USA innfører elektronisk system for "reisegodkjenning"

Re: USA innfører elektronisk system for "reisegodkjenning"

Hvorfor skulle de ha fjernet det?
Har selv en 17 åring som gjennom årene har svart NEI 9 ganger. Skulle like å treffe fyren som har registrert dette og ikke fått det med seg enda. Hele prosedyren og spørsmålene er direkte tåplige (,.............men dette har vi diskutert før). Bra at det kommer ett elektronisk system.

Så kan vi jo spørre oss hva slags tiltak vi nasjonalistiske nordmenn hadde satt i verk dersom vi var den terrorutsatte nasjonen. Jeg ser absolutt nødvendigheten av strikt innreisekontroll til USA.

I Norge er det jo så som så, og det dummeste jeg vet er å sende deportis til GOT. For å ikke snakke om med Ryanair til Bergamo - de tar bussen tilbake og er i Norge to uker senere. Hadde det skjedd i USA? NEPPE.

Så kan vi jo spørre oss hva slags tiltak vi nasjonalistiske nordmenn hadde satt i verk dersom vi var den terrorutsatte nasjonen. Jeg ser absolutt nødvendigheten av strikt innreisekontroll til USA.

I Norge er det jo så som så, og det dummeste jeg vet er å sende deportis til GOT. For å ikke snakke om med Ryanair til Bergamo - de tar bussen tilbake og er i Norge to uker senere. Hadde det skjedd i USA? NEPPE.

Nå er vel ikke USA den eneste terrorutsatte nasjonen i verden, og neppe det landet i verden som har mistet flest menneskeliv som følge av terroraktiviteter.

Norge er nok ikke veldig høyt oppe på terroristers prioriteringsliste, men Spania, Frankrike, Storbritannia og en rekke land i Asia (Pakistan, India, osv.). Nå vet ikke jeg hvilke restriksjoner disse landene har for innreise fra utenfor Schengen eller for innreise til India & Pakistan. Strikt innreisekontroll er nok ikke noe jeg er uenig i, men jeg må vel si at en del av spørsmålene som er på innreiseskjemaet til USA er nokså meningsløse og vanskelig å forstå hensikten med (nazispørsmålet og spørsmål om man har til intensjon å drive med ulovlige aktiviteter, eller noe slikt, virker unektelig bare komisk). Er det noen som svarer ja på disse spørsmålene?

Det nye systemet virker nå uansett fornuftig og en stor forbedring i forhold til dagens opplegg, og jeg antar at man klarer å luke bort de fleste barnesykdommene i prøveperioden.

Det er vel antagelig ingen som svarer ja - men det gjær at man også vil kunne ta disse kriminelle på enda et lovbrudd - løgn og fanteri overfor offentlig tjenestemann/border officer. Jeg ser ikke helt problemet.

Det er vel antagelig ingen som svarer ja - men det gjær at man også vil kunne ta disse kriminelle på enda et lovbrudd - løgn og fanteri overfor offentlig tjenestemann/border officer. Jeg ser ikke helt problemet.

Vel, nå skal jeg ikke kverulere så mye om dette, men om det er slik at man planlegger terrorvirksomhet i USA, svarer nei, siden blir tatt for dette, så vil jeg tro at løgn & fanteri overfor en border officer blir en relativt minor offence. ;)

Nå kan jo dette dreie seg om andre ting da. Hvorvidt en forhenværende nazi utgjør noen fare for rikets sikkerhet kan sikkert også diskuteres, men amerikansk lov er klar på dette - de har ikke adgang til riket. Dersom en nazi oppholder seg i USA er antagelig oppholdet erhvervet på galt grunnlag når han har løyet på skjemaet - og han kan deporteres/straffes/etc.

Nå kan jo dette dreie seg om andre ting da. Hvorvidt en forhenværende nazi utgjør noen fare for rikets sikkerhet kan sikkert også diskuteres, men amerikansk lov er klar på dette - de har ikke adgang til riket. Dersom en nazi oppholder seg i USA er antagelig oppholdet erhvervet på galt grunnlag når han har løyet på skjemaet - og han kan deporteres/straffes/etc.

Spørsmål: Hva med en amerikaner som frivillig blir nazist? Han er jo amerikansk statsborger og slipper vel å fylle ut slike skjemaer, eller?

Det med å svare nei på at man skal drive med ulovligheter (og umoralsk aktivitet) er et greit og finurlig spørsmål, for det står vel på skjemaet (hvis jeg husker rett) at hvis du har løyet så kan de hive deg ut av landet, og du har ikke ankemulighet.

