dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Ja det er veldig likt AA 191, på siste pressebriefing fra NTSB ble det opplyst at de har funnet “Pylon” til motor #1 også på rullebanen, noe som indikerer at det ikke var en eksplosjon eller annen katastrofal motor feil. De opplyste også at Motor # 1 falt av før V1, som er en forskjell fra AA 191 hvor motoren separerte etter at maskinen var airborne.100% Virker for meg å være veldig likt hendelsesforløp.
En annen forskjell er at det var aldri brann i AA191, mens det brant friskt i UPS før den tok av, noe som kan indikerere at UPS Motoren skadet vingen og fueltanken(e) på UPS.
Ellers ser det ut til at Flight Path er nokså lik, det ble også korrigert tidligere opplysninger om hvor høyt i luften UPS maskinen kom, ikke 465 Ft men rundt 100 Ft - som stemmer mye bedre med diverse film og bilder.
Det ble jo gjort en del design endringer etter AA 191, Cockpit og StickShaker fikk strøm fra begge motorene (AA 191 så mistet Kapteinen alle instrumenter og Stick Shaker var satt ute av funksjon for begge pilotene). En la også inn ventiler som automatisk holdt Hydraulikk trykket på plass om en Hydraulikk ledning eller flere ble kuttet, noe som førte til at AA 191 fikk Slats trukket inn på venstre vinge (og UA 232 mistet det meste av ror kontroll med mere).
Det er rimelig klart at MD-11 fikk alle disse forbedringene og at det var mere skade på den venstre vingen med UPS.