United kutter Oslo/Stockholm i vinter [bekreftet]

Re: United kutter Oslo/Stockholm i vinter [ubekreftet]

Som jeg vel har forsøkt forklart før i andre tråder når du (?) har hevdet en allianse er en enhet og ikke konkurrerer, så må du skille mellom A++ som er en joint venture og Star Alliance som er en allianse. I en JV deler man jo på alt, eller i hvertfall det meste, mens man innen en allianse mer er et slags samarbeid hvor man ofte fortsatt konkurrerer

Hvis du ser på mitt innlegg som du quoter så er det gjort før det ble konkludert med at SAS ikke var med i A++. Jeg skjønner forskjellen på en allianse og en JV...;) Man konkurrerer likevel neppe like hardt med en alliansepartner som med en helt uavhengig konkurrent (og i alle fall ikke om man er i en JV), men det er en annen sak.

Ja, de har codeshare, men du må huske at A++ gjelder transatlantiske flighter

Ja, men nå skryter jo SAS av å være et nettverksselskap som er med i en stor allianse med venner. Det gjelder da kanskje ikke i så stor grad på transatlantisk trafikk som ellers? Eller at SAS er avhengig av å alliere seg med bl.a. Alaska og Virgin på den typen ruter. Nettverket av destinasjoner transatlantisk synes derfor å kanskje være noe mindre enn om man skulle tro at alle *A-partnere er aktuelle kandidater til å koble en SAS-leg sammen med. Det er helt greit at det er slik, men det er bare fint å vite.

Blir spennende å se ny reiserute fra TRD-LAS i Sept/Okt da..

For den uhyre summen av kr 3200 ble reisen booket, så sendes vel med ballong over dammen...

Kim

Ved siden av de operasjonelle fordelene for medlems selskapene - er det jo ogsaa svaert fordelaktig for oss reisende - da vi kan inkludere strekninger med alle medlemmene, f.eks. kan jeg fly SEA UA SFO LX ZRH LX OSL LH FRA AC YVR AC SEA til samme lave pris som SEA - OSL t/r med f.eks Lufthansa. Det blir billigere for meg enn aa kombinere UA og SAS via SFO og CPH. For meg betyr det stoerre tilgjengelighet paa de laveste prisene.

Det er helt korrekt at det er fordeler med slike allianser og samarbeidsprosjekter, og det er årsaken til at konkurransemyndighetene aksepterer slikt samarbeid mellom det som ellers skulle vært konkurrenter.

Det betyr imidlertid ikke at det ikke er utfordringer med slikt samarbeid også, for det er nokså opplagt at bedrifter som samarbeider i enkelte dimensjoner er mindre tilbøyelig til å opptre aggressivt mot en samarbeidsparter i andre dimensjoner. Det er årsaken til at man stort sett over hele den vestlige verden i utgangspunktet har et per se forbud mot samarbeid mellom bedrifter. Flyallianser er unntak fra disse forbudene.

Jeg har UA39 07OKT. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre.. Reise booket med tripmonster...
Ingenting. Du får vel snart beskjed om at turen vestover er endret til å gå via Brussels og at returen går via London eller Frankfurt.

Ja, men nå skryter jo SAS av å være et nettverksselskap som er med i en stor allianse med venner. Det gjelder da kanskje ikke i så stor grad på transatlantisk trafikk som ellers? Eller at SAS er avhengig av å alliere seg med bl.a. Alaska og Virgin på den typen ruter. Nettverket av destinasjoner transatlantisk synes derfor å kanskje være noe mindre enn om man skulle tro at alle *A-partnere er aktuelle kandidater til å koble en SAS-leg sammen med. Det er helt greit at det er slik, men det er bare fint å vite.

Nå mener jeg du blander begreper igjen. Nettverket er der selv om man ikke har code share. Søker man opp f.eks Boston på SAS.no så får man opp SAS til EWR også UA videre til BOS. Og sånn er det med andre destinasjoner i USA også.

Hva mener du med det siste her?

Dette har nok gått begge veier på begge sider av Atlanteren, dessverre.
Noe skjedde for noen år siden, og trist at de er slik. Begge hadde vært tjent med et samarbeid.

SAS har jo hele tiden vist fingeren til CO og nå UA på OSL.
Selv om det er ubetydelig i den store STAR sammenhengen, så blir det jo nå ganske så symbolsk payback fra OSL.

