USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Status
Not open for further replies.
Re: Tanker om Norwegian

20 bestillinger på Dreamlinerne er kansellert / utsatt, og longhaul er et stort spørsmål nå.
Flere endringer kan skje, og mye skjer i kulissene..

Tally-Ho

Ingenting er bestilt - her drives det bare ordkrig ... Men jeg skulle gjerne vært flue på veggen i styrerommet til DY om dagen. Det må ha vært en del interessante diskusjoner om konseptet generelt også ....
 
Saken har vært velkjent for en del av oss i vel en ukes tid, og det er ventet fortsatt usikkerhet rundt aksjekursen fremover.
Det er ikke umulig at saken kan få store konsekvenser for Norwegian long haul.

Det foregår ganske mye i kulissene akkurat nå...

Tally-Ho

At det får konsekvenser for organiseringen (og registreringen) på kort sikt når det nå drøyer veldig ut å få på plass lisensen er vel neppe noen stor overraskelse (noe må jo DY gjøre når DU ikke får fly til USA med sine maskiner). DY har jo bl.a. søkt om dry lease av minst en av maskinene på irsk register, om jeg har forstått dette rett.

Det er vel kun om DU får nei fra DOT at saken får store konsekvenser? Vet du noe om dette som ingen andre vet, mon tro?
 
Last edited:
...og de kan vel ikke regne med enda flere disp. fra LT?

Nei, det vil jeg ikke tro. Samtidig så tror jeg ikke man kan regne med at et nei fra DOT gir noen flere jobber i luftfarten i Norge.
 
Jeg tipper de kommer til å få disp helt inntil saken er endelig avgjort i USA. Tviler på at det finnes ønske/vilje/evne til å være den som setter foten ned for DY.
 
Ett år er max i.flg dokumentasjonen.

Under Norwegian regulations, an airline is allowed to operate an aircraft registered in another ECAA state for a total of 12 months.
--
NLH could apply to the Norwegian Civil Aviation Authority for extensions of the licenses that would allow it to continue to operate the Irish-registered aircraft until 24th June 2014 and 24th August 2014, respectively

Så ikke så rart at Kjos begynner å bli litt stressa..
Men tillatelsen går tydligvis pr fly individ. Så etterhvert som DU får nye fly så vil de vel kanskje få disp på disse ett år også..?

W
 
Last edited:
Hmm, bare mine tanker:

Kan det vaere at DY söker en syndebokk for a komme seg ut av longhaul satsing?

De siste 787 ruter som ble annonsert er intra-europe. Jeg far en deja-vu av BU sin 767 eventyr. 2 ars med tap og sa ble flyene solgt.

Jeg har personlig mine tviler at DY klarer a fa opp prisnivea pa langruter til en nivea hvor de kan tjene penger. Da er det smart a kvitte seg med heile satsingen för man senker heile konsern. Og enda bedre dersom man kan skylde pa eksterne omstendiger...
 
Så Kjos & co står bak prosessen om å forsinke beslutningen om lisens til å fly til USA (det er vel foranledningen til utsettelsen)? Det virker kanskje en smule spesielt, men hvem vet.

Det kommer forøvrig en artikkel i DN i morgen hvor Jack Netskar uttaler at han mener at DY og Kjos forsøker å presse irske og amerikanske myndigheter (med referanse til brevet som er starten på denne tråden). Hva er det ALPA forsøker å gjøre da? Forsøker de også å presse myndighetene, eller mener man at det er helt legitimt mens DYs handlinger ikke er det?
 
Last edited:
Så Kjos & co står bak prosessen om å forsinke beslutningen om lisens til å fly til USA (det er vel foranledningen til utsettelsen)? Det virker kanskje en smule spesielt, men hvem vet.

Nei, nå misforstår du fullstendig ...... men det kan være en beleilig unnskyldning.
 
Så Kjos & co står bak prosessen om å forsinke beslutningen om lisens til å fly til USA (det er vel foranledningen til utsettelsen)? Det virker kanskje en smule spesielt, men hvem vet.

