Turkish Airlines flyr over Irak

Nå er det jo slik at det bor stort sett normale mennesker i Iran med et normalt forhold til Islam og Koranen. På mine turer til Iran har jeg problemer med å ha sett noen i burka i det hele tatt. De går i vestlige klær, hijaben dekker bare halve hodet og en del går også uten hijab i det hele tatt. De fleste er hardt rammet av Vestens blokkader og sanksjoner uten at de har noen skyld i valgene til prestestyret.

Jeg anbefaler alle å reise til Iran på ferie og opplev noe nytt. Bare ikke forvent vestlig luksus pga. vestlige sanksjoner, også er det dessverre stor forskjell på mann og kvinne i samfunnet, mye pga. prestestyret. Blant annet ble jeg alltid overrasket over at det var mannen i paret som alltid svarte på spørsmål

Last edited:
Nå er det jo slik at det bor stort sett normale mennesker i Iran med et normalt forhold til Islam og Koranen. På mine turer til Iran har jeg problemer med å ha sett noen i burka i det hele tatt. De går i vestlige klær, hijaben dekker bare halve hodet og en del går også uten hijab i det hele tatt. De fleste er hardt rammet av Vestens blokkader og sanksjoner uten at de har noen skyld i valgene til prestestyret.

Jeg anbefaler alle å reise til Iran på ferie og opplev noe nytt. Bare ikke forvent vestlig luksus pga. vestlige sanksjoner.

Vet det er off topic, men må bare si meg helt enig i dette. Et fantastisk land hvor det er utrolig lett å komme i snakk med folk, og mange sier hva de egentlig mener når man får dem alene, selv om landet er et diktatur.

Nå er ikke atomvåpen veldig brukbart til og skyte ned fly med
Uansett kan mye sies om Iran og burkabanden der, men det er relativt stabilt og trygt i det minste.

Man fløy jo over Afganistan da Taliban styrte uten at det gjorde noe

Litt ironisk, men akkurat da jeg fløy over Iran fra BOM til LHR i fjor sommer satt jeg da samtidig og så Argo, mens jeg nippet til noe "Satans vann"

Joda finnes faktisk doktriner for å skyte ned større mengder fly med atomvåpen. ( dog var det mer aktuelt når man fløy mange bombefly samtidig). Nå fikk jo taliban betalt for at man kunne fly over områdene dems såvidt jeg har lest meg til ( arrester meg om jeg tar feil). På samme måte som iran tilater ( og sansynligvis tar betalt) for at man flyr over deres territorium.

På samme måte som iran tilater ( og sansynligvis tar betalt) for at man flyr over deres territorium.

Ikke vet jeg hvorfor noen skulle bruke atomvåpen for å skyte ned sivile fly, konvensjonelle våpen er like effektive og adskillig billigere. Det vesentlige her er likevel at Iran er interessert i pengene som overflyvningsavgiftene gir, og da er det kun et tap for de om luftrommet deres regnes som utrygt. Dessuten er det ikke et ustabilt land, ei heller på nåværende tidspunkt har de noe ekstremt hat til andre land at de skulle ønske å markere det ved å skyte ned et fly.

Ikke vet jeg hvorfor noen skulle bruke atomvåpen for å skyte ned sivile fly, konvensjonelle våpen er like effektive og adskillig billigere. Det vesentlige her er likevel at Iran er interessert i pengene som overflyvningsavgiftene gir, og da er det kun et tap for de om luftrommet deres regnes som utrygt. Dessuten er det ikke et ustabilt land, ei heller på nåværende tidspunkt har de noe ekstremt hat til andre land at de skulle ønske å markere det ved å skyte ned et fly.

Jeg tror heller ikke det er sansynlig at noen bruker atomvåpen mot sivile fly. Iran er (desverre) rimelig stabilt, iallefall kontra mye annet i området. Så jeg kan forstå hvorfor man velger å fly over landet. Og som du sier, hard valuta er sårt trengt av Iran så "win-win" begge veier.

Jeg tror heller ikke det er sansynlig at noen bruker atomvåpen mot sivile fly. Iran er (desverre) rimelig stabilt, iallefall kontra mye annet i området. Så jeg kan forstå hvorfor man velger å fly over landet. Og som du sier, hard valuta er sårt trengt av Iran så "win-win" begge veier.

Kan jeg spørre hvorfor i alle dager Iran "dessverre" er stabilt? :drunk:

Back