Tryggest drikkevann på tur

Re: Tryggest drikkevann på tur

Jeg drikker ikke springvann andre steder enn i Norge. Unngår det mest av gammel vane, og flaskevann er jo så billig i de fleste land. Pusser alltid tennene i springvann uansett hvor jeg er, og har aldri blitt syk av det.

Stort sett enig med sistnevnte taler, når man er på reise har man ofte med seg en falske vann uansett og det er lett å forholde seg til. Så det er er vel mer latskap at man ikke setter seg inn i de lokale forhold akkurat når det gjelder drikkevann. Det uansett greit å ha en flaske å drikke av.

Norge - dette er en nobrainer for det aller meste, om vannet mistenkes for å være utrygt så får man høre om det igjennom store medieoppslag.
Det skjer kun i etterkant. Unngår springvann i Oslo pga. Giardia.

Mine erfaringer:

Liker vannet i New York, smaker utrolig friskt og godt. Synd det måtte gå 4 besøk dit før jeg smakte på det. På vestkysten er jeg enig i flaskevann.

Synes vannet i New York (Manhattan) smaker grusomt fælt av klor så jeg drikker kun vann fra flaske, samt pusser tennene med flaskevann.

Drikker ellers kun springvann i Norge og Sverige. :)

w

Det skjer kun i etterkant. Unngår springvann i Oslo pga. Giardia.

Er da ikke noe Giardia i Oslo (og har vel heller aldri vært det). Var vel kun et utbrudd i Bergen for 10 år tilbake. Vannet i Oslo er noe av det tryggeste du kan drikke i verden antagelig.

Jeg har drukket vannet i Norden, Europa ikl London, Berlin, Barcelona og Amsterdam og i New York uten problem. I Hellas i gamledager (på 90-tallet) gikk det i flasker, men det var fordi destilert saltvann ikke akkurat er gourmet, ikke fordi du blir syk av det. I Afrika har det stort sett gått i flasker, med unntak for tannpuss. Andre steder har jeg ikke vært. :)

Drakk springvann i Burma, var på en av pagodaene og vannflasken min var tom. Ingen i nærheten som solgte. Gikk helt fint det, men vanligvis holder jeg meg til flaskevann når jeg er utenfor skandinavia - enten fordi vannet ikke smaker godt eller fordi det kan inneholde ymse. Pusser alltid tenner med springvann, men prøver å huske å skylle med flaskevann.

Jeg drakk springvann i Cape Town (SA), og dette var i en township. Gikk fint i noen timer før jeg måtte finne ett toalett... Men vannet i glasset var krystallklart! Så tror heller det var middagen! ;-)

Back