Vel, du kan vel provosere sa mye slik at du fa den resultat du i all hjemmelighet önsker deg ;)
 
Nei, nå misforstår du fullstendig ...... men det kan være en beleilig unnskyldning.

Jeg trodde naturligvis ikke at DY selv saboterer dette, men det du mener er at det faktum at dette drøyer i tid gir denne mulighet til å bruke dette som en syndebukk? Hadde dette derimot ikke drøyet ut i tid så hadde man ikke hatt denne muligheten? Hvis så er tilfelle så får vi for DYs del håpe at det ikke blir en snarlig løsning på dette.;)

Jeg vil tro at når de får litt flere maskiner og kan utnytte stordriftsfordelene i dette så ordner dette seg (og jeg minner igjen om hvor lite lønnsomhet folk mente det var i short haul når DY startet opp i 2002, selv om short haul er short haul osv.: flere her inne har vel muligens en hatt de burde ha spist i så måte... ;))
 
Last edited:
Hmm, bare mine tanker:

Kan det vaere at DY söker en syndebokk for a komme seg ut av longhaul satsing?

Det tror du vel ikke på selv? Hva skulle de da gjøre om de plutselig får det som de ønsker med DOT? Kjøre hele konsernet konkurs fordi de ikke lenger har noen syndebukk?

Hvis de har en plan om å komme seg ut av LH vil det i så bli lagt frem et ekstremt katastroferesultat 7.mai for Q1. Det blir nok ikke et pent resultat, men neppe så ille.
 
Det blir nok ikke et pent resultat, men neppe så ille.

Husk at IC-driften fortsatt er en svært liten del av produksjonen, selv om omtale og oppmerksomhet skulle tyde på det motsatte. Men hvis pengene renner ut i den grad at det gir hele konsernet et 'dårlig resultat', er det ikke sikkert at styre og aksjeeiere vil se pengene fortsette å renne ut. 'Hvis vi taper SÅ mye med 4 fly, hvordan blir det da med 8'?

Husk også at de bygde opp NLH med tanke på at NLH ikke skulle dra med seg resten av konsernet ned i avgrunnen hvis de mislykkes ...

Vi får se.
 
Men hvis pengene renner ut i den grad at det gir hele konsernet et 'dårlig resultat', er det ikke sikkert at styre og aksjeeiere vil se pengene fortsette å renne ut. 'Hvis vi taper SÅ mye med 4 fly, hvordan blir det da med 8'?

Høres i så fall nesten ut som en gjentakelse av oppstartshistorien fra 2002. Da kjørte de på med argumentet om at når man fikk flere fly så fikk man utnyttet stordriftsfordelene, noe som muligens kommer til anvendelse også nå.
 
Høres i så fall nesten ut som en gjentakelse av oppstartshistorien fra 2002. Da kjørte de på med argumentet om at når man fikk flere fly så fikk man utnyttet stordriftsfordelene, noe som muligens kommer til anvendelse også nå.

Ja absolutt. Den gang var de vel på ett punkt fire timer fra undergangen, hvis jeg husker rett .. Får håpe det går bedre denne gangen.
 
Hmm, bare mine tanker:

Kan det vaere at DY söker en syndebokk for a komme seg ut av longhaul satsing?

De siste 787 ruter som ble annonsert er intra-europe. Jeg far en deja-vu av BU sin 767 eventyr. 2 ars med tap og sa ble flyene solgt.

Jeg har personlig mine tviler at DY klarer a fa opp prisnivea pa langruter til en nivea hvor de kan tjene penger. Da er det smart a kvitte seg med heile satsingen för man senker heile konsern. Og enda bedre dersom man kan skylde pa eksterne omstendiger...

Seriøst ?!

De hadde ikke investert flere milliarder og gått i samtaler om 20 nye Dreamlinere om dette hadde vært tilfelle. Blir litt for dumt med disse konspirasjons teoriene !

Når det gjelder intra Europa, så var vel dette bare for å kjøre inn flyet.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top