US Airways styrtet i New York

Meget stilig video. Ser at mye is har truffet flyet mens det låg der.
Flyet ser ut som et lekefly på videoen.

Flyet som nødlandet i Hudson-elven har funnet sitt siste hvilested

«Mirakelflyet» fra Hudson-elven på museum
Flyet som nødlandet i Hudson-elven har funnet sitt siste hvilested.

Det kunne lett ha blitt en katastrofe. Datoen var 15. januar 2009. Like etter at US Airways Flight 1549 hadde tatt av fra La Guardia-flyplassen i New York, ble det truffet av en flokk med gjess. Motorene sviktet, og kaptein Chesley B. Sullenberger III ble nødt til å tenke raskt.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4145382.ece

Last edited by a moderator:
Er booket på DC-7 tur fra Opa Loca til Charlotte med Capt. Sully i cockpit på fredag, blir å besøke museet og høre hans beretning fra den dramatiske dagen. (forutsatt at ikke skadeskutt kropp og sjel slår seg helt vrang etter Asia rundt på 9 dager forrige uke. :))

Last edited:
Får benytte anledningen til å legge ved noen bilder fra da Sully og Skilles (og vi) så igjen flyet for første gang etter Hudson River.
Carolinas Aviation Museum, Charlotte, november 2011.

Attachments

• 11.jpg
    11.jpg
    52.2 KB · Views: 2,273
  • 222.jpg
    222.jpg
    19.5 KB · Views: 2,250
  • 333.jpg
    333.jpg
    30.4 KB · Views: 2,243
  • 44.jpg
    44.jpg
    29.6 KB · Views: 2,236
Capt. Sully til Flyoperativt Forum neste år? Følgende står å lese på deres side på Facebook.

Vi har startet arbeidet med neste års konferanse og vi kan gledelig fortelle at vi har inngått avtale med en person som skal fortelle om sin nødsituasjon. Det er garantert en ulykke du kjenner eller har hørt om, uten å røpe for mye kan vi si fugl og vann.

Jeffrey Skiles, US1549's styrmann/ 1. officer fyller 65 år på mandag rapporteres det i et annet forum. Det betyr at han da MÅ gå av med pensjon, så da er han iferd med eller har fullført sin siste tur.

Han skal nå i det siste vært B787 kaptein for American ved ORD basen.

Gratulere til han for en lang og tro tjeneste i US Airways/ American Airlines ��.

Edit: Sullenberger gikk vel av med pensjon raskt etter nødlandingen i 2008 etter et par turer etterpå.
2 av 3 kabinansatte er også visstnok pensjonert og den siste greide aldri å komme tilbake pga PTSD.
Så Jeffrey Skiles er den siste av besetningen fra US1549 som er/ var i luften.

Last edited:
Jeg kjenner ikke karrieren hans i detalj, men vet han en periode fløy A330 for Delta. Jeg traff ham på Gardermoen for noen år siden. Han nevnte filmen med Tom Hanks og sa den var forbausende korrekt, bortsett fra portretteringen av NTSB, de var atskillig mer proffe og vennlig innstilt enn i filmen.

Jeg kjenner ikke karrieren hans i detalj, men vet han en periode fløy A330 for Delta. Jeg traff ham på Gardermoen for noen år siden. Han nevnte filmen med Tom Hanks og sa den var forbausende korrekt, bortsett fra portretteringen av NTSB, de var atskillig mer proffe og vennlig innstilt enn i filmen.
Det høres litt rart ut siden du begynner på bunn i alle selskaper når du blir ansatt, og han hadde lang ansiennitet i Airways. Nok til at han sikkert ble kaptein på B787 i American, etter deres merger.
US Airways hadde 330, men de ble alle parkert for mange år siden. Sikkert her han fløy de.

Det finnes ingen kilder som sier at han var pilot for Delta og som Midtblinken sier så er det vel normalt av nyansatte starter på bunn.

Det man kan finne av info om Jeffrey Skiles var at han startet karrieren som fraktpilot før han fløy for Midtstate Airlines et par år. I 1986 startet han å fly for US Airways (som ble American) der han fløy F100, B737, A320 og nå sist B787.

Han skal visstnok flere ganger blitt tilbudt opprykket til kaptein men avsto det helt inntil for 3 år siden da han ble kaptein på B787. Og som sagt i det samme selskapet han har vært ansatt i siden 1986 om man regner med US Airways som ble til American Airlines.

Skal også sies at US1549 var hans første tur i styrmannsetet etter å ha blitt nedgradert fra kaptein, hans første tur i A320 og hans eneste tur på CLT basen (og dermed første gangen med Sullenberger). Etter US1549 flyttet han til PHL basen hvor han var inntil han ble B787 styrmann for et par år siden (ihvertfall senest i 2019).

Last edited:
Du blir ikke «tilbudt» opprykk til kaptein, du må by på det og du får det om du har nok senioritet. Noen baser, f eks NYC, er veldig junior. Ingen vil bo der og de fleste pendler dit, men forlater når de holde en bedre base nærmere der du bor. Som f eks Charlotte, som var en US Air base.
Jeg fløy med flere ex Airways 1986 ansatte som bor i Charlotte, og noen av de dro tilbake til AA når de kunne holde kaptein der. En gikk dit som B767 kaptein og planen hans var 330 de siste par år, men når de streamlinet flåten så ble det 320 kaptein på han. Men han var hjemme og slapp og pendle.

Back