Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, og i de fleste tilfeller dra private fordeler av det arbeidsgiver betaler? (dukk)
Selvfølgelig. Men den private fordelen ligger først og fremst i at jeg kan sove lenger om morgene når jeg reiser på en av mine 100 årlige jobbreiser, spise frokost i loungen etc.
Arbeidsgiver ser at det gjør meg mer effektiv på reise og før/etter reise. Den frigjorte arbeidstiden er man villig til å betale noe for.
Men for dem som ikke reiser mye i det hele tatt fremstår dette som om vi er en gjeng med bortskjemte tullinger som flesker oss i champagne. Husker med gru hvordan en ansatt i UD med 200 reisedøgn i året fikk tyn fordi han reiste business class til Cape Town.
Med andre ord tror jeg ikke så mange har sympati for "vår syke mor". Men kanskje de kan forstå at det nå burde bli lov å betale litt mer for noe som er bedre. Og det er jo det som er kjernen i saken.
SAS får ikke lov til å selge sin oppgraderte tjeneste og det ribber oss brukerne for et valg.