Skal en tur til København neste uke med SAS fra Bergen, men så viser det seg at jeg heller kommer til København fra Praha og ikke vil ha bruk for utreise billetten. Hva skjer når jeg ikke møter opp på Flesland? Blir returbilletten også kansellert da?
Vil anbefale deg å ta kontakt med SAS, for å understreke at du ønsker returen! Når askeskyen herjet her til lands i april, tok jeg ikke sjansen på at flyet mitt skulle gå som normalt og kastet meg på et tog i stedet for.. Når jeg kom på Værnes for å sjekke inn på returen var hele reisen min kansellert, og dermed måtte jeg punge ut med 1300,- (dette var med Widerøe)
Jeg har brukt returbilletter - og ikke utreisebilletter - og aldri opplevd at den har blitt kansellert. Trodde faktisk ikke selskapene hadde lov til å kansellere på den måten lenger. SAS kan uansett splitte bestillingen for deg.
SAS har vel innen Europa gått nokså fullt og helt over til one-waypricing - så å kansellere utreisen burde ikke være noen krise - der andre selskaper rent faktisk har denne forordningen slik at man ikke omgår deres prisingssystem - og vil kunne finne på å reprise billetten dersom utreise kanselleres.
Kontraktsmessig så skal billetten brukes i "rekkefølge". De aller fleste selskapene kansellerer resten om ikke første leg benyttes, men SAS gjør normalt ikke det med mindre det er IC.
Du kan risikere at returen blir CNL viss utreisen ikke blir benyttet. Det er nok best å gi beskjed til flyselskapet som du skal fly med for å være sikker.
Nå har jeg jobbet for SGS og DY, og kan med god sikkerhet si at retur ikke blir kansellert hvis ikke utreise blir gjenomført... den vil stå som "ikke oppmøtt" mens retur vil stå i normal status klar til bruk...