Re: USA-visum, ESTA m.m.
Jeg ble dessverre frastjålet passet mitt i USA i 2016 (innbrudd), og måtte reise hjem på nødpass. Etter dette har jeg blitt "flagged" i systemet ved innreise til USA, og har ved de to tilfellene jeg har vært der i ettertid måttet gå videre til intervju før jeg har fått innreise. En plagsom detalj som vanligvis tar et par timer ekstra etter en allerede lang og slitsom reise, og som har gjort at jeg ikke har orket reise så mye til mitt favorittferieland. Ved begge tilfellene fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått avslag på ESTA tidligere (det gjelder ESTAen som fulgte mitt gamle pass, og som selvfølgelig ble "avslått" da passet ble stjålet.
Da jeg spurte om hvorfor jeg ble tatt til side, fortalte de at det sto i systemet deres at de "måtte sjekke at jeg var meg".
Er det noen som har vært borti lignende problemstilling, og kanskje vet om det å søke om et visum kan gjøre at det ikke lenger er nødvendig å bli sluset inn sammen med den store massen av mennesker som av ulike grunner blir mistenkt for å forsøke å komme seg inn i landet ulovlig?