Uh-oh. Intervju med NRK i morgen om bonuspoeng...

Var litt som forventet, ingen av argumentene kom med :)

Huff og huff for en luksusløve du er, din overklassesnik. ;)

Det var, som forventet, en ganske vinklet fremstilling, dessverre.

Skulle likt å sett hva de hadde fått ut av det faktum at jeg satt med et glass OK sjampisen til frokosten min i morges.

-A
 
Det var vel kanskje noen som også reagerte på at DY klaget på 'koblingen' SAS-Widerøe nordpå. Sannheten er jo at det er DY som ikke vil interline. Da blir det litt feil å syte som Skjeldam gjorde her.
 
Tåplig å stå i studio å krangle slik de gjorde. Virka desperate begge to etter å få ordet. Men så jo luxus Robbie klarte å få seg et glass vin på tv da :D
 
Det var vel kanskje noen som også reagerte på at DY klaget på 'koblingen' SAS-Widerøe nordpå. Sannheten er jo at det er DY som ikke vil interline. Da blir det litt feil å syte som Skjeldam gjorde her.

Ser at Skånvik er ute og hevder det samme i et debattinnlegg i dagens Nordlys(9. feb), så det må jo være enkelt for SAS/WF å imøtegå dette og kjøre på at DY velger å ikke interline med WF i nord.

Det burde jo være enkelt å kjøre en kampanje hvor man viser til at SAS/WF interliner med konkurrenter som BA, AA, etc., men at DY nekter å gjøre det samme og dermed bevise av at DY i virkeligheten "driter" i de WF kundene som ønsker en gjennomgående reise, men som de uttrykker sin store "bekymring" for er innelåste. KM Johansen fikk vel ut en halv setning om det i FBI programmet, men her bør det være potensiale for hardere kjør.

PS! Roberto, den New York kommentaren var litt over the top;) du skulle latt rødvinen ligge sånn at "gulltunga" hadde hatt litt bånd på seg. :up:
 
Last edited:
Etter å ha sett debatten et par ganger, så blir jeg skremt over DY sin mann der.
Han sier først at det KUN bør konkureres på pris, for¨så å snakke om produkt konkuranse. Videre svarer, eller for ikke lov til å svare, på hvorfor DY ikke ønsker interlining med WF i nord-Norge.

Helt enig med eget selskap her, hvorfor får vi lov å servere frokost og kaffe gratis, men ikke tilby bonus. Eller ha et kolli gratis bagasje.
Eller til alle kverrulanter, alt dette "innkludert" ;-)
Det koster også endel kroner.

JA til bonus på alle ruter, så kan folk selv velge hva de ønsker, og skulle det bli slik at SAS øker prisene sine.
Så betyr ikke det at Norwegian MÅ følge etter å øke sine priser.
 
Helt enig med eget selskap her, hvorfor får vi lov å servere frokost og kaffe gratis, men ikke tilby bonus. Eller ha et kolli gratis bagasje.
Eller til alle kverrulanter, alt dette "innkludert" ;-)
Det koster også endel kroner.

JA til bonus på alle ruter, så kan folk selv velge hva de ønsker, og skulle det bli slik at SAS øker prisene sine.
Så betyr ikke det at Norwegian MÅ følge etter å øke sine priser.

Skulle det bli slik at SAS øker sine priser så er dette en ulempe for alle som reiser med SAS, også de som ikke nyter godt av bonus. Hvem nyter så godt av bonus i forhold til reiser? I all hovedsak de som reiser nok til å opparbeide seg status. Hadde det vært slik at man fikk x poeng per 1000 kroner brukt så hadde det vært mindre problematisk rent konkurransemessig, og dette har vel fremkommet i en del analyser av slike lojalitetsprogrammer.

Som nevnt mange ganger før: Bonus har den egenskapen at den store verdien av dette betinger at man samler mye av sitt kjøp av reiser i et selskap. Kaffe får man uansett ombord hos SAS, uavhengig av om det er første gang eller 100. gang man flyr med selskapet. En gratis koffert likeså. WiFi likeså. Det er forskjellen, og denne forskjellen er årsaken til at et aspekt ved konkurransen behandles særskilt. Det er ikke den eventuelle kostnaden ved å dele ut bonuspoeng som er prisdriveren.
 
Skulle det bli slik at SAS øker sine priser så er dette en ulempe for alle som reiser med SAS, også de som ikke nyter godt av bonus. Hvem nyter så godt av bonus i forhold til reiser? I all hovedsak de som reiser nok til å opparbeide seg status. Hadde det vært slik at man fikk x poeng per 1000 kroner brukt så hadde det vært mindre problematisk rent konkurransemessig, og dette har vel fremkommet i en del analyser av slike lojalitetsprogrammer.

Som nevnt mange ganger før: Bonus har den egenskapen at den store verdien av dette betinger at man samler mye av sitt kjøp av reiser i et selskap. Kaffe får man uansett ombord hos SAS, uavhengig av om det er første gang eller 100. gang man flyr med selskapet. En gratis koffert likeså. WiFi likeså. Det er forskjellen, og denne forskjellen er årsaken til at et aspekt ved konkurransen behandles særskilt. Det er ikke den eventuelle kostnaden ved å dele ut bonuspoeng som er prisdriveren.

Her berører du hele essensen i dette.
Om SAS øker prisene så er dette en ulempe for de som reiser med SAS, men de kan da selv velge å reise med f.eks Norwegian.
Å ja bonus er designet for at de som reiser mest, og er lojale. Som de fleste andre bonus og lojalitetsprogrammer.

