Så litt hjemreise. Reiseruta var SFO-CPH-OSL denne gangen med SAS, hele veien.
SK's A340-300 ved gate: (OY-KBD) Dette blir forøvrig min første flytur i A340.
De velkjente businessetene til SAS, ingen dum plass å tilbringe 10 timer.
170 grader "angle lie-flat" aka "Bakken". For å være helt ærlig kan jeg ikke si jeg har mye imot dette. Det er klart at setene til LH i sin nye B748 er bedre, skulle nesten bare mangle da de er fully lie-flat og er montert i et splitternytt fly. Litt slitasje var det på dem og, markant verre på rad 7 og 8 enn foran i kabinen, skal gjette det er fordi det er mye mer ferdsel forbi her med mange som dunker borti dem med de "små" trillekoffertene sine. Selve setet var det ikke noen markant slitasje på.
Forretten var tunfisk og couscous-salat, valgte et glass hvitvin til dette
Tilhovedrett valgte jeg "Braised short ribs, Lyonnaise Potatoes, sauteed spinach, sun blushed tomatoes, med et glass rødvin til:
Til dessert fikk jeg noe ost, samt et stykke ostekake, tok et glass champagne til:
Frokosten:
Alt i alt var maten ganske god. Jeg har aldri vært noe særlig begeistret for tunfisk, men denne var tilbredt på en måte som fikk det til å smake ok, noe som overrasket meg positivt. Hovedretten var absolutt av det bedre jeg har fått, ikke like god som elggryta vi fikk på Star Megado 1 i 2009, men fortsatt god. Osten var kanskje ikke så spennende, men ostekaka var absolutt bra. Frokosten var det heller ikke noe å utsette på.
Sammenliknet med det jeg fikk til LA på Lufthansa var det jeg fikk servert hos SAS markant bedre. Ikke et dvaskt ihjelkokt kjøttstykke med slappe grønsaker til, eller en nøytral lapskaus. Kort oppsummert: SAS grusa Lufthansa på mat...
Det relativt rommelige toalettet til SAS på deres long-haul-fly
Eh, godkjent beinplass...? - Ja...
Absolutt godkjent:
Ellers, er det noen som har lurt på hvor sterk den elektriske motoren i setet er...? En av mine danske medpassasjerer fant ut det. Han glemte igjen sin iPad et sted i setet rett før han justerte det opp i sittende posisjon. iPaden kom i klem et sted og resultatet ble som følger: Businessklassesete - iPad: 1-0: (Når den gjør dette med en iPad, så er mitt råd: Pass på fingrene...)
På flyet fra CPH-OSL fløy vi i SAS Plus. Jeg valgte en ost og -skinkesandwich og en Cola fra BOB-vogna. Det var helt ok...
Det var det, mer eller mindre...