Nå burde man jo bare søke så fort man har kjøpt en billett til USA men dukker sikkert opp noen historier i agurktiden hvor fæl regelen er. Av og til lurer jeg på om noen i det hele tatt kan finne ut av ting selvInnstramming av ESTA. Ikke lengere mulig å reise under 72 timer etter godkjenning.
Det et 3 grupper dette vil berøre:Nå burde man jo bare søke så fort man har kjøpt en billett til USA men dukker sikkert opp noen historier i agurktiden hvor fæl regelen er. Av og til lurer jeg på om noen i det hele tatt kan finne ut av ting selv
Det et 3 grupper dette vil berøre:
-de som får beskjed av firma til å reise på kort frist og aldri har vært i USA før.
-de som dukker opp på flyplassen og aldri har hørt om ESTA.
-de som vet om ESTA, men utsetter alt til siste øyeblikk
Innstramming av ESTA. Ikke lengere mulig å reise under 72 timer etter godkjenning.
Due to changes in ESTA application processing, real-time approvals will no longer be available. Citizens of participating Visa Waiver Program (VWP) countries traveling to the United States are strongly encouraged to apply for an ESTA at the time of booking their trip and no later than 72 hours prior to departure. Applicants who apply on the same day of their flight’s departure risk not having an approved ESTA prior to their scheduled departure. International travelers without an approved ESTA will not be authorized to board their flight.
I nødsfall finnes det noen muligheter, ESTA er for Air Travel, så en kan fly til Canada (som krever en eTA - som også tar minutter og har ikke restriksjoner for når man kan reise) og kjøre bil / ta buss / tog inn i USA med det gode? gamle i90 formularet.Det et 3 grupper dette vil berøre:
-de som får beskjed av firma til å reise på kort frist og aldri har vært i USA før.
-de som dukker opp på flyplassen og aldri har hørt om ESTA.
-de som vet om ESTA, men utsetter alt til siste øyeblikk
Man vil kun klare få den siste gruppen til å endre seg.
Nå var ikke tanken å reise uten ESTA, men å gi ESTA-systemet mer tid når en reise er på kort varsel: søknad om ESTA sendes før avreise til Canada, og så satse på at den kommer gjennom innen annkomst i Canada. Helt rissikofritt er det selvsagt ikke, men da har man i alle fall kommet seg til rett side av dammen...
Det funker jo på en måte, noe går gjennom på kort tid. Tror alltid det har vært en async prosess. Det med at det kan ta opptil 72 timer har alltid vært som en del av informasjonen. Men kan være de har lagt inn mer sjekker så flere søknader tar lenger tid? Eller, som jeg nevnte, at de ser at mange gambler i siste liten og at de derfor påpeker det igjen i krasse ordelag.Hva kan være årsaken til at realtime ESTA Approval ikke lenger fungerer? Jeg fikk amerikanerne og byråkratiet godt opp i halsen da jeg bodde der borte.
Flere nordmenn nektes innreise i USA etter innstramming
Strengere regler for å få utstedt elektronisk innreisedokument har gjort at flere norske flypassasjerer er blitt nektet å gå om bord i fly til USA.
Men kan være de har lagt inn mer sjekker så flere søknader tar lenger tid? Eller, som jeg nevnte, at de ser at mange gambler i siste liten og at de derfor påpeker det igjen i krasse ordelag.
De to foregående gangene jeg søkte gikk den gjennom med en gang, nå tok det ca seks timer.
Artikkel i E24 i dag:
https://e24.no/naeringsliv/luftfart/flere-nordmenn-nektes-innreise-i-usa-etter-innstramming/24525070
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.