Trolig slutt på papiravisene hos SAS

Re: Trolig slutt på papiravisene

Kan noen forklare med noen enkle ord og en skjermdump, forklare hvordan aviser funker i SAS appen!

Du har en knapp som heter Newsstand som ligger inne i app'en. Trykk på den, så vil du få presentert siste utgave av x antall blader/magasiner. Trykk på den/de du vil ha, så laster de seg ned på enheten. Trykk igjen, så åpner de seg.
De er pdf-filer, så du blar ganske enkelt fra side til side.

Du kan se utvalget hele tiden, men 22 timer før avgang blir det mulig å laste ned. (Fargen på tidsskriftet endres fra grå til naturlig)

Attachments

• sasappavis.jpg
    sasappavis.jpg
    84.2 KB · Views: 512
Last edited:

Må innrømme at jeg, som også er gammeldags amerikaner med papirsjekker, er litt overrasket over en del av det som sies her. Trodde også Norge var kommet litt lenger enn dette.

Papiravisene står veldig sterkt i Norge, og sammenligninger med USA blir lite treffende. Avismarkedet i Norge er veldig, veldig forskjellig fra det amerikanske.

Nordmenn leser mye aviser og selv om mange aviser sliter litt i motbakke er fortsatt Norge det landet der det selges flest aviser i forhold til innbyggertall. En kombinasjon av juridiske, økonomiske og praktiske forhold har gjort at norske aviser i liten grad har satset på nedlastbare utgaver. For de som har det, er det nærmest et tilleggsprodukt som følger med utvidet tilgang i nettutgaven.

For bøker er situasjonen noe av den samme, og bokbransjen i Norge har i liten grad bidratt til at nettbrett brukes som lesebrett.

I tillegg er nettbrett ikke veldig utbredt som reisefølge. Det normale er en stor mobiltelefon og en PC.

Papiravisene er altså på ingen måte erstattet av nettutgaver, spesielt ikke varianten for nedlasting. For nordmenn er avis papir.

Selv om løsningen SAS kommer med er bra for de den passer for, forsøker de å få norske flypassasjerer til å endre sine medievaner og begynne å bruke nedlastede aviser og magasiner. Det er et produkt som for de fleste kundene er nytt og uvant, og som kanskje ikke passer spesielt bra. For de fleste blir nok opplevelsen av avisene er fjernet, ikke at det har kommet et bredere tilbud.

For bøker er situasjonen noe av den samme, og bokbransjen i Norge har i liten grad bidratt til at nettbrett brukes som lesebrett.

Bokbransjen i Norge har aktivt motarbeidet lesebrett og det har blitt utviklet spesialprodukter for det norske markedet for å gjøre det så vanskelig som mulig for kundene. Jamfør brettet med 'kassett' som man kjøpte i bokhandelen og festet på brettet .. Nordmenn liker å lese og hadde man prøvd å følge utviklingen og fasilitere leseinteressen istedet for å stikke hodet i sanden (som platebransjen gjorde), kunne man virkelig skapt volumsalg.

Jeg har en kindle Paperwhite, og den er blitt min beste venn .. Jeg leser mer enn noengang og det jeg ikke får på Amazon, kjøper jeg som .epub og konverterer. Men nå er vi inne på en helt annen diskusjon ....

Jeg tror timingen er helt rett!
Kom akkurat inn fra CPH til TRD, og hadde gleden av å kunne laste ned 4 aviser og et magasin allerede når jeg sjekket inn i går kveld, som jeg leste på turen.

I dag har "alle" i Skandinavia en Smarttelefon eller nettbrett, og går man inn og ser på de som reiser med fly er andelen med tilgang til disse skyhøy.

Nå har jeg ikke brukt SAS-appen til å lese selv, men hvordan blir avisen presentert her? Er det som en PDF? Eller tilsvarende det man får i de respektive apper, f.eks. DN sin?

