreslåtte endringen er såpass "WTF" fordi USA "var" et moderne vestlig land som var relativt sekulært, med ytringsfrihet, frihet (the fukin irony i og med at de kaller seg "the land of the free") og demokrati. Hvis Kambodsja eller Kina, eller Nord-Korea for den saks skyld, lager fillifjonkaregler som er diktaturisk og fjerne fra vestlige verdier, så er det "mer nærliggende", enn om et vestlig land plutselig gjør det. Selvfølgelig fører sistnevnte til følelser av "hæ, hva ER dette, hvordan er det mulig, what the actual fuck" etc... Men dette vet du jo egentlig, så det er liksom så unødvendig å kave etter grunner for å godsnakke det som skjer. Ingen tar i fra deg retten til å synes det er fint å feriere med andre "Florida men", begge deler kan eksistere (inntil videre...).

Nå mener jeg ikke å leke reflektert - men har ikke USA holdt på med gradvis sterkere og sterkere på innsyn av sosiale medier siden 2016? Jeg har oppfattet USA som ganske strenge på forskjellige nivåer i alle år siden min første tur i 1984 og har i alle år hørt forskjellige historier. På 80 tallet husker jeg en kollega av min far slo en kommunist-spøk om køen i imigration-køen på JFK hvor de ikke så han før 7 timer senere.

Jeg har gjort mer eller mindre null kriminelt i mitt liv og slenger aldri truende dritt på sosiale medier så jeg er fint lite redd for imigration i USA eller andre laaaaangt strengere land. Faktisk skulle jeg gjerne hatt det strengere inn på OSL.

Morgenbladet forrige fredag har ganske mange sider som reflekterer hvorfor det er problematisk hvordan gjennomgang av sosiale medier kan være med dagen administrasjon ved roret.

Moderator

Da ruller vi tilbake til trådens tema som er USA-visum, ESTA, etc, så kan rene politiske diskusjoner tas et helt annet sted.

Og ja, det er en håndfull innlegg som er slettet

/Moderator

Status
Not open for further replies.
Back