Har nok litt å gjøre med at SAS hadde tviholdt på retten til OSL-EWR ruta fram til de en dag klarte å glemme å fornye denne avtalen. CO slo til og kjøpte retten til ruta. Siden den dag har de vært konkurrenter på OSL. Men det skal jo sies at UA og SK har hjulpet hverandre i kriser ved kanselleringer og delays så langt det lar seg gjøre. Men bak kulissene misliker helt klart UA39 og SK907 hverandre :lol:

Har nok litt å gjøre med at SAS hadde tviholdt på retten til OSL-EWR ruta fram til de en dag klarte å glemme å fornye denne avtalen. CO slo til og kjøpte retten til ruta.

Kjøpte retten? Den må du forklare nærmere. SAS la jo ned OSL-EWR før CO starter og i 2004 var det vel relativt fritt frem for begge og fly den ruten?

Som Someone nevner lenger ned blander du nok begreper igjen og du er nok litt for fastlaast i at det liten konkurranse innad i Alliansene.

SAS er langt i fra avhengig av Virgin og Alaska, det kun at de er mere konkurranse dyktige paa pris enn hva United er - ikke minst fordi hverken VX eller AS har noe Transatlantisk Produkt. Ser vi paa eksemplet jeg trakk frem:

SEA EWR OSL og bruker USD 400.00 som enveis pris eksempel, saa tar United USD200.00 SEA EWR og SAS sitter igjen med USD 200.00 mens Alaska tar USD 175.00 og SAS sitter igjen med USD 225.00. Denne informasjonen legges inn i modellene som styrer hva vi som kunder ser naar vi ber om ruter SEA-OSL med SAS, saa lenge Alaska har ledige seter i den klassen de har tilbudt SAS USD 175.00 vil kunden bli tilbudt Alaska paa foerste leg, men om Alaska er utsolgt paa den klassen vil United dukke opp som alternativ.

United selv vil jo helst selge SEA EWR OSL paa United Flighter og tilbyr SAS en hoeyere pris SEA EWR enn hva Alaska gjoer - det er bare resultat av konkurranse.

Nettverket blir paa ingen maate mindre, det blir bare sammensatt basert hva som gir mest inntekt til SAS. Alle *A er aktuelle kandidater - men de konkurrerer med andre aktoerer som vi tydelig ser.

Da sier vi det slik. Jeg ser også dette med nettverket som sådan, men har vel bare reagert på at jeg sjelden eller aldri får opp direkteflighter fra Europa til destinasjoner i USA som SAS ikke selv betjener (dette har selvsagt med at de ønsker å sluse passasjerene på egne fly). Forstår jeg det slik at alliansepartnere konkurrerer med hverandre, og like mye som de ville gjort uten å være i allianse?

Jeg har vel strengt tatt aldri hevdet at det ikke er intern konkurranse mellom alliansepartnere - kun at det er mindre konkurranse mellom disse enn mellom uavhengige aktører.

Last edited:

Kjøpte retten? Den må du forklare nærmere. SAS la jo ned OSL-EWR før CO starter og i 2004 var det vel relativt fritt frem for begge og fly den ruten?

Er muligens dårlig forklart fra min side her. Fikk høre historien for et par år siden, at SAS hadde "patent" på ruta og ikke ville la noen andre slippe til.

Er muligens dårlig forklart fra min side her. Fikk høre historien for et par år siden, at SAS hadde "patent" på ruta og ikke ville la noen andre slippe til.

? , Det var vel bare å start opp ...

SAS har jo hele tiden vist fingeren til CO og nå UA på OSL.
Selv om det er ubetydelig i den store STAR sammenhengen, så blir det jo nå ganske så symbolsk payback fra OSL.

Søkte litt rundt og United har code-share med SAS på flere avganger inn til OSL, så helt frossent kan det umulig være. Det gjelder heller ikke alle destinasjoner riktignok

De har også code share innen Skandinavia og til f.eks London fra Skandinavia

Auda, prøvde Padda og det virket. Slo av PC'en også på igjen, så virket det :headbang

Da sier vi det slik. Jeg ser også dette med nettverket som sådan, men har vel bare reagert på at jeg sjelden eller aldri får opp direkteflighter fra Europa til destinasjoner i USA som SAS ikke selv betjener (dette har selvsagt med at de ønsker å sluse passasjerene på egne fly). Forstår jeg det slik at alliansepartnere konkurrerer med hverandre, og like mye som de ville gjort uten å være i allianse?

