Ukrainsk 737-800 skutt ned i Iran 08JAN20

Re: Ukrainsk 737 krasjet i Iran - 8 januar.

Det rapporteras att 8 svenska medborgare fanns ombord på flygplanet
 
Re: Ukrainsk 737 krasjet i Iran - 8 januar.

Nå rapporterer Unian at det ser ut som passasjerlisten inneholder 71 iranere, 73 kanadiere, fire tyskere, tre briter, åtte svenske og seks afghanere. I tillegg kommer besetningmedlemmer fra Ukraina (13?) og to ukrainske passasjerer.
 
Re: Ukrainsk 737 krasjet i Iran - 8 januar.

Enig med deg at man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner så tidlig. Derfor virker det mistenkelig at myndighetene i Iran og Ukraina gjør nettopp dette umiddelbart.

Den største konspirasjonsteorien i dette tilfellet er at dette er en teknisk feil, mener jeg. Man må huske at dette ikke er et "vrak av et fly" som styrter i Afrika. Det er en helt ny 737NG fra et seriøst europeisk selskap. Et fly detter ikke ned fra himmelen ved en motorbrann. Pilotene er trent på å få dette rett etter take-off.

Selvfølgelig, her kan mye ha skjedd, men dette lukter dårlig...

Tror du, i lys av MAX, bør drøvtygge den 'vrak av et fly' i Afrika-fordommen din litt. Og Boeing er så vidt jeg vet, amerikansk.
Edit: Du tenkte kanskje på flyselskapet, som jo er Europeisk.
 
Last edited:
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Ganske sprikende og hektisk aktivitet på Pprune.org nå.. Man må nesten få våge å si at det lukter litt muffens dette her.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Flyet nådde 8000 ft. Det burde kanskje være tilstrekkelig å snu om det var en dual engine failure (ref birdstrike teorien):

Du må også ta med i beregningen at Tehran Imam Khomeini International Airport har en elevation AMSL på 3 305 ft (1 007 moh) og har endel stener og humper rundt seg. Ikke akkurat ideelt for nødlanding med motorer i brann og bekmørkt ute.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Teknisk fejl ??? og dømt motorfejl så hurtigt uden at boxene er undersøgt....
Den tror jeg ikke på..ikke et sekund
Denne ulykke vil blive fejet ind under gulvtæppet og aldrig opklaret
Hilsen Ole
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Det jeg finner mest tvilsomt er behovet til Iran når det gjelder å peke på motorfeil nesten før røykskya hadde lagt seg. Det fremstår som helt utenkelig i en nesten hvilken som helst del av verden.

For å si det slik så finnes det ikke mange tilfeller som bringer en 737 ned på denne måten, og iallefall ikke motorfeil. ADS-B indikerer for meg at de ikke har hatt motorfeil basert på performance. En 737 på kun én fungerende motor klatrer nemlig ikke så bra som datasporene indikerer. I motsatt tilfelle med en motorfeil som oppstod på en viss høyde, så faller ikke en 737 ut av himmelen slik som her.

Uansett hva som har skjedd, så må det ha skjedd så brått og tatt ut både primære og sekundere kontrollorganer i samme hendelse. Uncontained engine failure på 737 har jo skjedd før, men så vidt jeg erindrer på betydelig eldre fly, og ikke med et katastrofalt utfall. Sinkrate på videoen indikerer jo nesten fravær av kontroll på flyet, noe som heller ikke samvarer med en engine failure
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Bildene fra ulykkesstedet viser blant annet at halefinnen er dekket av noe som likner olje. Det kan se ut som at haleroret har vært i bruk (i vinkel), da den brune filmen ikke dekker rorets indre del. Det kan også se ut til at finnen på et tidspunkt er utsatt for penetrerende objekter, det samme kan sies om deler av den ene motoren.

Edit: Hull etter penetrerende objekter kan nå sees på rester av både halefinne, vinger og skrog.
 
Last edited:
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-...ystyrt-i-iran-ukraine-sar-nu-tvivl-om-arsagen


Den sorte boks er fundet
Flyets sorte boks er blevet fundet, og den skal hjælpe til at forklare, hvad den egentlige årsag til flystyrtet var.

Myndighederne i Iran vil ifølge nyhedsbureauet AFP ikke udlevere den sorte boks fra det nedstyrtede fly til Boeing, så flyproducenten kan undersøge, hvad årsagen til styrtet var. Det siger lederen af Irans luftfartsmyndigheder, Ali Abedzadeh.

