Trolig slutt på papiravisene hos SAS

Re: Trolig slutt på papiravisene

Hvor mange er det som reiser uten nettbrett? Jeg gjør det ikke (og putter så mye litteratur jeg kan inn der i elektronisk format), men registrerer at det er ganske mange som ikke gjør det (siste tur jeg var på hadde kanskje max 1/4 av reisefølget nettbrett). Å lese avisen på telefonen er for svært mange ikke et alternativ (jeg synes f.eks. det fungerer svært dårlig på telefonen).

Det ordner seg sikkert etterhvert, men jeg tror dette er litt for tidlig (og gjør produktet til SAS litt mer likt andre selskaper om man ser det fra en god del av kundenes side).

Jodda, har med meg ipaden (10 tommer), når jeg er ute å flyr, men for å være ærlig syns jeg det er mye mer behagelig med en god gammeldags papiravis enn e-aviser ;) litt konservativ må mann få lov til å være.

Det er interessant å se hvordan vi som betaler regninger med papir sjekk, totalt har dratt fra Norge med aviser, hos oss ligger avisene klare elektronisk på 2x iPad og 2x iPhone før vi har våknet med Elektronisk abonnement på New York Times og vi kan ha "Papur utgave" Layout eller App Versjon, mellom øya og nå i Lufthansa Loungen på SeaTac er utgavene allerede oppdatert uten at jeg tenkt på det (har dog fått noen notes) og jeg savner ikke trykksverten på hendene) så hvordan klarer dere å ha problemer med nedlasting

Ja, sånn er det for deg som sikkert jobber med data og er ekspert.:) Men det er de færreste. For ganske mange andre er dette fortsatt relativt fremmed. Jeg vil tippe at for svært mange av passasjerene er nedlasting av aviser på forhånd helt uaktuelt. Det er veldig synd at man fratar denne gruppen et gode på denne måten. Selv er 36 år og jobber med dataskjerm i det daglige, men de få gangene jeg har prøvd får jeg alltid problemer med et eller annet som gjør at det bare stopper opp.:(

Og i praksis er det jo telefonen man må henvises til. Andelen passasjerer som har med seg nettbrett på fly må jo være forsvinnende liten. Jeg vil tippe
10-20 %. Selv har jeg i det siste reist mest med SAS til Sør-Europa (ALC, LPA) og der er jo etter mitt inntrykk andelen med nettbrett forsvinnende liten. Men dette er kanskje en kundegruppe SAS gir blaffen i med den nye strategien?:rolleyes:

Last edited:

Synes også det kanskje er litt tidlig å gå 100% papirløst, men så lenge man kan laste ned 22 timer før avgang, synes jeg argumentet om at det er tungvindt å laste ned, ikke holder vann ... ;)

For hvem holder det ikke vann?:p Jeg kjenner faktisk opp til flere både gul- og sølvmedlemmer hos SAS som tror at det å laste ned aviser vil si å legge papiraviser i lasterommet. Det er ikke alle som kan dette. Og selv synes jeg det er litt vanskelig. I tillegg er det jo noe helt annet å sitte med en ekte avis på fly enn et nettbrett. Jeg skjønner jo at dette etterhvert vil komme, men mener som deg at dette er for tidlig. Man må huske på at selv på hverdager selges det fortsatt over 200 000 av tabloidene VG og Dagbladet i papir til sammen fortsatt, så helt sluttet å lese på papir har man ikke. I tillegg kommer jo alle abonementsavisene med opplag til sammen på flere millioner.

Last edited:

Dagens løsning er jo ypperlig for alle parter (kunder).. man kan selv velge å lese elektronisk for den som enda ikke har sett nok på en skjerm i løpet av en dag, og de som ønsker å hvile øynene og få litt trykksverte på hendene kan gjøre det. Jeg sverger til det siste, og har ingen problemer med å lese en papiravis i flysetet i alle fall.

Appen er jo ikke i endring (såvidt jeg kan se) - de fjerner alternativet - som for mange av oss opplever som et dårligere produkt..

Veldig bra tiltak for økonomien til SAS og miljøet, .......
Generelt har jeg lite til overs for fjerning av kvalitetsaspekter fra SAS sitt tilbud, men en endring fra papir til elektronisk løsning har noe godt over seg i form av nevnte miljøgevinster, .......

Hva er miljøproblematisk med papiraviser?

For min del er dette veldig bra. Det er flere år siden jeg sluttet med avisen på papir nå. Har Aftenposten, VG+ og en lokalavis levert digitalt til pad.

Har også brukt SAS sin "Newsstand" de fleste gangene jeg har reist med de det siste året. Det fungerer fint å laste det ned i forkant av reisen også.

Når det gjelder WiFi ombord i flyet så vil det være ganske enkelt for SAS å cache avisene i flyet slik at de kan lastes ned fort for alle ombord. Det er også en smal sak å gjøre dette til en del av "gratistjenesten".

