United setter opp dampen med 757-pensjoneringer

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
På en earnings call, bekreftet United en dramatisk opptrapping i pensjoneringsplanen for exUAs 757. Disse skal nå erstattes før utgangen av 2015, totalt 73 fly. Noen skal til Fedex, resten er uvisst.

Det som er litt bekymringsverdig er at UA kun vil erstatte 48 av 757ene med 737-900ER, noe som vil gi et vakum domestic US og reduksjon/flat kapasitet nå som etterspørselen er tilbake og prisene øker i USA. Noen E175 vil dekke noe av behovet, mens 787 vil dekke noe, men antall seter går ned/holder seg stabilt

Uansett, verdt å merke seg at UA ikke legger an til vekst, men reduksjon/flat utvikling fremover.

Merk at dette ikke gjelder Ex CO 757. De har vel rundt 40 av disse som fortsatt blir i trafikk

Seth dekker dette godt her:

It is no secret that United Airlines is going to be retiring many of their 757-200 aircraft. The planes from the legacy United fleet are mostly older, at 20+ years now, and the airline is looking to replace them with newer 737 planes. The newer aircraft are more fuel efficient for most of the trips the planes operate in the domestic market. And while United had previously indicated some retirements of the planes, including a sale of 30 to FedEx, the most recent quarterly earnings call included the announcement that all of the domestic config planes will be retired by the end of 2015.

http://boardingarea.com/thewanderingaramean/2013/07/united-gets-aggressive-with-757-200-retirements/

Re: United setter opp dampen med 757 pensjoneringer

Er det ex-UA eller ex-CO som brukes til OSL? :)

Sitter ikke UA på endel 737NG opsjoner? Ser det stadig drypper inn småbestillinger på -900ER fra dem

Er det ex-UA eller ex-CO som brukes til OSL? :)

Ex-CO som alle andre transatlantiske ruter

Synd. Har alltid likt 757en, men ikke over atlanteren vell og merke. Regner med UA bestiller inn noen flere 739ER for dekke opp om nødvendig?

Synd. Har alltid likt 757en, men ikke over atlanteren vell og merke. Regner med UA bestiller inn noen flere 739ER for dekke opp om nødvendig?

Frem til utgangen av 2015 har United 48 planlagte leveringer vs. 73 757 pensjoneringer, så at det blir et vakum er helt sikkert.

Da blir det store spørsmålet om de forventer dropp på innenlands- eller utenlandstrafikken og tar grep i flåten deretter ... Kommer det f.eks. et krakk på Far East vil man kunne justere flåtefordelingen litt ..

Da blir det store spørsmålet om de forventer dropp på innenlands- eller utenlandstrafikken og tar grep i flåten deretter ... Kommer det f.eks. et krakk på Far East vil man kunne justere flåtefordelingen litt ..

Hvem vet hva de tenker, men det å legge seg på nedgang/flat kapasitet er vel ikke helt optimalt. Disse flyene er jo utelukkende brukt innenriks USA/NA (både 757 og 737-900ER). Ja, man legger til en rekke 787, men man har jo også en stabel med 767 som heller ikke skal benyttes i all fremtid heller. I tillegg har man nylig pensjonert alle 767-200 fra flåten, så 787ene gir ikke mer kapasitet enn den totale 767 flåten. De har 60 787 på ordreboken mot 61 767 totalt (inkludert 762 som allerede er parkert).

Hva ellers er på ordrebøkene? 35 A350-1000, så relativt voksne fly som er gearet mot intercont, men jeg regner med at de har tenkt å pensjonere 24 747-400 mot 350ene. Og uten Asiakrise, kan jeg garantere deg at man trenger større kapasitet enn A350

So there you have it frem til Max er klar for levering, sikkert i 2020. Klart, man har en stabel fagforeningsknusere AKA E175 på boka, men skal disse virkelig erstatte 757 ruter??

Det er ingen tvil at United er på defensiven.

De mister stadig flere kunder til low cost selskapene som vi og ser i europa det ekspanderes kraftig hos ryan air og south west med flere mens de gode gamle som lufthansa og united har flat vekst i beste fall.

United setter opp dampen med 757 pensjoneringer

Er det pga at det er datterselskaper som driver E175 at det er fagforeningsknuser? Eller rett å slett pga færre crew pr fly?

Opprinnelig var det kun 50 og færre seters fly som kunne flys av commuterselskapene (ikke nødvendigvis datterselskaper). Dette blir gradvis pushet oppover ...

Eller rett å slett pga færre crew pr fly?