Jeg har vel strengt tatt aldri hevdet at det ikke er intern konkurranse mellom alliansepartnere - kun at det er mindre konkurranse mellom disse enn mellom uavhengige aktører.

Naa sier du ingenting om hvor du soeker, men om det er SAS sin Portal du benytter saa er det vel maaten Portalen er bygget opp som begrenser det du faar opp. Naar jeg soeker Oslo - Seattle i SAS sin Portal finner jeg 2-3 alternativer i hver retning og de er alle med SAS Transatlantisk og jeg vil ikke forvente noe annet.
I de portalene jeg bruker (Lufthansa og United) finner jeg lett de alternativene du leter etter, men disse er baade i A++ JV og ikke minst fordi bege gir 15-20 alternativer i hver retning.

I mitt marked er det normalt 5-600 USD i foskjell mellom billigste selskap og dyreste, som regel kommer UA best ut, rundt USD 900.00 t/r og British Airways i den andre enden rundt USD 1500.00 t/r. Saa utvilsomt den stoerste prisforskjellen finner vi mellom 2 Allianser (SkyTeam ligger som regel mellom Star og One World) Men jeg finner ogsaa en stor prisforskjell innad i alliansene, SAS ligger som regel 300 USD hoeyere enn United - og American ofte USD 450 billigere enn British Airways. Mest samkjoert og billigst er A++ sjelden mere enn 10 USD i forskjell (og det kan vaere avgifter) og langt bedre adgang til de billigste billettene.

Saa minst konkuranse finner du mellom A++ men de er ogsaa billigst. Innad i Alliansene er det ofte 300-400 USD som skiller "partnerene" og ikke uventet stoerst forskjell mellom alliansene.

Men igjen er vi paa vei mot OT og jeg blir nok satt i skammekroken snart:(

Da CO lanserte OSL var de medlem av Skyteam og bygde opp ruten utelukkende basert på lokal trafikk. Dette var etter en tid der SAS nærmest panisk forsvarte sin hub politikk med frekvente uttalelser om manglende markedsgrunnlag for interkontinental trafikk fra OSL og ARN.

Da Continental endelig gikk over til STAR i oktober 2009, nektet SAS å samarbeide om ruten. Continental var fullstendig overlatt til seg selv og et aktivt salgsapparat i Oslo for å fylle maskinene, hvilket de gjorde med glans.

Ikke ett forsøk har blitt gjort på å samle produktet SK og CO/UA fra OSL. Med avgang kun noen få minutter etter hverandre, ser alle at synergien hadde vært bedre om de hadde samarbeidet.
Hadde betjeningen blitt lagt over til UA i en joint venture der SAS både feedet inn til ARN/OSL solgte og markedsførte ruten som sin egen, ville det i teorien blitt satt inn større materiell, samtidig som SAS kunne ha frigjort materiell til egen ekspansjon.

Dessverre er nok SAS så alt for opptatt av egen prestisje. Jeg tror som SQ321 skriver at markedets krav om direkteruter kom for fort og brått på SAS, sett i lys av planene til Kjos og etableringene til Thai og US Airways.
Det godt resignerte pr og propaganda maskineriet til SAS om manglende markeds forutsetninger for direkteruter for å forsvare SAS sin betjening av Skandinavia, forsvant nærmest over natten.
Dette er meget tydelig om man følger SAS sine uttalelser om potensialet fra OSL, rett før og i tiden etter at Kjos letter på sløret og vi fikk flere IC ruter rundt 2009-2010. Som over natten begynte SAS å forkynne en helt annen rutepolitikk.

Gjennom mine kilder som jobber blant selskapene i det transatlantiske samarbeidet, så er det nettopp krav i forhold til egen størrelse og som setter hinder for at SAS er blitt invitert inn.
Ser man historisk på det, så er det forstålig.

På meg virker det som om SAS sliter med å finne sin plass i den nye skandinaviske slagmarken for flyruter. Det virker som om prestisje og stress styrer ruteutvikling og etablering mer enn fornuft og langsiktighet.
Med venner, som STAR selskaper må ansees å være, ligger det muligheter mer enn hindringer. Spesielt med begrenset flåte og betjening.

Lener SAS seg på sine partnere, kan de få til veldig mye!

Back