Turte ikke å fly i regnvær

Re: Turte ikke å fly i regnvær

Denne tråden blir vel litt vid etterhvert, men ok, det er vær det er snakk om.
Er vel en kjennsgjerning at enkelte flyplasser krever en viss kunnskap, er vel fortsatt slik i SK at SZG krever spesiell kursing?
For øvrig så spørs det jo hva en er "vant" til fra hjemlandet:

1. Klm skipper som klage på FBU, ble invitert med på Nord-Norge slinge om vinteren av SK og klagde aldri mer på FBU:lol:

2. Air UK ( for dere som er så gammle at dere husker dem, dere andre kan :google ) fløy sub-charter for Busy Bee på Forsvarets ruter til bl.a
Nord-Norge, før de fikk fly deroppe måtte CAA godkjenne selskapet for Arktiske operasjoner, og dette var før Bin Laden, de hadde pistol i cockpit i tilfelle de traff på isbjørn:headbang.

Så? Ja ting kan nok skje den dag idag
 
Re: Turte ikke å fly i regnvær

2. Air UK ( for dere som er så gammle at dere husker dem, dere andre kan :google ) fløy sub-charter for Busy Bee på Forsvarets ruter til bl.a Nord-Norge, før de fikk fly deroppe måtte CAA godkjenne selskapet for Arktiske operasjoner, og dette var før Bin Laden, de hadde pistol i cockpit i tilfelle de traff på isbjørn:headbang.
Var det CAA som krevde denne forhåndsregelen for Isbjørn? :drunk:
... nuvel, ikke alle utlendinger er like vant med vær og vind, samt andre forhold i landet "langt der nord". Det er vel derfor vi også kan få en god latter når vi treffer på turister med... uvanlige... spørsmål. ^_^
 
Re: Turte ikke å fly i regnvær

Litt uklart hva artikkelen mener - manglende trening er kanskje mer dekkende .. '

Det er fremdeles litt uklart, MOW. En flyplass er en flyplass. Myndighetene kan pålegge spesiell trening dersom flyplassen er i en viss vanskelighetskategori, men det er før det flys med passasjerer der.

Flygere, og langt mindre den (trolig) relativt lite operativt kyndige ledelsen for de som leier inn flyselskapet, kan ikke bestemme at det gjelder mindre restriktive grenser enn de som er satt. Flygere har riktignok anledning til å bryte bestemmelser i en nødsituasjon, men det skal rapporteres og kunne forsvares ovenfor myndighetene. Lite tyder på at NRK-saken faller innunder betegnelsen nødsituasjon.

At flyplassen har fått et kvalitetssystem eller internkontrollsystem (hvilket bare skulle mangle), gir heller ikke blanko-fullmakt til å gjøre som man vil, og som flyger "couldn't one care less". Her er det en begrepsforvirring hos journalisten, lufthavnen, eller begge.

Med noe kjennskap til kulturen blant enkelte av nasjonalitetene som har fløyet for Vildanden før, skal man ikke se bort fra at selskapet nå har hyrt inn en operatør som faktisk vet hva de holder på med - dvs kjenner reglene og følger dem. For passasjerene og NRK kan det virke merkelig, men til syvende og sist bør de vel være glad til.

Isbjørner o.l. er skjønne historier, men har lite med dette å gjøre. Det er tilstrekkelig med metall spredd rundt om i norske fjell og fjorder til å minne om at det er lurt å ta faget alvorlig.
 
Last edited:
Re: Turte ikke å fly i regnvær

Jeg vet ikke hva som var grunnen til at situasjonen ble som den ble i dette tilfellet, men jeg kan fortelle hvordan noe tilsvarende kunne skjedd hos oss.

Om det er slik at man på kort varsel har kommet på "banen" for å fly på en plass er det godt mulig at performance avdelingen i selskapet ikke har gjort beregninger for gjeldende plass. Vi vil da gripe tilbake til våre tabeller for reference airports som er atskillig mere restriktive enn om de er regnet ut for hver særskilt flyplass og bane.

Om man da i tillegg følger boka og det var nedbør og under 10 grader på bakken som tilsvarer icing conditions og våt bane blir det enda større restriksjoner.

Vil vel si at det blir veldig spekulativt å si at de ikke tør...
 
Back
Top