USA-visum, ESTA m.m. (2011-2025)

Re: USA-visum, ESTA m.m.

Ser det meldes i media om at det trolig kommer en rekke nye land på no-go listen til USA, uten at de har bekreftet hvilke

Ser det meldes i media om at det trolig kommer en rekke nye land på no-go listen til USA, uten at de har bekreftet hvilke

Ryktes å være disse. Stemmer Nigeria kan det bli interessant. Det skal være ca 100.000 amerikanse statsborgere i landet .. de har også direktefly til USA.

Hviterussland, Eritrea, Kirgisistan, Myanmar, Nigeria, Sudan, Tanzania.

Tanzania og Kviterussland er vel land det finst gode grunna å reise til, for mange. Litt overraskande, med mi litt begrensa kunnskap til politikken.

Tanzania og Kviterussland er vel land det finst gode grunna å reise til, for mange. Litt overraskande, med mi litt begrensa kunnskap til politikken.
Jeg tipper at de fleste som reiser til alle de nye, nevnte landene, har gode grunner for å gjøre det. Hvorfor dette skal skape trøbbel for ESTA, kan man bare skylde på den amerikanske paranoiaen for. The land of the free :D

Ryktes å være disse. Stemmer Nigeria kan det bli interessant. Det skal være ca 100.000 amerikanse statsborgere i landet .. de har også direktefly til USA.
Det vil jo ikke bety noen endring hverken for lokalbefolkningen eller amerikanske statsborgere som er innom landet. Europeere som er innom landet derimot...

USA har altså flere kilder enn sine egne grensepasseringer. Det kan fx være andre lands myndigheter, kredittkortselskaper, flyselskaper i andre land, hotellbookingselskaper, Google eller noen av de mange appene som folk har gitt tillatelse til å se lokasjon.

Får da vitterlig ikke håpe de benytter Googles/appers posisjonsdata, så lett som det er å spoofe GPS-posisjon. Har vært på en del 10 minutters reiser på tvers av verden til mange eksotiske steder blant annet på no-go listen som kunne være interessant å spørre om...

Det kan ikke sammenlignes med å søke vssum til andre land som bare er en formalitet.

Prøv å forestille deg hvor omfattende det er å søke statsborgerskap i USA, gang det så med 2 så har du svaret.

Du er jo ganske kritisk til forsknings data og beregninger i klima sammenheng, så en kan da forvente at du leverer din egen standard i denne sammenheng også :rolleyes:

Minimum for å få innvilget statsborgerskap i USA er Green Card først - det i absolutt beste fall 2 år, så må man oppholde seg i USA i minimum 3 år etter det før en kan søke om Statsborgerskap - noe som fortiden tar allt i fra 8-9 måneder til 20 år ! avhengig av ditt originale statsborgerskap.

Jeg har kollegaer her i den lille bokhandelen som har ventet i over 11 år på Green Card (de har H1B1 Visum) men det betyr hjemreise en gang i året for «visa stamping»

Dokumentasjon for Green Card blir fort en A4 perm svært full, bare lege undersøkelsene er langt mer enn hva du må ha av dokumentasjon for visum.

Om listen nå endres håper jeg de også endrer datoen til 2020 samtidig :)
Det blir antagelig komplisert å ha forskjellige datoer for forskjellige steder. Mitt tips er at de endrer til "siste 10 år" for alle destinasjoner.

Du er jo ganske kritisk til forsknings data og beregninger i klima sammenheng, så en kan da forvente at du leverer din egen standard i denne sammenheng også :rolleyes:
Det gjør jeg absolutt. Legg merke til at jeg refererer til hva folk forestiller seg. Selvsagt er det ---- enklere å få visum enn å få opphold.

Last edited:

Hvem er "folk" og hva slags statistikkrunnlag bruker du?
Jeg refererer til de som tror at det bare er en enkel formalitet å få visum til USA, jeg trodde deg var enkelt å forstå.

Vil anbefaler at folk puster med magen og holder antipatier og trang til å "ta" andre for seg selv.

Og jeg spør hvem alle "de" er, kan du ikke svare på det istedenfor å gå til det du selv pleier å kalle personangrep?

Og det var nettopp det jeg svarte på... og igjen vil jeg anbefale folk å puste med magen,

Så utover dine egne subjektive oppfatninger har du ikke grunnlag for å si at "folk" tror det er så enkelt?

Back