Spørsmålet er vel crew per passasjer? I kabin er minimum 1 crew per 50 passasjerer, og den informasjonen så blir tallene slik:

Flytype | Seter | Min crew | Maks. pax per crew
B752 | 182 | 4 | 45,5
E170 | 70 | 2 | 35

Jeg tror nok så enkelt at det er så få passasjerer på mange av disse rutene at kanskje kapasiteten til en E170 er nok og da blir regnestykket klart i E170ens favør. For passasjeren også vil det bli en oppgradering siden komforten om bord en E170 er bedre enn i en B752.

Eller rett å slett pga færre crew pr fly?

Lønnskostnadene for commuterselskapene er i mange tilfeller på grensen til fattigkassa .. det er mye av deres crew som kvalifiserer til matbonger fra staten ..

Spørsmålet er vel crew per passasjer? I kabin er minimum 1 crew per 50 passasjerer, og den informasjonen så blir tallene slik:

Flytype | Seter | Min crew | Maks. pax per crew
B752 | 182 | 4 | 45,5
E170 | 70 | 2 | 35

Jeg tror nok så enkelt at det er så få passasjerer på mange av disse rutene at kanskje kapasiteten til en E170 er nok og da blir regnestykket klart i E170ens favør. For passasjeren også vil det bli en oppgradering siden komforten om bord en E170 er bedre enn i en B752.

Når det gjelder komfort er alt relativt, foran er 757 mye mer behagelig, men bak gardinen er jeg enig dersom man sitter i E+, men det har lite med flymaskinen å gjøre, det som er utslagsgivende for komfort er at E170 ikke har midtseter. Ting som store bins, masse plass er viktig, der vinner 757.

Som Andreas sier, er det kostnadene for crew som er den store forskjellen, ikke selve flyet. For gutta i nesen er nok kostnadene for crew rundt 70% lavere for Express vs Mainline, samt ingen direkte kostnad eller ansettelsesforhold, alle Express er jo leid inn. I kabinen er det akkurat det samme ståa.

Når det gjelder komfort er alt relativt, foran er 757 mye mer behagelig, men bak gardinen er jeg enig dersom man sitter i E+, men det har lite med flymaskinen å gjøre, det som er utslagsgivende for komfort er at E170 ikke har midtseter. Ting som store bins, masse plass er viktig, der vinner 757.

Akkurat. Rad 1 på 753 er den mest komfortable NB jeg har flydd med, også bedre enn MD80/90. E170 er et stykke ned på lista egentlig, og med blokkert nabosete er den bak 320/737. Er flyet fullt vinner E170, men hvor mange flighter har man pr år som er helt fulle? 3-4 av 80 til nå i år.
Men igjen, smaken er som baken.

Akkurat. Rad 1 på 753 er den mest komfortable NB jeg har flydd med, også bedre enn MD80/90. E170 er et stykke ned på lista egentlig, og med blokkert nabosete er den bak 320/737. Er flyet fullt vinner E170, men hvor mange flighter har man pr år som er helt fulle? 3-4 av 80 til nå i år.
Men igjen, smaken er som baken.

Min erfaring er at de fleste av flygningene domestic i USA er stapp fulle men kan jo hende det er tilfeldig. Spesielt fremme, tror det kommer av utstrakt oppgradering.

Min erfaring er at de fleste av flygningene domestic i USA er stapp fulle men kan jo hende det er tilfeldig. Spesielt fremme, tror det kommer av utstrakt oppgradering.

Jeg har samme opfattelse - den eneste undtagelse jeg har oplevet i USA domestic hvor der ikke var helt fuldt var en SEA-ANC flyvning sent på aftenen, der var der masser af plads, alle andre US dom jeg har været på har været fulde/overbookede, hvor man har efterlyst folk der ville tage næste fly.mOg dette har kun været på UA og PA (long time ago)

Tror ikke jeg har fløyet i USA med ledige seter foran, men de har en ganske annen oppgraderingspolicy enn i Europa. Ledige seter bak er det temmelig ofte. Man kan jo bare sjekke rapportene for å finne gjennomsnittlig belegg.

Edit:
Ser at belegg innenriks i USA har steget fra 70% i 2002 til 83% i 2013. Selvsagt både fordeler og ulemper med dette. Noe særlig høyere blir det nok vanskelig å komme, da man må sette igjen for mange passasjerer på årsbasis.
Antall domestic flights er var i 2012 på det laveste siden 2002, mens operating revenue har steget 70% i samme tidsrom. Det er jo en meget bra utvikling (bortsett fra de som bare vil ha de laveste billettene hele tiden)

Last edited:
Hva med 767-200'ene (ex-CO)? Etter hva jeg hører er de på vei til Russland .. hva blir de erstattet med?

Back