US Airways styrtet i New York

Det eneste jeg stusser litt på var at paxen sier at de bare hørte et smell på venstre side .. man skulle forvente et tilsvarende smell på høyresiden ..

Så fort jag tänker på vattenlandning så kommer TV bilderna på Etiopians 767 a fram. Det blir ju bara skrot av det planet. Kanske är Airbus 320 bättre konstruerat ? Mindre plan så klart men endå ??
Sen pratar man om att på 320 finns nån knapp som piloterna kan trycka på som gör att datorerna går in och kontrollerar landningen ?

Airbus har installert noe som kalles Alpha Floor Protection. Jeg er ikke noen ekspert men man kan feks velge beste glidehastighet og autpiloten styrer flyet og flyets hastighet helt ned. Piloten drar stikka tilbake, mens autopiloten flyr flyet. Underveis holdes vingene level. Muligens noe som er brukt her snakkes det om på andre forum.

Det eneste jeg stusser litt på var at paxen sier at de bare hørte et smell på venstre side .. man skulle forvente et tilsvarende smell på høyresiden ..

Er vel ikke alltid uttalelser og observasjoner fra mer og mindre flyvante pax stemmer overens med realitetene...

Nei langt ifra, det bare slo meg som pussig. La dem få motorene ut av isvannet, så blir det nok gåsestek på Manhattan!

Reagerte på at NRK i går morges ikke nevnte ulykken på morgensendingen på NRK P1 klokken 07:30 - men det er vel ikke noen god nyhet for NRK når det går så bra som det gjorde her...

Nei langt ifra, det bare slo meg som pussig. La dem få motorene ut av isvannet, så blir det nok gåsestek på Manhattan!

Må bare finne de først.

The engines of US Airways flight 1549 -- the Airbus A320 that ditched in the Hudson river Thursday afternoon at about 3:30 pm -- are no longer attached to the aircraft. Early reports stated that the pilot had reported bird strikes soon after departing LaGuardia for Charlotte and prior to safely landing the aircraft with 155 aboard, in the river. The aircraft's voice and data recorders (black boxes) have not yet been retrieved (Friday) due to the challenges presented by the cold weather, the cold water, the strong river currents (which are subjected to tidal flow), and other factors. Cabin crew interviews had been conducted, but interviews with the pilots and some controllers are expected to begin, Saturday. Investigators also plan to Saturday remove the aircraft from the river, place it on a barge and move it to a secure location for thorough investigation. The voice and data recorders may be removed before the aircraft reaches that location. Friday, investigators began searching the river with "side scan SONAR" to find the aircraft's engines.
http://www.avweb.com/avwebflash/news/ntsb_1549_update_engines_199592-1.html?CMP=OTC-RSS

Ganske stilig rekonstruksjon for en billig penge, men analysen er en smule tynn. Flyet det "narrowly missed", om det er tatt fra virkeligheten og ikke fra Just Flights selvgenererte trafikk, kan ha hatt stor høydeseperasjon. Høyden over broen, som andre har kommentert, er veldig stor. Hadde flyet seilt ned mellom mastene på broen hadde "narrowly missed" passet bedre. Uansett - well done, og øyensynlig en meget pen touchdown. Ethiopan var verre stilt; husker jeg rett var det kaprere i cockpit som gjorde jobben ganske vanskelig for flygerne, og det ser på videoen ut som at de fremdeles er i krengning/sving når de treffer sjøen. Det ser heller ikke ut som at de får gjort en kontrollert flare, men der kan jeg ta feil.

De 5 fra crewet ombord hadde samlet 142 års erfaring - imponerende.

Det er nok en gang ille hvordan pressen omtaler en slik sak. Bl.a. konstruerer de nye ord og utrykk som skal bidra til å gjøre hendelsen enda mer dramatisk og sensasjonspreget. Jeg så et bilde på VG nett (eller var det Dagbladet?) av passasjerene på vingen hvor de omtales som "styrtpassasjerer".

En ting er at ordet i seg selv lyder helt patetisk, en annen ting er at dette slett ikke var noen "styrt". Det var en bemerkelsesverdig dyktig utført nødlanding i en svært vanskelig situasjon.

Jeg synes også tittelen på denne tråden er upassende, kanskje en av våre ærede moderatorer kunne bytte ut ordet "styrt" med "nødlanding"?

Enig med Extra230..

Hva "ditching" angår, så er vel denne ulykken så langt fra styrt som man kommer...

Dette var en perfekt utført nødlanding, ikke noe annet...

Støter absolutt forslaget om ny tittel på denen tråden. Hva med "Miracle on Hudson"?

På det tidspunktet den første posten ble postet så visste man vel ikke helt hva som var status, litt betenklig om man i ettertid skal rette tråder så lenge de er +/- dekkende ?
Vi har vel andre tråder også som , når har havarikommisjonen har gjort sitt, kunne fått en annen heading ?

En styrt er vel når du treffer bakken på en ukontrollert måte, dvs at crewet ikke kontrollerer det som skjer?

Da je gtok PPL fikk vi vite at en hver landing du kan spassere bort fra er en bra landing, så det er jo tydelig et vidt begrep. ;)

-A

Live briefing med NTSB på overnevnte CNN-link nå.
Noe info som er nevnt:

- Flyets høyre motor henger ennå på flyet. Søket etter venstre motor pågår med sonar og ROV i området der flyet landet, på 50 fots dybde.
- Hevingen vil gå sakte, da flyet er fullt av vann. Flyets vekt er anslått til 1 mill. lbs, eller tilsvarende en A380. Verdens tyngste A320 mao...
- Siste radiomelding fra flyet var et tilsvar på spørsmål om hvilken rullebane de ville lande på: "We're going to be in the Hudson...".
- Teterborough ble avslått som alternativ av pilotene.
- Landingen ble oppfattet av passasjerene som en hard landing med brå oppbremsing. Det var ikke umiddelbart klart for dem at de hadde landet på vannet.

Forøvrig mye idiotiske spørsmål fra reporterene på briefingen...:rolleyes:

Last edited:
Back