• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

United begynner 757 utfasningen - selger 14 (+30) til FedEx

Someone

Moderator
Medlem
United har såvidt begynt utfasningen av 757. Første steg er å selge 14 757-200 til FedEx, med en opsjon på ytterligere 16 maskiner. Den første maskinen er planlagt ut av flåten allerede i år

http://www.flightglobal.com/news/articles/fedex-to-acquire-up-to-30-united-757s-383778/
United Airlines is to sell up to 30 Boeing 757s to freight operator FedEx Express, with deliveries of the twinjets set to start this year.

United har idag 154 757 i flåten, hvor av 47 er eiet, og forstår jeg det riktig er det i første omgang noen ex-UA som først forsvinner, og blir løpende erstattet med 737-900ER, som UA mottar "på løpende bånd"
 
Det er vel domestic flåten av som forsvinner først og som blir erstattet av 737-900. TATL flåten fortsetter nok i mange år fortsatt.
 
Er ikke bruktverdien på disse rimelig høye, i og med at det er omtrent den eneste flytypen som klarer USA-Europa med én midtgang?

Skulle tro at Icelandair, eller lavprisselskaper ville vært villige til å bladd opp mye for å få kloa i en av dissse? Eller?
 
Så vidt jeg vet har disse , ikke-CO , et meget høyt timetall..Dag kan kanskje gi mer info..
 
Er ikke bruktverdien på disse rimelig høye, i og med at det er omtrent den eneste flytypen som klarer USA-Europa med én midtgang?

Skulle tro at Icelandair, eller lavprisselskaper ville vært villige til å bladd opp mye for å få kloa i en av dissse? Eller?

Disse er uten WL, begynner å dra bra på årene, og er generelt slitne innvendig (om ikke de er pusset opp de siste par år). Tviler derfor at det er en voldsom etterspørsel etter disse individene.
 
Tar jeg ikke feil, er den eldste CO med winglets rundt 78.000 timer, og er bare babyen sammenlignet med UA sine...
 
Når er det game over i forhold til sertifiseringen?

Timer i seg selv er vel aldri en hard limit på en flystruktur?
Med Fed-Ex sitt bruk har de nok igjen en del på både timer og cycles før de er modne for skraphaugen.
 
Med lav utnyttelse pr døgn for FedEx kan det bli mange år. Jfr deres 727-100 og DC10-10.
 
United har såvidt begynt utfasningen av 757. Første steg er å selge 14 757-200 til FedEx, med en opsjon på ytterligere 16 maskiner. Den første maskinen er planlagt ut av flåten allerede i år

Och N582UA/N583UA är redan hos Federal Express
 
For å gjøre det litt mer klart for de som ikke har så veldig godt kjennskap til dette:
Det er altså snakk om å kvitte seg med 757-200 som går domestic i USA, ikke de 757-200 som det er en haug av som flyr over Atlanteren hver dag ? Sist jeg fløy UA domestic, sa purseren at de forsøkte å bli kvitt de 757-200 som fløy transatlantisk, fordi de ikke var økonomiske. Da blir det vel fortsatt 757 på Oslo, og ingen widebody.
 
Heisann SQ 777!

Så vidt jeg vet har disse , ikke-CO , et meget høyt timetall..Dag kan kanskje gi mer info..

Ja, det stemmer det. I snitt saa er P&W B757 flaateen vaar nesten 10 aar eldre enn RR B757 flaaten, men B757-200 / P&W 2000 er fortsatt et fuel-effektivt fly og som Dag (Viking) nevner passer disse utmerket inn i FedEx sitt system.

Dag
 
Back
Top