Uavgjort SAS - Norwegian

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
så har vel endelig Nordmenn sett seg lei på alle disse ekstra "godsakene" du får når du flyr "billig". så som:
1. betale for bagasjen, men nåde deg om vi skader barnevogna de, da er
du ille ute, vi kan ikke påta oss ansvar for slik bagasje, men pengene
dine, de vil vi ha:YES
2. Betale for å velge sete. hørt om service noen gang:mol
3. Care ved uregelmessigheter, som selskapet har hånd om, jfr, de stakkarne
som satt rundt om på diverse flyplasser i Europa og måtte fikse ting på
egen hånd, patetisk å skylde på handlingagenten, de bare følger
selskapets innstrukser:nor
4. Add din egen worst case liste og god jul:lol:

så har vel endelig Nordmenn sett seg lei på alle disse ekstra "godsakene" du får når du flyr "billig". så som:
1. betale for bagasjen, men nåde deg om vi skader barnevogna de, da er
du ille ute, vi kan ikke påta oss ansvar for slik bagasje, men pengene
dine, de vil vi ha:YES
2. Betale for å velge sete. hørt om service noen gang:mol
3. Care ved uregelmessigheter, som selskapet har hånd om, jfr, de stakkarne
som satt rundt om på diverse flyplasser i Europa og måtte fikse ting på
egen hånd, patetisk å skylde på handlingagenten, de bare følger
selskapets innstrukser:nor
4. Add din egen worst case liste og god jul:lol:

Oh, ikke få meg startet på SAS og godsaker...

-A

ja i et land med 4.500.000 jante-saraer så får jo et selskap som utfordrer stygge, store gråbein SAS ufortjent mye sympati i tillegg til at de har en stygg sjef og det er jo noe som varmer godt i den norske folkesjela ref Askeladden.

:nor

Det er klart at DY må levere sitt produkt i forhold til kundenes forventninger, like mye som SAS må gjøre det i forhold til kundenes forventninger om SAS sitt produkt.

Nå har jeg booket et par turer med DY nokså nylig, og får vel si at setereservasjonsprosessen er så smertefri som det går an. Kjøper du full fleks billett så er også dette inkludert i prisen. Jeg føler ikke at produktet DY leverer er hverken mer eller mindre uklar nå i forhold til tidligere (jfr. artikkelen i Boarding). Hos DY får du jo f.eks. reservert setet du ønsker i bestillingsøyeblikket. Hos SAS kan du gå inn 22 timer før avgang for å sjekke inn og velge sete.

Det er godt mulig at SAS er bedre ved uregelmessigheter, men jeg har enda til gode å oppleve det hos DY (jeg har sikkert ikke fløyet DY ofte nok....:)), men har opplevd det hos SAS og da er servicen så ymse. Av og til fungerer alt slik jeg forventer det, mens andre ganger står man i kø på OSL i timesvis for å ordne hotell/transport til hotell midt på natten.

Det er klart at DY må levere sitt produkt i forhold til kundenes forventninger, like mye som SAS må gjøre det i forhold til kundenes forventninger om SAS sitt produkt.

Dette er da så feil som det er. Man får levere det man skal levere og så får folk slutte å tro at alt er gratis, er det ikke mer rett slik?

-A

Dette er da så feil som det er. Man får levere det man skal levere og så får folk slutte å tro at alt er gratis, er det ikke mer rett slik?

-A

Mitt poeng er at selv om du mener dette så er det ofte slik at kundene har en forventning om hva SAS skal levere, og en annen forventning til hva DY skal levere. Hvorvidt folk mener at produktet som faktisk leveres er et godt produkt kan ofte være knyttet opp mot forventningene (og jo mer forventningene overoppfylles, dess bedre følelse sitter kundene igjen med). Det er mulig at ting endrer seg over tid, men jeg vil påstå at dette er fortsatt riktig å hevde i dag.

Det har ikke så mye med hva man tror er gratis, og hva man ikke tror er gratis.

Mitt poeng er at selv om du mener dette så er det ofte slik at kundene har en forventning om hva SAS skal levere, og en annen forventning til hva DY skal levere. Hvorvidt folk mener at produktet som faktisk leveres er et godt produkt kan ofte være knyttet opp mot forventningene (og jo mer forventningene overoppfylles, dess bedre følelse sitter kundene igjen med). Det er mulig at ting endrer seg over tid, men jeg vil påstå at dette er fortsatt riktig å hevde i dag.

Det har ikke så mye med hva man tror er gratis, og hva man ikke tror er gratis.

Ja, men er det rart det er forvirring, DY har et klart budskap på at de er low cost, alt koster og det er noen ting man kan kjøpe seg til, mens SAS står og hyler og gauler om gjenninnført service, som pr dags dato enda ikke er over det nivået Snowflake i sin tid hadde. SAS legger jo opp til rabalderet selv.

-A

Tja, om SAS legger opp til noe rabalder er jeg ikke så sikker på. Forholdet er vel heller at ganske mange nordmenn i løpet av høsten har opplevd svært dårlig regularitet hos Norwegian, med forsinkelser, innstilte fly osv. Det gidder man ikke i lengden.

Da får lowcost den reelle betydningen......dessverre.