Og antall poeng utarbeides i prinsipp etter hvor mye du betaler.
Det er et vist antall poeng per strekning, som står i forhold til bookingklasse, og dermed pris.

I Eurobonus, kan man også samle poeng ved å bruke et kredittkort knyttet til programmet til å samle poeng på alle kjøp.
Hadde nå en bekjent for ikke så lenge siden som fløy en t/r London, på poeng ene og alene opparbeidet seg via kjøp med et kort.
Han hadde ikke fløyet med SAS i det hele tatt, annet en innenlands.

Mange av de analysene du viser til her, og i en annen tråd bruker stort sett (slik jeg har tolket det) Miles eller avstand for å beregne poeng.
Da uavhengig av bookingklasse.
Men selv der er det jo slik at i f.eks i USA, om du kjøper en første klasse billett så får du dobbelt antall miles eller så.
 
Skulle det bli slik at SAS øker sine priser så er dette en ulempe for alle som reiser med SAS, også de som ikke nyter godt av bonus. Hvem nyter så godt av bonus i forhold til reiser? I all hovedsak de som reiser nok til å opparbeide seg status. Hadde det vært slik at man fikk x poeng per 1000 kroner brukt så hadde det vært mindre problematisk rent konkurransemessig, og dette har vel fremkommet i en del analyser av slike lojalitetsprogrammer.
.

Da er det jo ikke problematisk, slik er jo systemet allerede i dag basert på pris:

Lav økonomi: 25%
Dyrere økonomi: 100%
Fullpris/Fleksibelt: 200%
 
Da er det jo ikke problematisk, slik er jo systemet allerede i dag basert på pris:

Lav økonomi: 25%
Dyrere økonomi: 100%
Fullpris/Fleksibelt: 200%

Terskelverdiene 20.000 poeng for sølv (neppe noe å trakte så veldig etter - basert på egen erfaring...) og 45000 poeng for gull (som det ser ut til at mange verdsetter). That is one of the challenges...;)
 
Terskelverdiene 20.000 poeng for sølv (neppe noe å trakte så veldig etter - basert på egen erfaring...) og 45000 poeng for gull (som det ser ut til at mange verdsetter). That is one of the challenges...;)

Dersom opptjeningen hadde vaert etter forbruk, ville ikke opptjeningen vaert annerledes overhodet. Vet ikke helt hvor du vil her.
 
Oj.. var de en slik kjekkas i dine yngre dager mr 7? ;)

Ikke så slank og mørkhudet og med en GT istedetfor en rødvin i hånden kunne det vært meg, oh jess. Robban og jeg har mye til felles: Jeg drev også og pendlet flere dager i uken til Stockholm på den alderen.
 
Dersom opptjeningen hadde vaert etter forbruk, ville ikke opptjeningen vaert annerledes overhodet. Vet ikke helt hvor du vil her.

Poenget er at den virkelige verdien av bonus får man når man overstiger den øvre av disse terskelverdiene. Bonuspoeng per se er mindre problematisk dersom det ikke er slik at det er slik at det er terskelverdier for uttak av bonus (mindre problem nå som man kan håve inn bonuspoeng ved bruk av kredittkort), og terskelverdier for status. Det gjør at man ønsker å samle sine poeng i en kurv (jeg ser bort fra racere som deg, som reiser såpass mye at dere kan erhverve status i flere programmer). Dette har iallefall vært plukket frem tidligere som et problem med bonusordningene i luftfarten. Cashback, som DY tilbyr og som ligger implisitt i SAS credits, er mindre problematisk, fordi dette ikke har en innelåsende effekt.

NB! Innelåsning betyr ikke at nøkkelen er kastet og at man aldri kan låse seg inn et annet sted - det betyr bare at det skal litt mer til for å gjøre dette (hvor mye er et empirisk spørsmål).
 
Poenget er at den virkelige verdien av bonus får man når man overstiger den øvre av disse terskelverdiene. Bonuspoeng per se er mindre problematisk dersom det ikke er slik at det er slik at det er terskelverdier for uttak av bonus (mindre problem nå som man kan håve inn bonuspoeng ved bruk av kredittkort), og terskelverdier for status. Det gjør at man ønsker å samle sine poeng i en kurv (jeg ser bort fra racere som deg, som reiser såpass mye at dere kan erhverve status i flere programmer). Dette har iallefall vært plukket frem tidligere som et problem med bonusordningene i luftfarten. Cashback, som DY tilbyr og som ligger implisitt i SAS credits, er mindre problematisk, fordi dette ikke har en innelåsende effekt.

NB! Innelåsning betyr ikke at nøkkelen er kastet og at man aldri kan låse seg inn et annet sted - det betyr bare at det skal litt mer til for å gjøre dette (hvor mye er et empirisk spørsmål).

Vi tar det i den andre traaden. er litt busy paa morran, vil catche up der senere i dag.
 
NB! Innelåsning betyr ikke at nøkkelen er kastet og at man aldri kan låse seg inn et annet sted - det betyr bare at det skal litt mer til for å gjøre dette (hvor mye er et empirisk spørsmål).

Dette var kanskje det eneste ordentlige poenget som kom ut av reportasjen. Som Roberto sa: Man er lojal - men kun så lenge man får det man vil ha.
 
Back
Top