Enig med deg at man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner så tidlig. Derfor virker det mistenkelig at myndighetene i Iran og Ukraina gjør nettopp dette umiddelbart.
Den største konspirasjonsteorien i dette tilfellet er at dette er en teknisk feil, mener jeg. Man må huske at dette ikke er et "vrak av et fly" som styrter i Afrika. Det er en helt ny 737NG fra et seriøst europeisk selskap. Et fly detter ikke ned fra himmelen ved en motorbrann. Pilotene er trent på å få dette rett etter take-off.
Selvfølgelig, her kan mye ha skjedd, men dette lukter dårlig...
Flyet nådde 8000 ft. Det burde kanskje være tilstrekkelig å snu om det var en dual engine failure (ref birdstrike teorien):
Lukter vel mer og mer at Iran har skutt ned dette flyet ved en feiltakelse...
- Vi giver ikke den sorte boks til Boeing og amerikanerne, oplyser Ali Abedzadeh til Mehr.
Nå er det vel ikke Boeing som pleier å ta seg av de svarte boksene etter en ulykke. Det er vel strengt tatt NTSB. Så det er vel ingen dramatikk i at Boeing ikke får hendene sine på boksene, men den overskriften genererer vel ikke klikk, så da blir det vel sånn som det blirFlyselskapet vil nok legge press på iranerne, og sannsynligvis vil boksen(e) ende opp hos produsenten eller i et nøytralt laboratorium om noen dager eller uker.
Man kan jo lure litt på markedet for denne ruten også. Kun to ukrainere (pluss crewet) tyder på høy transfergrad ...
Nå er det vel ikke Boeing som pleier å ta seg av de svarte boksene etter en ulykke. Det er vel strengt tatt NTSB. Så det er vel ingen dramatikk i at Boeing ikke får hendene sine på boksene, men den overskriften genererer vel ikke klikk, så da blir det vel sånn som det blir![]()
Og boksene fra Ethiopian Max havnet også i Frankrike etter tilsvarende diskusjoner. Ethiopia forsøkte først å få Tyskland til å analysere The Black Boxes men de endte opp Frankrike.
Det er mange Kanadiske statsborgere, som tydeligvis har dobbelt statsborgerskap siden Iran har regnet dem som Iranere.