Det er ikke nødvendigvis slik at det blir noen reell miljøgevinst ved bruk av e-avis framfor papiravis. Det spørs på omstendighetene. Kungliga Tekniska Högskolan gjorde en studie for noen år siden:

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...=ayxPqPfBJA1YzCFSNndgyQ&bvm=bv.85970519,d.ZWU
Leste du rapporten? Konklusjonen er at de elektroniske alternativene er bedre enn papir, bortsett fra caset med Europeisk situasjon og 30 min lesning på PC

Figur 22 på s 59 viser at energi brukt for lesing er den største bolken for PCen. I tabell 4 s 23 antar de at PCen bruker 160W og skjermen 120W, som er mye høyere enn hva dagens PCer og skjermer bruker. En laptop ligger nok på maks 15W strømbruk ved lesing av nettaviser i dag, mens en tablet bruker 5W?

Rapporten er fra 2007 og har heldigvis gått ut på dato :)

Last edited:

I dag har "alle" i Skandinavia en Smarttelefon eller nettbrett, og går man inn og ser på de som reiser med fly er andelen med tilgang til disse skyhøy.

Jeg tror det er altfor tidlig. Mitt klare inntrykk er at et lite mindretall reiser med nettbrett. Dette er per i dag et tilbud for et begrenset utvalg av SAS sine kunder, og selv om jeg synes det høres ut som et godt tilbud for meg så betviler jeg veldig sterkt at det store flertallet av SAS sine kunder synes dette.

Jeg tror det er altfor tidlig. Mitt klare inntrykk er at et lite mindretall reiser med nettbrett. Dette er per i dag et tilbud for et begrenset utvalg av SAS sine kunder, og selv om jeg synes det høres ut som et godt tilbud for meg så betviler jeg veldig sterkt at det store flertallet av SAS sine kunder synes dette.
helt enig det å gå inn for at "alle" har det er bare dumt. Bare se på fast telefonen som nå ble fredet fordi det er fortsatt en del av befolkning som fortsatt har det.

Jeg har ikke brukt SAS-appen før, men det er vel på tide å få den inn nå. Det er litt uklart hvilken app jeg må ha. Er det denne?
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sas.android

De står ingenting om aviser der.

Det er riktig app. Nederst på førstesiden (etter My next trip, My bookings og Eurobonus) står det Newstand. Der finner du en liste over aviser og magasiner.

Og å laste ned en avis på wifi ombord: funker kanskje på en liten hverdags-Dagbladet, om du er heldig er avisen lastet ned ferdig rett før descent :) Glem å laste ned Newsweek eller en av de tunge publikasjonene på >100mb. Inntil SAS cacher avisene lokalt i nettet på hver flymaskin (noe som ikke akkurat er rocket science) er det nedlastning i lounge/gate som gjelder. Kanskje gatelounges kommer med noe smart her?

Det er ganske mye annet jeg kunne tenke meg å bruke tiden i loungen på enn å laste ned 100MB med avis...

Som f.eks å jobbe.

Men jeg respekterer at andre liker dette altså.

Jeg synes dette er en skikkelig negativ nyhet. Jeg græbber alltid aviser med SAS og jeg leser dem. Jeg har aldri "tid" (alle har så klart tid det de prioriterer) til å laste ned en stable med filmer og blader og ting. Det er skummelt liten forskjell mot DY nå. Fløy DY til London for en uke siden så jeg har ferske erfaringer.

Det er ganske mye annet jeg kunne tenke meg å bruke tiden i loungen på enn å laste ned 100MB med avis...

Som f.eks å jobbe.

Men jeg respekterer at andre liker dette altså.

Jeg synes dette er en skikkelig negativ nyhet. Jeg græbber alltid aviser med SAS og jeg leser dem. Jeg har aldri "tid" (alle har så klart tid det de prioriterer) til å laste ned en stable med filmer og blader og ting. Det er skummelt liten forskjell mot DY nå. Fløy DY til London for en uke siden så jeg har ferske erfaringer.

Forskjellen ligger i at DY ikke tilbyr aviser elektronisk, SAS tilbyr jo nå en bråte. Og for å være helt ærlig, 100mb med aviser går rimelig raskt, dro ned 200mb dvs vg, dagbladet, dn + noe helgebilag, starta i før jeg scanna billetten og boarda, var ferdig før fest setebeltet var tent.

