• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Unge dropper SAS

Men nå settes støtet inn mot "gay"markedet og det burde absolutt tiltrekke pax til SK. Finnes vel knapt en økonomisk sterkere gruppe av reisende mennesker. KLM har jo stor sukess med satsningen på gaytravel.
 
KLM er nederlandsk? Da er det vel en sammenheng mellom den suksessen og landets frigjøring på en rekke områder :)
 
Er vel ikke helt ukjent at SAS blir sett på som litt traust, gammelmodig og vrient å ha med å gjøre blant den yngre garde generelt, så kjenner at jeg ikke blir veldig overrasket over deu funnene som fremkommer i artikkelen til DN.
 
Har overhodet ikke tro paa dette... Kjenner en rekke unge, profesjonelle, bla. via Flyertalk, som trekker SAS naert til sitt bryst fordi de krever mer av sitt flyselskap. Et godt eksempel er Someone..

Paa Flyertalk treff er det utrolig hvor mange yngre EBGer det finnes. Robbiedeluxe som saavidt har vaert innom her ble EBG som 20 aaring, mye av egen lomme. SK_RSJ paa FT er langt under 30 og EBP! Selv var jeg RVC og EBG like tidlig
 
Vel, jeg tror det er et poeng å skille mellom de som flyr ofte (eks. i jobbsammenheng) og de som flyr mindre (i fritidssammenheng). Mange er også gjennom jobb "tvunget" til å benytte seg av SAS, og alle dets streiker eksempelvis kan være med på å gjøre at man kan få negative holdninger og søker seg vekk fra SAS når man skal reise privat.
 
Det stemmer nok, men hvem har de spurt. De har spurt de som reiser privat, og som ønsker mest mulig "bang" for pengene. De som ikke betaler selv velger nok lettere SAS.
 
De som ikke betaler selv velger nok lettere SAS.

Og det er de som SAS lever av.

Ikke bare "gay" markedet har kjoepesterke, unge mennesker. Kjoepesterke velger (som Roberto jeg henviste til ovenfor) velger aa kjoepe en rabattert business billett naar han reiser intercont og bruke 8-9K mer for aa reise godt. De trekker til SAS. I tillegg er det jo kundegruppen som reiser mye i jobben. De har en tendens til aa velge SAS fordi jobben betaler og trekker ofte dit paa sine fritidsreiser grunnet status og kjennskap til produkt
 
Ikke mitt inntrykk når jeg ser meg rundt i kabinen ombord på SAS...langt flere enn "pensjonistene" til den danske "eksperten". Men igjen er det en forskjell på hva folk sier/mener og hva de faktisk gjør/velger når de skal ut å fly...
 
Har overhodet ikke tro paa dette... Kjenner en rekke unge, profesjonelle, bla. via Flyertalk, som trekker SAS naert til sitt bryst fordi de krever mer av sitt flyselskap. Et godt eksempel er Someone..

Paa Flyertalk treff er det utrolig hvor mange yngre EBGer det finnes. Robbiedeluxe som saavidt har vaert innom her ble EBG som 20 aaring, mye av egen lomme. SK_RSJ paa FT er langt under 30 og EBP! Selv var jeg RVC og EBG like tidlig

Jo, men disse er over middels interessert i luftfart! De det her refereres til er neppe det.
 
Skulle tro at gruppen som er "over middels interessert" er en særdeles viktig gruppe for alle selgere av en tjeneste - uansett bransje!
 
Skulle tro at gruppen som er "over middels interessert" er en særdeles viktig gruppe for alle selgere av en tjeneste - uansett bransje!

Klart, men de representerer ikke "mengden" unge som velger bort SAS.
De som kan mye om luftfart er mer bevisste i valget de gjør når de skal ut å reise. Jeg tror det for mange unge er stadig vanskeligere å skille SAS fra konkurrentene (selv om vi vet at det er store forskjeller). SAS er derfor ikke lenger et førstevalg for de unge. Ser man på markedsføringen som er gjennomført di siste årene og da spesielt på utenlands destinasjoner, så er det liten tvil om at både Norwegian, Lufthansa, KLM, Finnair og SN har vært meget synlige og med reklame kampanjer som nok har truffet godt på denne målgruppen.
 
...og de unge er flinkere til å sjekke flere steder for/før bestilling og vil dermed komme opp med det billigste alternativet. I dag er det ofte et av de "etablerte" selskapene. vet ikke helt om kampanjen til SN Brussels Airlines gir stinn brakk ala et ungdomsdisco.
 
...og de unge er flinkere til å sjekke flere steder for/før bestilling og vil dermed komme opp med det billigste alternativet. I dag er det ofte et av de "etablerte" selskapene. vet ikke helt om kampanjen til SN Brussels Airlines gir stinn brakk ala et ungdomsdisco.

Man kan jo være uenig om hvilket produkt og selskap som passer best til denne gruppen, men du kan ikke skyve under en stol at alle disse har vært svært synlige med sin markedsføring. Hvor mange ungdom ville gått inn på Finnair.com for å bestille ruter til Asia for 5 år siden? Jeg tørr påstå at det er svært mange færre enn i dag!
 
Er vel ikke så mange som starter der i dag heller, vel? Den yngre garde starter nok, som så mange andre, med finn/restplass/orbitz/expedia etc.
 
Men nå settes støtet inn mot "gay"markedet og det burde absolutt tiltrekke pax til SK. Finnes vel knapt en økonomisk sterkere gruppe av reisende mennesker. KLM har jo stor sukess med satsningen på gaytravel.

Så i fremtiden vil vi altså bare se homser over 60 på SAS sine fly?:colgate:

BF:cool2
 
Det vi som flynerder må passe oss for er at vi ikke ser skogen for bare trær. Det er en kjensgjerning at "produktene" blir likere og likere. Arbeidsgivere er ikke like villig til å betale for flyreiser som før osv. Også har man de store uvaskedemasser. SAS og NAS lever av massene som flyr, ikke nisjer. Norden er for liten for noe særlig av nisjer innen luftfart. Så spørsmålet bunner ut i hvor mange seter man får fylt.
 
De yngre begynner på Ayia Napa gjennom Ving/Apollo/Startour :lol:

Ja i år er det igjen bl.a. Ayia Napa og Kypros for alle pengene:


"- Det heter bare klamydia-poolen. Jentene som bader der, får både klamydia og blir gravide":
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/08/540348.html


og denne var jo grei.. :lol:


Gutta oppsummerer gjerne feriens høydepunkter, så langt, for Dagbladet:

* Da en av dem velta dassen.
* Da en av dem pissa på seg.
* Da en av dem spydde i skuffen.
 
Back
Top