Ukrainsk 737-800 skutt ned i Iran 08JAN20

Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Hei alle sammen.
Mitt første innlegg her, men jeg har "lusket" rundt en stund.

Angående dagens ulykke i Iran ber jeg dere se på vedlagte bilder.
Så langt jeg forstår må vel dette være bilder fra samme del på flyet (hale del)?
Legg merke til at brudd ned mot skrog har 3 "trinn" på begge bilder.
Legg også merke til "potet render" på begge bilder. Legg merke til rorets plassering og åpninger/gliper.
Til sist legg merke til noe som ligner på et utgangs hull på det ene bildet, og inngangs hull på det andre bildet,,

Jeg konspirerer ikke, og har ingen politisk interesse. Men jeg liker ikke det jeg ser på nevnte bilder. For meg virker feil på flyet nå lite sannsynlig.
Jeg tror dessverre det er samme del av flyet som er snudd rundt på bildene slik at vi får sett begge sider.
Bildene er fra fotogalleri hos CNN

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=48160&stc=1&d=1578516111

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=48161&stc=1&d=1578516199
 

Attachments

  • https___cdn.cnn.com_cnnnext_dam_assets_200108121044-24-iran-plane-crash-0108.jpg
    https___cdn.cnn.com_cnnnext_dam_assets_200108121044-24-iran-plane-crash-0108.jpg
    155 KB · Views: 1,562
  • https___cdn.cnn.com_cnnnext_dam_assets_200108122316-31-iran-plane-crash-0108-restricted.jpg
    https___cdn.cnn.com_cnnnext_dam_assets_200108122316-31-iran-plane-crash-0108-restricted.jpg
    189 KB · Views: 1,552
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

ligger ute bilder av en rakettdel (9m331 tor)som angivelig er funnet nær ulykkesstedet
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Ikke snakk om at en uncontained engine failure kan forårsake de skadene som kan se ut som gjennomgående i vertical stabilizer iallefall. Hadde det vært rifter eller skrapemerker eller penetreringshull i de flatene som står «inn i vinden», så kunne vi kanskje tenkt uncontained enginefailure og motordeler som skadet skroget. Men det finnes ikke en sjans i havet for at en motordel eller forsåvidt andre flydeler kan penetrere så langt bak motoren, 90 grader på fartsretningen og gå ut gjennom vertical stabilizer. Alt dette i et fly som holder 200-250 knop,...
 
Last edited:
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Muligens ulike tolkninger av hva den lokale havarikommisjonen faktisk skriver, på avherald.com fremkommer følgende;

Both cockpit voice recorder and flight data recorder were found with impact and fire damage, the memory units are available however also show physical damage on main parts.

http://avherald.com/h?article=4d1aea51&opt=0
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Lukter svidd av denne saken lang,lang vei!Utrolig liten oppmerksomhet denne saken får i media sammenlignet med andre lignende hendelser

Lite? Synes det er plenty, jeg .. må huske de også 'kjemper' med Trump, Harry & Meghan, NAV-skandaler osv .. ganske mye tunge nyhettsaker akkurat nå.

Når det gjelder ferdsskriveren, er det vel bare å få ut SD-kortet. Moderne fly har vel ikke lenger 'bokser' med gammeldagse harddrives. Men kortet knuses vel lett under en støvelhæl .... :stir
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Ut fra bilder så ser ikke FDR eller om det er CVR ikke mye skadd ut,litt svidd ja,men er jo designet for å tåle 1100 C i en time.Har ennå mye av den oransje fargen intakt.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Da er det kommet en oppdatering fra Iranske myndigheter. Merk at minneenhetene er uskadd og at maskinen fløy i 4 minutter etter at FR24 mistet kontakt.

Link til rapporten er i story'en.

The Iranian Civil Aviation Organization has released an initial report on the crash. According to the report the aircraft climbed to 8000 feet and turned right back toward the airport and crashed at 06:18 local time (02:48 UTC)—four minutes after the last ADS-B signal was received by the Flightradar24 network.

The report also states, ‘The rescue and search operation team found the Aircraft black boxes, including the Flight Data Recorder (FDR) and Cockpit Voice Recorder (CVR), and is currently held by the investigation team of Iran AAIB. Both devices have been damaged as a result of the accident and catching fire. The memory parts of both recorders are in good conditions, though the physical damage to their main components is noticeable.’

https://www.flightradar24.com/blog/...3LaJnoUfga3QBSiYvNEH4wpLKXOfvBEaR1ze_AlC5PJyI
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Ganske tydelig nå hvorfor Trump trekker seg tilbake. Iranerne har dummet seg ut på en måte han ikke kunne klart bedre. Da er det bedre og trekke seg tilbake og hente popcorn.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Varierende info er ordet .. Regner ikke a.net som det mest seriøse ...

Men det er klart at det begynner å danne seg et mønster.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Det finnes flere videoer som viser de siste sekundene flyet var i luften og selve nedslaget. Kan se ut til at det ikke var spesielt høyt over bakken da den første (evt. siste) eksplosjonen inntraff.

Uansett en dramatisk vending i saken, selv om missil-påstanden har hengt i luften siden ulykken.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Jeg så pressekonferansen med Trudeau som nettopp er ferdig.
Han sa at etteretningsinformasjon tyder på at flyet ble skutt ned av iranske styrker.
Det skal vel ganske sterke indisier eller bevis til før en statsleder går ut med informasjon som dette.

:fly

EDIT: Jeg valgte å utelate at han sa det kunne være "unintentionally" da videre etteretning vil kunne vise at dette er mulig eller ikke.
 
Last edited:
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20


På videoen her er det ingen brann å se ca 3 sek etter treffet mens på de andre videoene brant det kraftig fra flyet når det nærmer seg bakken(kan selvfølgelig være at det begynte å brenne etter en tid da dette var en kort sekvens)Litt rart at han filmet mot himmelen akkurat da ,men når ''alle'' går med mobil i lommen nå om dagen så kanskje.
 
Re: Ukrainsk 737-800 krasjet i Iran 08JAN20

Uff, ille å se den videoen og tenke på menneskene som ble utsatt for dette.
Hvis video virkelig viser nedskyting av fly i Iran reiser det noen spørsmål.

På video ser det ut som missil kommer fra venstre og går opp mot høyre. Flyet viser ferd retning mot venstre. Dette bør bety at flyet ble truffet på venstre side, eventuellt underside, overside eller front. Hvis dere ser på mitt tidligere innlegg i tråden vil dere se at vertical stabilizer har penetrering fra høyre mot venstre side.
Det er selvfølgelig mulig at missil passerte under flyet før det eksploderte på "baksiden" av det, men det er lite sannsynlig.

Jeg tror desverre flyet har blitt beskutt en eller flere ganger til. Da vil det gjøre saken enda verre.

Håper jeg tar feil,,,
 
Back
Top