Forskjellen ligger i at DY ikke tilbyr aviser elektronisk, SAS tilbyr jo nå en bråte. Og for å være helt ærlig, 100mb med aviser går rimelig raskt, dro ned 200mb dvs vg, dagbladet, dn + noe helgebilag, starta i før jeg scanna billetten og boarda, var ferdig før fest setebeltet var tent.

Good for you, tenker jeg. :) Problemet er at man ikke nødvendigvis kan generalisere til resten av kundene hos SAS.

Hva gjør du når du står på en flyplass uten gratis trådløst nettverk (det hender f.eks. i utlandet, eller at man ikke gidder bry seg med å finne ut hvordan man kommer seg på nett på norske flyplasser - jeg aner ikke, men jeg har f.eks. ikke lyst til å bruke 200MB av min datakvote til å laste ned noen aviser)?
Hva gjør du hvis du synes best om å lese papiravis (noe jeg innbiller meg at er det flertallet liker)?
Hva gjør du om du ikke har ipad med deg på reise (telefon er for de aller fleste fullstendig uinteressant som avislesemedium)?

For noen er dette helt sikkert flott. For veldig mange andre er det ikke det. Verre er det vel ikke.

Last edited:

Leste du rapporten? Konklusjonen er at de elektroniske alternativene er bedre enn papir, bortsett fra caset med Europeisk situasjon og 30 min lesning på PC
[...] En laptop ligger nok på maks 15W strømbruk ved lesing av nettaviser i dag, mens en tablet bruker 5W?

Rapporten er fra 2007 og har heldigvis gått ut på dato :)

Det er nok en konklusjon med modifikasjoner. Kontor-PC-alternativet kan man selvsagt glemme. Men KTH brukte iRex iLiad som referanse på e-leser, og den ga 7500 siders lesing pr. lading på +- 24Wh, m.a.o. omtrent 0,1-0,3W pr komplette avis. Videre vil jeg anta at datamengden som lastes ned idag i gjennomsnitt være mye høyere enn 5MB. Ser at det jeg har lastet ned i SAS-appen ligger mellom 6 og 85MB, med påfølgende økt energibehov for servere o.l.

Men uansett, å diskutere miljø i denne sammenheng er nok flisespikkeri. Jeg ser at jeg må slutte å lese aviser i omtrent 160 år for å oppnå samme miljøgevinst som om jeg hadde droppet long-haul-flyturen i juleferien...

Last edited:
Re: Trolig slutt på papiravisene hos SAS

Jeg tror utbredelse blir et litt feil ord her. Fordi utbredelse hvor? Nettbrett er sikkert utbredt i en mindre andel av befolkningen som er opptatt av data og/eller har jobber som tilsier at man har et nettbrett selv om vel trenden klart går i retning av at nettbrett ikke er så populært lengre. Jeg vil anta at det er det samme i USA, selv om jeg overhodet ikke skal uttale meg om forholdene der fordi det har jeg ikke greie på.:p

Som jeg skrev lenger oppe - salget av nettbrett har ågtt ned med 38% i 2014 ifht 2013, så det stemmer.

Eller om du ikke har lounge, sitter på en flyplass i "gokk" som enten har betalt internett eller et supertregt raklete nett?

For noen er dette helt sikkert flott. For veldig mange andre er det ikke det. Verre er det vel ikke.

Helt enig - ikke verdens undergang. Hos DY får jeg jo ikke aviser og overlever allikevel, men jeg synes dette er en "nedgradering" av tilbudet for en del folk som ikke har brett og ikke flyr fra en flyplass med greit nettverk.

En helt annen ting er at sist gang jeg skulle installere appen til SAS så ville den ha tilgang til "alt mulig rart" - om SAS skal dele ut gratis aviser hadde jeg satt pris på å kunne gjøre det uten at SAS må ha tilgang til min personlige kalender for eksempel :old (nei, jeg stoler ikke på SAS når det gjelder apper og sikkerhet...)

Re: Trolig slutt på papiravisene hos SAS

De fleste har efterhånden vænnet sig til mobile boarding cards. Mon ikke det går på samme måde med at læse nyheder på en tablet eller smart phone!? Det vigtigste er, at vores statuskunder stadig har adgang til papiraviser i loungerne - hvis de har lyst til det.

Så mangler vi bare at få afskaffet kontanterne ombord. Bum!

Last edited:
Back