Tja, om SAS legger opp til noe rabalder er jeg ikke så sikker på. Forholdet er vel heller at ganske mange nordmenn i løpet av høsten har opplevd svært dårlig regularitet hos Norwegian, med forsinkelser, innstilte fly osv. Det gidder man ikke i lengden.

Da får lowcost den reelle betydningen......dessverre.

Ja, for SAS har jo aldri hatt problemer med irregularitet (forsinkelser, kanselleringer, streiker, osv.)......:D

Greit nok at DY har slitt med en del slike ting, men det har da saktens også SAS gjort. Det er vel greit å huske på det.

Ja, for SAS har jo aldri hatt problemer med irregularitet (forsinkelser, kanselleringer, streiker, osv.)......:D

Greit nok at DY har slitt med en del slike ting, men det har da saktens også SAS gjort. Det er vel greit å huske på det.

Ja, og utgangspuntet for denne tråden var at nå var de like gode, eller like dårlige. Alt ettersom.

Sete&bagasjebetalingen er enkel og grei og bedre enn SAS sin (surprise at DY er bedre enn SAS på nett? NOT!), og man er sikret rett sete. men jeg skulle ønske at slike ekstrating sto klart på første side i bestillingen, så man vet hva man har å forholde seg til. Å komme med slike ekstrating senere i bestillingsprosessen i stedet for med en gang kan være forskjellen på om det oppfattes som OK, enkelt og greit, eller grådig og komplisert. DY bør passe seg for å bli oppfattet som grådig og komplisert.

Jeg trodde dette kun var et ønske (bortsett fra full fleks, kanskje)...? Det er godt mulig jeg tar feil.

All setereservasjon er jo "oenske", dog er det meget sjelden / aldri man blir kasta ut av setet.

Du kan bestille sete paa de bakerste radene uansett status paa SAS ved bestilling, inkludert noedutgang. EBG kan velge alle rader bortsett fra rad 1 som aapnes 22 timer foer avgang.

Naar det gjelder SAS vs DY er det ingen som helst tvil at SAS er mer enn et hestehode foran for forretningsreisende. For Ola Dunk vil jeg fortsatt paastaa at SAS er bedre. Ta mamma for eksempel. Hun har hivi seg paa sleske-kjos boelgen og valgt Norwegian foran SAS fra EVE fordi de er saa "folkelig". Hun reiser en god del til OSL. Da hun floy hit fredag i forrige uke reiste hun paa mine poeng, saa det maatte selvsagt bli SAS til OSL. Hun meget positivt overrasket! Ved ankomst hit fortalte hun om innsjekk, setereservasjon, masse bagasje lov uten stress (med DY maatte hun betale for et par maaneder siden fordi hun hadde 2 kilo over....) frokost og god kaffe.

Saa med hennes forventninger var aa maatte betale for 2 skarve kilo overvekt, raatten overpriset nescafe pulverkaffe og overpriset sandwich til frokost. Klart hun ble imponert over SAS!

for de aller fleste flyreisende er det nok knakende likegyldig hva det står på flyet, og norske flypassasjerer er illojale som tusen! Det Norwegian har levd på lenge har vært "underdog"-profilen, og at de har klart å innbille folk at de alltid er billigst. Der har de gjort en kjempejobb, og etablert Norwegian som det billige flyselskapet i folks bevissthet. Jeg kjenner flere som - på tross av min lobbyvirksomhet for et annet flyselskap - kun kjøper på norwegian.no, uten å sjekke andre tilbydere, i det tro at de alltid er billigst.

SAS Norge skulle ha droppet "Vi relanserer service" (selv i min velvillighet klarer jeg ikke å fatte dét valget), og heller brukt Experts nye slagord: "Overraskende lave priser"

Norwegian har kommet langt på de siste fem årene, og det at SK og DY nå scorer såpass likt vider at vi har kommet tilbake til en duopolsituasjon som minner om Norge i 1997/98 - to tilnærmt like store aktører som sloss om markedsandelene, med relativt like tilbud og tidtabeller - selv om SAS fremdeles har et bedre rutetilbud innenriks.

Se opp for en tredje aktør i 2008...

Jeg sjekker alltid begge (man er da flynerd) og flyr vel med DY eller SAS ca annenhver gang når jeg skal fra TOS og sørover. Denne gangen ble det DY begge veier, men hadde jeg skullet opp igjen noen timer tidligere hadde SAS vært billigst. Når jeg betaler selv flyr jeg alltid på det billigste, bortsett fra de grytidligste og lengst på natta. Når jobben betaler velger jeg litt mer etter hvilken avgangstid som er best, og siden SAS har et større utvalg avganger, blir det oftere dem.

Nå skal jeg ha en tur til Oslo i begynnelsen av januar og en i februar. PÅ begge reisene ble det DY en vei og SK den andre veien. I tillegg skal jeg en tur til MAN med SK og retur på direkteflighten fra Stansted til TOS. Jeg skal forsøke å gjøre meg opp en mening om forholdet dem i mellom etter de tre reisene. Hittil har det blitt mye SAS, mest fordi jeg skal ut av landet eller til andre steder enn Oslo. Da er SAS mye mer hensiktsmessig i de fleste tilfeller, og ofte billigst også (så da er valget enkelt). Jeg synes SAS er blitt bedre i løpet av det siste drøye året, men ligger nok noe etter både LH, BA og AF på short haul flygninger innen Europa.

Last edited:
Back