• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Alert UPS MD-11F krasjet ved avgang i Louisville 04NOV25

100% Virker for meg å være veldig likt hendelsesforløp.
Ja det er veldig likt AA 191, på siste pressebriefing fra NTSB ble det opplyst at de har funnet “Pylon” til motor #1 også på rullebanen, noe som indikerer at det ikke var en eksplosjon eller annen katastrofal motor feil. De opplyste også at Motor # 1 falt av før V1, som er en forskjell fra AA 191 hvor motoren separerte etter at maskinen var airborne.

En annen forskjell er at det var aldri brann i AA191, mens det brant friskt i UPS før den tok av, noe som kan indikerere at UPS Motoren skadet vingen og fueltanken(e) på UPS.

Ellers ser det ut til at Flight Path er nokså lik, det ble også korrigert tidligere opplysninger om hvor høyt i luften UPS maskinen kom, ikke 465 Ft men rundt 100 Ft - som stemmer mye bedre med diverse film og bilder.

Det ble jo gjort en del design endringer etter AA 191, Cockpit og StickShaker fikk strøm fra begge motorene (AA 191 så mistet Kapteinen alle instrumenter og Stick Shaker var satt ute av funksjon for begge pilotene). En la også inn ventiler som automatisk holdt Hydraulikk trykket på plass om en Hydraulikk ledning eller flere ble kuttet, noe som førte til at AA 191 fikk Slats trukket inn på venstre vinge (og UA 232 mistet det meste av ror kontroll med mere).

Det er rimelig klart at MD-11 fikk alle disse forbedringene og at det var mere skade på den venstre vingen med UPS.
 
https://www.reuters.com/business/ae...e-cracks-fatal-ups-cargo-jet-crash-2025-11-20

The National Transportation Safety Board said on Thursday it has found evidence of fatigue cracks in a key part of a UPS (UPS.N), opens new tab MD-11 cargo jet that crashed this month in Kentucky, an important clue into the cause of the incident that killed 14.
Air safety experts said the discovery of fatigue cracks in a support structure on the left pylon, which connects to the wing and the plane's engine, is a significant finding in the investigation into the November 4 crash in Louisville.


Besides evidence of fatigue cracks, which preceded the accident in the left pylon aft mount lug, the NTSB also said in its preliminary report that it found areas of overstress failure.
As a result, one side of the pylon's supports failed due to fatigue, and when it broke, the other side could not handle the extra load.
“That’s a major clue,” said U.S. air safety expert Anthony Brickhouse of the cracks, which he added developed over multiple flights.

Fra NTSB sine sider, inkludert preliminary report
https://www.ntsb.gov/investigations/Pages/DCA26MA024.aspx
 
Back
Top