Uh-oh. Intervju med NRK i morgen om bonuspoeng...

Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, og i de fleste tilfeller dra private fordeler av det arbeidsgiver betaler? (dukk)

Selvfølgelig. Men den private fordelen ligger først og fremst i at jeg kan sove lenger om morgene når jeg reiser på en av mine 100 årlige jobbreiser, spise frokost i loungen etc.
Arbeidsgiver ser at det gjør meg mer effektiv på reise og før/etter reise. Den frigjorte arbeidstiden er man villig til å betale noe for.

Men for dem som ikke reiser mye i det hele tatt fremstår dette som om vi er en gjeng med bortskjemte tullinger som flesker oss i champagne. Husker med gru hvordan en ansatt i UD med 200 reisedøgn i året fikk tyn fordi han reiste business class til Cape Town.

Med andre ord tror jeg ikke så mange har sympati for "vår syke mor". Men kanskje de kan forstå at det nå burde bli lov å betale litt mer for noe som er bedre. Og det er jo det som er kjernen i saken.

SAS får ikke lov til å selge sin oppgraderte tjeneste og det ribber oss brukerne for et valg.

SAS får ikke lov til å selge sin oppgraderte tjeneste og det ribber oss brukerne for et valg.

Hvordan skal de selge sin oppgraderte tjeneste kun til de som får nyte godt av disse tjenestene? På innenrikstrafikk er det ingen lounge (enn så lenge), men man sparer kanskje noen minutter i fast track'en? De som betaler for flex innenlands kunne alltids fått tilgang til en lounge når den evt kommer, og gitt kapasitet på de aktuelle flyplassene så kunne man også fått tilgang til fast track. Hva er det som mangler...? (jeg vet sikkert ikke hva jeg går glipp av...;))

Ja, sånn er det hos oss. Det er en grunn til at min arbeidsgiver lar oss beholde bonuspoeng, da det rett og slett er en liten kompensasjon for reisebelastning

Mitt poeng var at det er arbeidsgivers ansvar å kompensere for ubekvem arbeidstid/lange jobbreiser osv. og at det ikke skulle være nødvendig å få denne kompensasjonen gjennom bonuspoeng. At noen velger å la de ansatte beholde dem er jo fint, men jeg synes ikke man kan bruke ubekvem arbeidstid/reisevirksomhet osv. som et argument for at man må få opptjening av bonuspoeng/status innenlands.

Hvordan skal de selge sin oppgraderte tjeneste kun til de som får nyte godt av disse tjenestene? På innenrikstrafikk er det ingen lounge (enn så lenge), men man sparer kanskje noen minutter i fast track'en? De som betaler for flex innenlands kunne alltids fått tilgang til en lounge når den evt kommer, og gitt kapasitet på de aktuelle flyplassene så kunne man også fått tilgang til fast track. Hva er det som mangler...? (jeg vet sikkert ikke hva jeg går glipp av...;))

Det av de som flyr mye innenlands med SAS ikke kan få nytte av dette når de reiser utenlands, siden det ikke er lov å gi poeng eller status pga et tullete forbud mot dette

Eller konstaterer jeg at vi er på to forskjellige planeter når det kommer til bonuspoeng, og mener selvsagt du tar feil ;)

Du vet vel godt at det er andre og vel så viktige ting som utenrikslounge og fast-track på utenriks man som innenrikspendler går glipp av pga bonusforbudet?

Sjefen min fløy med SAS fra Bergen til Oslo i går ettermiddag/kveld, og FBI var med på flyet og filmet og intervjuet passasjerer. Det var også en uhøytidelig avstemming med håndsopprekning, om det bør gjeninnføres bonuspoeng på norske flyvninger. Resultatet ble et knapt flertall. Da kan vi vel se frem til at denne filmingen sys sammen med blant annet intervjuet med Robbiedeluxe!

Da var man hjemme igjen...

Startet dagen med en tidlig flight til CPH, et par møter (selv om hodet mitt kaaanskje var et annet sted), så en relativt tidlig flight hjem (15:25). Landet 16:05ish og ble møtt av NRK rett utenfor flyet med kamera og lys og alt på og med spørsmål (sett inn dagsrevyen-stemme her) "Ja, hvor mange poeng fikk du nå?".

Så bar det av sted til loungen der selve intervjuet skulle finne sted. Jeg hadde på forhånd en anelse om at de ville vise frem den "glamourøse delen" av å reise med status (som den ene journalisten sa off-camera, "her kommer ikke den store delen av befolkningen inn").

Mine mistanker ble raskt bekreftet, da kameracrewet ville ta opp "hverdagslige situasjoner" av meg i loungen -- noe de trodde var at jeg skulle gå bort og hente litt vin og "kose meg" i sofaen. Jeg prøvde å forklare at "that's not how I roll"; når jeg reiser på jobb så er det gjerne to knekkebrød og appelsinjuice samt skrive mailer det går i -- ikke whisky og potetgull.

Så fikk jeg en del spørsmål, typisk "hva betyr fordelene for deg" og "hva slags goder gir dette GULLkortet deg?". Jeg prøvde å vri en del spørsmål over til hva faktisk lojalitet betyr for oss som reiser mye, men er usikker på om jeg fikk dette til -- eller om dette blir klippet bort.

