Uh-oh. Intervju med NRK i morgen om bonuspoeng...

Robbiedeluxe

ScanFlyer Silver
Da har det seg slik at jeg skal intervjues av NRK i morgen ifm. bonusforbudet på innenlands. Dette skal sendes som en reportasje på Forbrukerinspektørene (FBI) i løpet av februar, og etter hva jeg forstår skal de intervjue både Norwegian og SAS-reisende (meg) om hva de mener om saken, bonuspoeng, fordelsprogrammer, etc. Jeg blir nok trukket frem som en mer bonusjunkie, kan du si.

Dersom noen har noe smart å si (eller ønsker å få sitt budskap ut på TV), så si i fra. :P

Hilsen smånervøse Rob.

Lykke til!

Spør om de vet akkurat nøyaktig dato de kommer til å sende det!

Og kjemp for saken vår om å få bonus poeng innenlands!!! :D

En ting å trekke frem uten å fokusere på "godene" ved å samle på noen skarve poeng er vel at SAS og Norwegian ikke får lov til å ta vare på sine beste kunder på innlandsturer. I Sverige hadde de vel i sin tid mulighet for å tjene opp status, men ikke poeng til uttak, så SAS kunne gi de gode kundene fordeler som lounge/setevalg/fasttrack o.l.

Trå varsomt! Folk flest har vel minst like lite til overs for at noen få skal få bedre behandling enn andre pga. status som pga. klasse, og sistnevnte har jo vært diskutert noen ganger ;)

Strengt tatt ikke fra et forbrukerperspektiv, men SAS taper jo en del kunder til utenlandske konkurrenter (spesielt KL) pga. bonusforbudet.

Jeg ville ha fokusert på to ting:

1)
SAS taper i forhold til KLM/AirFrance og BA/IBERIA/Finnair som kan si kunder bonuspoeng både innenlands og utenlands
2)
Det var bra med det midlertidige forbudet for å hjelpe Norwegian inn på markedet, vi trenger minst to flyselskaper innenriks, men nå har Norwegian for lengst vist at de kan leve godt i konkurranse med flyselskap med bonusprogram, det har de vist både i Skandinavia og i Europa

DY kjøper 222 fly, SAS kjøper 20. Tiden der Norwegian trenger beskyttelse fra myndighetene er forbi, og forbudet bør således oppheves.

Får bare støtte meg til Discus. SAS får jo ikke selge hele produktet sitt, og det blir litt latterlig. De er jo, ref dagens pressemeldinger, ikke akkurat lillebror lenger. De er snarere i en forsvarsposisjon og må få lov å forsvare seg med hele produktet sitt.

Jeg er glad det er du som skal intervjues, da det virker som om du har evne til å formulere deg fornuftig.

En ting å trekke frem uten å fokusere på "godene" ved å samle på noen skarve poeng er vel at SAS og Norwegian ikke får lov til å ta vare på sine beste kunder på innlandsturer. I Sverige hadde de vel i sin tid mulighet for å tjene opp status, men ikke poeng til uttak, så SAS kunne gi de gode kundene fordeler som lounge/setevalg/fasttrack o.l.

Jeg er ikke sikker på om det å fokusere på at de ikke kan tilby hele produktet er veien å gå, og iallefall ikke på innenriks. Svaret vil vel da være at det er ingen selskaper som kan tilby dette innenlands, og ergo er det ikke et problem. Kanskje kan det være noe i dette at SAS (og etterhvert DY) kan miste kunder til utenlandske selskaper, men selv der sliter jeg litt med å tro at dette skjer i stort omfang. KL stjeler vel kunder fordi de har et brukbart rutenett ut i verden, heller enn at bonuspoengene lokker.

Slik jeg "kjenner " deg via div. fora + Amex Cent på FT osv er det ikke tvil om at du kan gi gode argumenter.
Men: Viktig at du benytter deg av gjennomsynsretten før du godkjenner hva som går på luften ogser i hvilken kontekst uttalelsene fremstilles. DET kan bli "make or break".

Go get 'em!

Du kan jo også overveie å nevne den koplingen som er mellom Onecall og Norwegian i reklamen nå, kjøp onecall og få poeng hos Norwegian som du kan fly for....

Mvh,

Du kan jo også overveie å nevne den koplingen som er mellom Onecall og Norwegian i reklamen nå, kjøp onecall og få poeng hos Norwegian som du kan fly for....

Det er jo samme koblingen som Norwegian Visa, Trumf, blekkpatroner, SAS-kredittkort el.l. Som mange har nevnt, man får både DY og SAS-poeng for alt mulig rart i Norge, inkl. flybussen, men ikke på selve flyet.

Jeg ville prøvd å få med 3 poeng:

-At bonusordninger for å øke kundelojalitet er vanlig i mange bransjer med alt fra frisører hvor hver 10-ende klipp er gratis til bonuskort hvor man får poeng. Man kan idag tjene bonus på nesten alt man kjøper i Norge, man får bonus på flybussen og kan tjene bonus på å kjøpe en flaske vann man tar med på flyet, men selve flyturen kan man ikke få bonus på. Det er kunstig og det er en særnorsk ordning.