I motsetning til her hjemme hvor man mer enn gjerne tar vare på alle kriminelle...........

Spørsmål: Hva med en amerikaner som frivillig blir nazist? Han er jo amerikansk statsborger og slipper vel å fylle ut slike skjemaer, eller?

Selvsagt, men det er jo kjekt å ikke slippe slike elementer inn i landet sitt, det tror jeg du er enig i. Liksom å kontrollere det i den grad man kan.

I amerikanernes øyne har vel mange nordmenn drevet med "umoralsk aktivitet"? :cool:

Selvsagt, men det er jo kjekt å ikke slippe slike elementer inn i landet sitt, det tror jeg du er enig i. Liksom å kontrollere det i den grad man kan.

Jepp

[fyllepåmedmertekstpgamaskinensaatjegmåttedet]

Dette startet jo i går.. Hvordan fungerer dette i praksis ? Noen som vet ?

Virker som at man har en myk start. Hvor man krever registrering, men det løser seg hvis det ikke er helt i orden. Har ikke greid å lure noe særlig god info fra noen av våre kunder....
Har selv registrert meg og det gikk på sekunder, samme for fruen.

Det vil stort sett gå på sekunder for de aller fleste, men det anbefales at man registrerer minimum 3-4 dager før reise da det i worst case kan ta inntill 3 dager å få godkjenning....

Det fine er at ESTA godkjennelsen gjelder i 2 år.

Tror ikke at alle flyselskaper har alt i orden ennå, men det vil komme systemer hos alle som sjekker automatisk om ESTA er OK før man får sjekke inn.

S

Flott system, raskt og greit for meg og fruen også. Antar vi slipper å fylle ut "den grønne" neste onsdag ? Vel vi har den i reserve likevel.

Fant ut i SEA 21.12 at det også gikk mye raskere når man legger på hele labben pluss tommel til sist ved fingerprinting enn "left indexfinger" etc.:rolleyes:

Huvert - offisielt startet det i går. Nå er det krav om registrering, tidligere har det vært en testperiode.

Reidar: Du må nok fylle ut den grønne på onsdag....desverre. Men det er en overgangsperiode hvor ting desverre må gjøres dobbelt. Tror det har med at ikke alle flyselskaper har ting på plass ennå. Kan bl.a nevne AY har fått utsettelse på sine flighter til deres nye innsjekssystem er oppe og går i løpet av våren.

S

Virker som at man har en myk start. Hvor man krever registrering, men det løser seg hvis det ikke er helt i orden. Har ikke greid å lure noe særlig god info fra noen av våre kunder....
Har selv registrert meg og det gikk på sekunder, samme for fruen.

Det vil stort sett gå på sekunder for de aller fleste, men det anbefales at man registrerer minimum 3-4 dager før reise da det i worst case kan ta inntill 3 dager å få godkjenning....

S

Men skulle en få avslag, er det kanskje greit å beregne litt mer enn 3-4 dager på å skaffe seg visum??

Er vel en stund siden dette startet... :question:

Jo, men det var i går det ble "obligatorisk".. Virker dog ikke som om det er noe krise om man ikke har registrert seg..

Aftenposten var forøvrig på OSL i går:

Fra i dag er det nye regler for å reise inn i USA.
Ble det kaos på Gardermoen?

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2861982.ece

Der står bl.a.:

- Vi har for øyeblikket ingen plikt til å stoppe noen som ikke er registrert, sier salgs- og markedssjef Tom Grundstad i Continental Airlines.

Jeg registrerte meg for noen måneder siden, og har alt i orden. Er det da så at jeg neste gang jeg skal reise bare kan dra til USA? For når jeg registrerte meg på nettet måtte jeg jo oppgi flightnummer og adresse, og det er jo ikke det samme for alle mine reiser de neste 2 årene.

Lurer også på om man får noen "reminder" om at man snart må søke på nytt, men det finner jeg vel ut av om snaue 2 år

Jeg registrerte meg for noen måneder siden, og har alt i orden. Er det da så at jeg neste gang jeg skal reise bare kan dra til USA? For når jeg registrerte meg på nettet måtte jeg jo oppgi flightnummer og adresse, og det er jo ikke det samme for alle mine reiser de neste 2 årene.

Greia er vel at man skal oppdatere dette hver gang..

Greia er vel at man skal oppdatere dette hver gang..

Evt. at man kan oppdatere det? For man må registrere flightnummer, men ikke dato for flighten online. De der borte får jo info fra flyselskapene, der du avleverer adressen også. Dette blir testet torsdag førstkommende med BA. De pusher både API og ESTA-registrering på sine websider.

Back