Alt i alt var det en spesiell dag. Jeg håper bare ikke jeg/vi blir latterliggjort, og prøvde mitt beste for å vri spørsmålene over til hva jeg synes er relevant. En gang ble jeg brutt fordi jeg "snakket for mye" -- de ville vite fordelene ved mitt EBG i stikkordsform... :rolleyes:

Jeg er skeptisk, men vi får se. Dette blir sendt ila. februar på FBI. Antar jeg får beskjed nærmere, så jeg kan poste det her...

Da var man hjemme igjen...

Startet dagen med en tidlig flight til CPH, et par møter (selv om hodet mitt kaaanskje var et annet sted), så en relativt tidlig flight hjem (15:25). Landet 16:05ish og ble møtt av NRK rett utenfor flyet med kamera og lys og alt på og med spørsmål (sett inn dagsrevyen-stemme her) "Ja, hvor mange poeng fikk du nå?".

Så bar det av sted til loungen der selve intervjuet skulle finne sted. Jeg hadde på forhånd en anelse om at de ville vise frem den "glamourøse delen" av å reise med status (som den ene journalisten sa off-camera, "her kommer ikke den store delen av befolkningen inn").

Mine mistanker ble raskt bekreftet, da kameracrewet ville ta opp "hverdagslige situasjoner" av meg i loungen -- noe de trodde var at jeg skulle gå bort og hente litt vin og "kose meg" i sofaen. Jeg prøvde å forklare at "that's not how I roll"; når jeg reiser på jobb så er det gjerne to knekkebrød og appelsinjuice samt skrive mailer det går i -- ikke whisky og potetgull.

Så fikk jeg en del spørsmål, typisk "hva betyr fordelene for deg" og "hva slags goder gir dette GULLkortet deg?". Jeg prøvde å vri en del spørsmål over til hva faktisk lojalitet betyr for oss som reiser mye, men er usikker på om jeg fikk dette til -- eller om dette blir klippet bort.

Alt i alt var det en spesiell dag. Jeg håper bare ikke jeg/vi blir latterliggjort, og prøvde mitt beste for å vri spørsmålene over til hva jeg synes er relevant. En gang ble jeg brutt fordi jeg "snakket for mye" -- de ville vite fordelene ved mitt EBG i stikkordsform... :rolleyes:

Jeg er skeptisk, men vi får se. Dette blir sendt ila. februar på FBI. Antar jeg får beskjed nærmere, så jeg kan poste det her...

Husk at vi bor i sosialistiske Norge, alle ting som har et fnugg av eksklusivitet er SVÆRT kontroversielt her. Ikke overrasket om de vinkler det ufordelaktig. Nordmenn blir jo gale av sjalusi bare du sitter i råtne Economy Extra intra-Skandinavia.

Kampanjejournalistikk kalles det. De var ikke interessert i hva du mente, men ønsket bare å bruke deg som eksempel for å få frem hva de mente.

Nordmenn blir jo gale av sjalusi bare du sitter i råtne Economy Extra intra-Skandinavia.
Fløy engang charter med SAS og det var utsolgt for vanlige seter så jeg måtte ta en litt dyrere billett på Economy Extra. Satt alene på en treseter og fikk gratis servering. Bak meg var det fullt på alle radene og flere prøvde å flytte frem ved siden av meg og ble stadig avvist av flyvertinnene. Det var nesten lynsjestemning ombord og det kom mange syrlige kommentarer.

Du klarte deg sikkert kjempebra, Robbiedeluxe. Blir spennende å se ansiktet bak nicket.

Ellers mener jeg at det er helt greit at journalistene har en vinkling når det gjelder illustrasjoner, men ikke dersom ulike sider ikke kommer frem i selve debatten som følger. FBI pleier å la de ulike interessene få debattere direkte, så det går nok bra.

Ellers flyr jeg mest i C/Z selv (bestanding intekontinentalt), men har ikke til dags dato opplevd hverken misunnelse eller noe annet negativt fra andre reisende. Problemet er snarere at man ikke får den serivcen fra flyselskapet man betaler for når det ofte er snakk om 3-4 ganger av prisen for en økobillett (og jeg betaler stort sett mellomlegget mellom øko- og biz av egen lomme).

Skal bli interessant å se innslaget om dett på FBI.
Det ble mye skriving om priser her, oppgaven til Konkurransetilsynet er vel ikke å arbeide for å holde prisene på ulike produkter til ulike markeder hverken oppe eller nede, men å sørge for at konkurransen i de ulike markedene fungerer på en "rettferdig" måte.
Også flyselskap må få lov til å konkurrere med hverandre ved bruk av ulike virkemidler ovenfor ulike kundegrupper? Noen ønsker å konkurrere med skinnseter og internet, noen med gratis bagasje ombord, andre med gratis seteplassering, noen med bonusprogram, andre med billige reiser, noen med lilla fly, noen med unge flyvertinner osv osv, og de fleste selskapene bruker ulike kombinasjoner av virkemidler mot sine ulike kundegrupper. Når jeg er pappa som skal bestiller tur til jentene ned til onkel er jeg en annen kunde enn når jeg bestiller min jobbreise nr 57 i år, når jeg skal ha med hele familien på billig ferie, uten at reisemålet er viktig, er jeg en annen kunde.
Greit nok at vi tror at bonuspoeng innenriks vil øke prisene på flyrieser, men vil de ødelegge konkurransen mellom flyselskapene? Det er vel det Konkurransetilsynet skal finne ut av?

Back