-Norwegian har idag sin egen bonusordning så argumentet for å ikke tillate bonus for innenriks flygninger i Norge har falt helt bort.

-Folk som flyr daglig i jobben har andre behov enn de som flyr på ferie et par ganger i året. Bonuspoeng og status gir flyselskapene mulighet til lettere og kostnadseffektivt å tilfredsstille spesielle krav for de som har mest behov for det.

Men nevn for all del ikke gratisreiser uoppfordret eller skryt av reiser du tar. Regner med at de vil komme til å fiske etter det. Si heller at det viktigste er raskere innsjekking og tilgang til lounge hvor du kan arbeide.

Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, og i de fleste tilfeller dra private fordeler av det arbeidsgiver betaler? (dukk)

Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, .....

Selvfølgelig, men det er da normalt for alle? De færreste gidder å kjempe for noe de ikke drar nytte av selv, ihvertfall ikke jeg ;)

Selvfølgelig, men det er da normalt for alle? De færreste gidder å kjempe for noe de ikke drar nytte av selv, ihvertfall ikke jeg ;)

Personlig så ville jeg nok dratt betydelig nytte av bonus innenlands (alle mine flyturer innebærer minst en innenlandsk strekning), men det forhindrer meg ikke fra å argumentere på prinsipielt grunnlag (og på bakgrunn av den fagkompetansen jeg tror og mener jeg besitter...) også om dette slår negativt ut for meg selv...;)

Synes bare det blir litt betegnende at de fleste rådene går på at man ikke skal snakke om fordelene man får. Det kan fort bli litt rart når man egasjerer seg i en sak personlig, som Somone sier, for noe som en tilsynelatende ikke drar nytte av selv - men mer som en omsorg for SAS vs KLM osv... Den oppmerksomme TV-seer vil kanskje tenke at noe annet enn dette ligger bak. ;)

Men for all del: Håper selvsagt at trådstarter gjorde et godt inntrykk! :)

Er det så vanskelig å innrømme at man vil ha eurobonus innenriks for å selv få fordeler av det, og i de fleste tilfeller dra private fordeler av det arbeidsgiver betaler? (dukk)

Jeg tror arbeidsgiver ser fordelene med en rask og effektiv gjennomføring av reiser, og vil minimalisere belastningen for den ansatte (opp til en rimelig grense såklart). En ansatt som reiser for det meste innenriks vil også helt klart ønske å oppnå de samme fordeler som en som reiser mer internasjonalt.

De som ikke reiser i jobben tror som regel at jobbreiser er et gode i seg selv da de forbinder reiser med ferie og fritid.

Mange arbeidsgivere lar også den ansatte beholde bonuspoengene slev da de ser på det som en god måte å kompensere for reisebelastningen på.

Å dra private fordeler av dette er vel å sammenligne med at ansatte får rabatter til private kjøp hos f.eks. Byggmakker fremforhandlet av bedriften.

Litt snodig denne diskusjonen om arbeidsgiver som betaler og jeg som får fordeler. Noen av oss har en arbeidsgiver som har valgt sine oppdrag og kunder slik at de ansatte faktisk må bruke en god del av arbeidstida på å reise, og i veldig mange tilfeller, også en god del av fritida på de samme reisene.
Hvor mange Eurobonuspoeng er en fotballkamp med sønnen som målvakt i serien for trettenåringer verdt da? Skal man spørre den som reiser for arbeidsgiveren sin, arbeidsgiveren, SAS, skattemyndighetene eller sønnen selv?

Litt snodig denne diskusjonen om arbeidsgiver som betaler og jeg som får fordeler. Noen av oss har en arbeidsgiver som har valgt sine oppdrag og kunder slik at de ansatte faktisk må bruke en god del av arbeidstida på å reise, og i veldig mange tilfeller, også en god del av fritida på de samme reisene.
Hvor mange Eurobonuspoeng er en fotballkamp med sønnen som målvakt i serien for trettenåringer verdt da? Skal man spørre den som reiser for arbeidsgiveren sin, arbeidsgiveren, SAS, skattemyndighetene eller sønnen selv?

Joda, men det er jo et valg man selv tar, er det ikke? Skal man som arbeidstaker kompenseres av SAS gjennom bonuspoeng og status for en jobb man gjør for selskap Y? Det forstår ikke jeg. Jeg trodde lønnen man fikk i jobben man var satt til å gjøre skulle kompensere for innsats og eventuelle ulemper som følger med jobben.

Er det slik at dere som mener at dette skal gjeninnføres mener at det er kun en oppside med dette?

Joda, men det er jo et valg man selv tar, er det ikke? Skal man som arbeidstaker kompenseres av SAS gjennom bonuspoeng og status for en jobb man gjør for selskap Y? Det forstår ikke jeg. Jeg trodde lønnen man fikk i jobben man var satt til å gjøre skulle kompensere for innsats og eventuelle ulemper som følger med jobben.

Ja, sånn er det hos oss. Det er en grunn til at min arbeidsgiver lar oss beholde bonuspoeng, da det rett og slett er en liten kompensasjon for reisebelastning

Back