USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Status
Not open for further replies.
... som vi i Norge også burde være....[Altså våre arbeidsplasser...]

Kanskje. Selv har jeg liten tro på proteksjonisme. Uansett: USA har signert en open skies avtale som må etterleves, og det samme har Norge i forhold til EØS-avtalen.

Kanskje. Selv har jeg liten tro på proteksjonisme. Uansett: USA har signert en open skies avtale som må etterleves, og det samme har Norge i forhold til EØS-avtalen.

Uklarheten er vel om piloter fra Singapore og kabincrew fra Thailand kan fly innenfor avtaleverket ... Hadde Kjos konsentrert seg om kun europeisk arbeidskraft, hadde vi neppe diskutert dette i dag ...

Uklarheten er vel om piloter fra Singapore og kabincrew fra Thailand kan fly innenfor avtaleverket ... Hadde Kjos konsentrert seg om kun europeisk arbeidskraft, hadde vi neppe diskutert dette i dag ...
Ja og han har jo mulighet til å bruke sin norske AOC og bruke europeisk crew men nei! han skal uthule og ødelegge bransjen ..... BIG SHAME ON HIM and his lakeis!! :angry:

Ja og han har jo mulighet til å bruke sin norske AOC og bruke europeisk crew men nei! han skal uthule og ødelegge bransjen ..... BIG SHAME ON HIM and his lakeis!! :angry:

Må flyene i såfall over på norsk register, og hvor lang tid vil dette i såfall ta?
(Det er vel dette som skjer 1. juli om han ikke har fått godkjenning)

Har Norwegian virkelig mulighet til å starte flygninger mellom f.eks LGW og JFK med norsk AOC og europeisk besetning?

Har Norwegian virkelig mulighet til å starte flygninger mellom f.eks LGW og JFK med norsk AOC og europeisk besetning?

Nei, siden Norge ikke er EU-medlem faller vi utenfor Open Skies-avtalen. Tror imidlertid han kunne brukt FlyNordic's AOC, hvis han hadde beholdt det ...

Så vidt jeg har oversikt over: Ja.

Det norske AOC-et til DU har trafikkrettigheter til under open skies avtalen mellom USA og EU med partnere. Så lenge flyene ikke er innom Norge, er det vel heller ikke noe krav om at besetningen skal være europeisk.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Nei, siden Norge ikke er EU-medlem faller vi utenfor Open Skies-avtalen. Tror imidlertid han kunne brukt FlyNordic's AOC, hvis han hadde beholdt det ...

Her tar du feil. Se, for eksempel, denne artikkelen fra Reuters:
http://www.reuters.com/article/2011/06/21/us-carbon-airlines-idUSTRE75K4RA20110621

Under the deal, airlines in non-EU members Norway and Iceland will be able to fly to the United States from anywhere in the 27-nation EU rather than just from domestic airports.

Så vidt jeg har oversikt over: Ja.

Det norske AOC-et til DU har trafikkrettigheter til under open skies avtalen mellom USA og EU med partnere. Så lenge flyene ikke er innom Norge, er det vel heller ikke noe krav om at besetningen skal være europeisk.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Så kva gir irsk AOC som ikkje norsk gir då?

OK, men det er markeder som man ikke kan betjene fra f.eks. UK med norsk AOC. Som f.eks. Tyrkia. Meningen var jo å kunne betjene 'alt' med det irske AOC'et. Da er det jo mulig at man kan omorganisere og kjøre USA med det norske AOC'et, men da må man komplisere driften ettersom man må dele opp longhaulflåten.

Tyrkia er annerledes og har andre avtaleverk, og derfor ser vi nå JetTime med finsk AOC for å kunne fly Finland-Tyrkia, da de ikke ikke kunne gjøre det med danske AOC. Så Når det gjelder Turkia funker det ikke like lett med tilfeldige AOCer

Norwegian(DY) kan väl med sitt norska AOC använda sig av flygande personal från samtliga EU länder.
Jag kan inte föreställa mig att Kjos vill bemanna 787 med dyr skandinavisk personal.

Är det rimligt att tänka sig att Kjos via bemanningsföretag kommer försöka anställa kabinpersonal till 787 från EU länder med lägst löner som Lithauen, Polen, Ungern och Rumänien?

Kommer Kjos fortsätta använda sitt irländska AOC för flygningarna till Thailand?
Bara med sitt irländska AOC kan han använda Thai Crew...

Hvornår træder det så i kraft ???
Er det med omgående virkning, eller er der en anke periode ?
Hilsen Ole

Status
Not open for further replies.
Back