- Vi giver ikke den sorte boks til Boeing og amerikanerne, oplyser Ali Abedzadeh til Mehr.

At Iranerne ikke ønsker at de sorte boxe undersøges internationalt, bidrager kun til yderligere spekulationer om at de ønsker at skjule årsagerne, og de slet ikke vil medvirke til opklaring...
Hilsen Ole
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Lukter vel mer og mer at Iran har skutt ned dette flyet ved en feiltakelse...

Enig, ADS-B signalet forsvant uten tegn på noe galt ved rundt 4.000'+ AGL.

PS752.jpg
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

- Vi giver ikke den sorte boks til Boeing og amerikanerne, oplyser Ali Abedzadeh til Mehr.

Flyselskapet vil nok legge press på iranerne, og sannsynligvis vil boksen(e) ende opp hos produsenten eller i et nøytralt laboratorium om noen dager eller uker.

Man kan jo lure litt på markedet for denne ruten også. Kun to ukrainere (pluss crewet) tyder på høy transfergrad ...
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Nu begynder der jo at flyde billeder rundt på news sites af dele af skroget...på mange af disse billeder ses huller, som nok ikke burde være der..
Det lige huller efter en form for fragmenter som har ramt den...
Jeg er begyndt at hælde til den teori, om at den er skudt ned ved et uheld...
Håber at boxene vil vise hvad der skete, men hvis teorien om at den er ramt af "noget" holder, så tror jeg aldrig sandheden kommer frem
Hilsen Ole
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Flyselskapet vil nok legge press på iranerne, og sannsynligvis vil boksen(e) ende opp hos produsenten eller i et nøytralt laboratorium om noen dager eller uker.



Man kan jo lure litt på markedet for denne ruten også. Kun to ukrainere (pluss crewet) tyder på høy transfergrad ...
Nå er det vel ikke Boeing som pleier å ta seg av de svarte boksene etter en ulykke. Det er vel strengt tatt NTSB. Så det er vel ingen dramatikk i at Boeing ikke får hendene sine på boksene, men den overskriften genererer vel ikke klikk, så da blir det vel sånn som det blir ;)
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Nå er det vel ikke Boeing som pleier å ta seg av de svarte boksene etter en ulykke. Det er vel strengt tatt NTSB. Så det er vel ingen dramatikk i at Boeing ikke får hendene sine på boksene, men den overskriften genererer vel ikke klikk, så da blir det vel sånn som det blir ;)

Det sies fra Iran at de ikke "vil gi boksene til amerikanerne", så da blir de vel ikke sendt hverken til NTSB eller Boeing.

Ut fra de bildene som er vist på div. nyhetskanaler og lagt ut på nettet, ser det virkelig ut som om flyet er truffet av "noe", i og med at metallet rundt hullene i flykroppen er bøyd innover mot kabinen. Hva dette "noe" er, er altfor tidlig å si. Jeg er imidlertid redd for at det kan ta veldig lang tid før sannheten kommer på bordet i denne saken, om vi det hele tatt får vite den.
I USA og ikke minst hos Boeing sitter vel alle og håper på at flyet er truffet av "noe", mens iranerne ønsker nok en "sannhet" som sier noe helt annet.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Hvis motoren eksploderer, vil nødvendigvis fragmentene presse skroget innover. Det gjelder nok heller å finne ut hva som fikk motoren til å eksplodere, eller om det var noe annet som eksploderte nær flykroppen.

Mener forøvrig å huske at ferdsskriveren etter Malaysia-nedskytingen havnet i Paris etter en lignende argumentasjon ..
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Og boksene fra Ethiopian Max havnet også i Frankrike etter tilsvarende diskusjoner. Ethiopia forsøkte først å få Tyskland til å analysere The Black Boxes men de endte opp Frankrike.
Det er mange Kanadiske statsborgere, som tydeligvis har dobbelt statsborgerskap siden Iran har regnet dem som Iranere.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Og boksene fra Ethiopian Max havnet også i Frankrike etter tilsvarende diskusjoner. Ethiopia forsøkte først å få Tyskland til å analysere The Black Boxes men de endte opp Frankrike.
Det er mange Kanadiske statsborgere, som tydeligvis har dobbelt statsborgerskap siden Iran har regnet dem som Iranere.


Blir vel fort at boksene til slutt havner opp hos BAE (mener det var TBFen) i Frankrike

Basert på passasjerlisten så det ut som det var mange med iransk avstamning
 
Back
Top