Ukrainsk 737-800 skutt ned i Iran 08JAN20

Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Dette var ikke noe uhell. Noen siktet på det flyet og trakk av. Det var neppe noe vådeskudd. At det kan ha vært en eller annen form for misforståelse, er meget mulig. Kanskje trodde man flyet var en trussel eller et militært mål. Men uhell? Nei, det begrepet blir fullstendig tullete. Og at det var topplederne som hadde ført situasjonen dit den var den dagen, burde ingen være i tvil om.



Joda. Men da er vi vel enige da.

Uten forsett er vel kanskje en bedre definisjon enn et uhell, som kanskje mer relateres til et øyeblikks knølete klumsing, slik som et vådeskudd.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Joda. Men da er vi vel enige da.

Uten forsett er vel kanskje en bedre definisjon enn et uhell, som kanskje mer relateres til et øyeblikks knølete klumsing, slik som et vådeskudd.

Problemet er bare at det kostet over 170 mennesker livet. Gud vet hvor mange pårørende som har mistet en de hadde kjær.
Å bagatellisere sånne hendelser med begreper som et hendelig uhell, er en hån mot de omkomne og etterlatte.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Problemet er bare at det kostet over 170 mennesker livet. Gud vet hvor mange pårørende som har mistet en de hadde kjær.

Å bagatellisere sånne hendelser med begreper som et hendelig uhell, er en hån mot de omkomne og etterlatte.



Dette kalles the «fog of war».

Når man øker spenningene så øker man sannsynligheten for at «shit happens» pga av små utilsiktede handlinger eller administrativt rot.

Skjønner ikke helt hvorfor du hekser deg opp over språkbruken her. At man bagatelliserer en rotårsak betyr vitterlig ikke at man bagatelliserer den ytterste konsekvensen av hendelsen.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Dette kalles the «fog of war».

Når man øker spenningene så øker man sannsynligheten for at «shit happens» pga av små utilsiktede handlinger eller administrativt rot.

Skjønner ikke helt hvorfor du hekser deg opp over språkbruken her. At man bagatelliserer en rotårsak betyr vitterlig ikke at man bagatelliserer den ytterste konsekvensen av hendelsen.

Vel. Nå er det ingen krig.
Og problemet er ikke hva man bagatelliserer, men AT man faktisk gjør det.
77 mennesker mistet livet 22. juli 2011, og vi snakker fortsatt om det med klump i halsen.
8. januar i år meide Iran ned et sivilt fly og over 170 mennesker omkom. Uhell...
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

moderator

Fint om vi klarer holde oss mest mulig på tema, så forsøker vi la skittkasting og unngå at diskusjonene ender med å handle om begreper i stedet for hendelsene

Og husk vi er er flyforum

/Moderator
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

En trygghet er det jo at det relativt sett store antallet nasjoner som inkluderes i granskningsarbeidet vil bidra til en viss kvalitetssikring av undersøkelsene.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

moderator

Fint om vi klarer holde oss mest mulig på tema, så forsøker vi la skittkasting og unngå at diskusjonene ender med å handle om begreper i stedet for hendelsene

Og husk vi er er flyforum

/Moderator

Jepp. Ble bare litt revet med :)
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Hvis flyet er blitt truffet av et eller flere missiler, så er det nok en bevisst handling. Så må man finne ut under hvilke omstendigheter dette skjedde.

At hendelsen kan ha blitt fanget opp på video er heller ikke så merkelig.
Beboere som er intervjuet i dette området kan fortelle at "alle" var våkne fordi de fryktet angrep fra USA.

Uansett kan man kanskje i bunn og grunn laste iranske myndigheter . At de tillot sivil flytrafikk under disse omstendighetene er vel å be om trøbbel.

En annen sak er jo også at det er norske selskaper som skal vurdere om de skal fortsette å fly over dette området.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Er det tvil, så er det ikke tvil.

:fly
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Og iranerne hjelper til med å samle sammen vrakdelene ....

For en gjeng!

Iran has used bulldozers to move around pieces of debris from a crashed Ukrainian passenger jet, potentially destroying evidence which could help determine exactly what happened to it.

Images and reports from the crash site, just outside Tehran, show at least one bulldozer working in the debris at the site, where the Boeing 737-800 crash-landed on Tuesday, killing all 176 people on board.

https://www.businessinsider.co.za/i...RztNQfs1k4yQmi0GsbChR1w5OAS-w0sDuSOmNPQOJuI9E
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Er vel om å bli kvitt så mye bevis som mulig før det ankommer etterforskere fra inviterte land..
 
Triste saker, men de skal i hvertfall ha for at de innrømmer det, selv om det tydligvis satt langt inne.
De kanskje har fått se bevisene mot seg og velger å gå ut før de evt. blir publisert og den politiske
kostnaden blir større.
 
Iran har så indrømmet at landet "fejlagtigt" har ramt et rutefly...
Det har de kun gjort, fordi der ikke var nogen vej uden om det, og det kunne
bevises..
Synes også det var meget tydeligt på de billeder der er vist...men for mig er det helt ufatteligt, at mennesker, der absolut intet har at gøre på uheldstedet, er gået rundt og rodet i vrag dele, samtidig med at der kørt bulldozere rundt på stedet...En dansk reporter fra danske TV2 har også gået rundt blandt vragdelene.
Det har virket som om iranerne har villet fjerne beviser før andre kom til stedet.
Nu har de så indrømmet, så kan vi komme videre.....Det bliver dyrt for Iran dette her
Hilsen Ole
 
Kommunikasjonslinjene var visstnok nede i området ("jamming"), så en vanlig soldat, som trodde Iran var under angrep, hadde ti sekunder på seg til selv å ta avgjørelsen på om han skulle avfyre missiler. Jeg tror ikke Iran gjorde det med overlegg, men synes det er smått utrolig at det med moderne hjelpemidler er mulig å gjøre en så grov og grunnleggende feil som ikke å klare å skille mellom et ordinært rutefly og en kryssermissil. Våpensystemets datasystemer må vel enkelt kunne skille mellom de to?

https://www.nrk.no/urix/forsvarsforsker_-_-definitivt-et-tap-av-ansikt-for-iran-1.14855815
 
Last edited:
Back
Top