Ja, sånn er det for deg som sikkert jobber med data og er ekspert.:) Men det er de færreste. For ganske mange andre er dette fortsatt relativt fremmed. Jeg vil tippe at for svært mange av passasjerene er nedlasting av aviser på forhånd helt uaktuelt. Det er veldig synd at man fratar denne gruppen et gode på denne måten. Selv er 36 år og jobber med dataskjerm i det daglige, men de få gangene jeg har prøvd får jeg alltid problemer med et eller annet som gjør at det bare stopper opp.:(

Det er nok en korrekt virkelighetsbeskrivelse. Men dette har halvveis blitt en skrytetråd over hvor fantastisk fremtidsrettede, moderne og miljøvennlige mange av Flyprats medlemmer er. :D

Uansett blir mange reisende fratatt et gode de har vært vant til å få. Så det er litt rart å framstille det som et framskritt, men ofte blir jo økonomiske kutt pakket inn i ord som "framtid og miljø", enten man er betalt eller ubetalt PR-talsmann for SAS. ;)

Hvor mange er det som reiser uten nettbrett?

Kan ikke gi deg tallet, men her er iallefall 1:)

Rart med vaner. Jeg må ha, bare må ha papirutgave i postkassen hver dag. Ser frem til å lese(se) igjennom når jeg har vært på ferie, men klarer meg utmerket godt med noen få overskrifter på mobilen mens jeg er vekke.
Ikke har jeg behov for å springe å handle Norske løssalgsaviser til stiv overpris når jeg er i Syden heller. Og jeg klarer godt turen hjem og uten å gå i dyp depresjon fordi der ikke var aviser ved gaten

Kan ikke gi deg tallet, men her er iallefall 1:)

Rart med vaner. Jeg må ha, bare må ha papirutgave i postkassen hver dag. Ser frem til å lese(se) igjennom når jeg har vært på ferie, men klarer meg utmerket godt med noen få overskrifter på mobilen mens jeg er vekke.
Ikke har jeg behov for å springe å handle Norske løssalgsaviser til stiv overpris når jeg er i Syden heller. Og jeg klarer godt turen hjem og uten å gå i dyp depresjon fordi der ikke var aviser ved gaten

Helt enig. Vil helst ha papirutgave når jeg reiser også, til tross for at jeg har med nettbrett. Har dessuten jobbet i IT bransjen i over 30 år, så jeg kjenner "litt til" teknologien og alternativene som finnes. Men det er jo lov til å ha sine preferanser. Kommer til å savne papiravisene ombord

Hva er miljøproblematisk med papiraviser?

Flyet blir tyngre og brenner mer fuel. Avisene skal fraktes både fra trykkeri til flyplass, og mellom flyplasser.

Ellers antar jeg at det er noe utslipp og energi som benyttes i produksjon av papir, samt i energibruk i resirkuleringsfasen men det kan kanskje du mer om? :D

Det å ha med et par ekstra aviser utgjør ikke den store forskjellen på flyturen, finnes mer mer effektive metoder å være miljøvenlig på enn å kutte ut papir avisen, sykle til jobben eller ta buss f.eks.

Helt enig. Vil helst ha papirutgave når jeg reiser også, til tross for at jeg har med nettbrett. Har dessuten jobbet i IT bransjen i over 30 år, så jeg kjenner "litt til" teknologien og alternativene som finnes. Men det er jo lov til å ha sine preferanser. Kommer til å savne papiravisene ombord

Hehe, nå skrev jeg vel at jeg klarte meg godt uten på turen hjem og;)
Men tror folk finner seg til rette. Har aldri vært stor fan av å sitte med armene klistra til kroppen og skulle lese dagbladet i -E- sete. Blir liksom ikke den kosestunden og med varm kaffe på bordet foran i tillegg.....

Dette er helt genialt gjort av SAS!
Reiser med SAS 100+ flighter i året og har den senere tid kun brukt digitale aviser som lastes ned i Appen når det er mulig å sjekke inn. 18 aviser og 2 magasiner er i utvalget pr i dag, og det tar sjelden mer enn 45-60 sek å laste ned til mobil eller nettbrett på 4G.
I tillegg spares det mange titalls tonn med vekt hver eneste uke, mindre transport og distribusjon av aviser, både ut til flyplassene og som returpapir.
Framtiden er der framme, og den skal vi leve resten av livet i ;-)
Men, det var jo også de som var sterkt i mot e-ticket i sin tid .. og nektet å reise om de ikke fikk en "skikkelig" billett .....

Ja, fremtiden er der fremme. Jeg tror bare ikke at mange nok av kundene til SAS er kommet dit enda... ;) Jeg har f.eks. digitalt abonnement på bl.a. DN, men tar fortsatt en papirutgave når jeg går ombord på morgen-/formiddagsflighter.

Forholdet mellom e-ticket og papirbillett er ikke helt det samme som dette (e-tkt er jo en endring som gjør at man som reisende trenger å tenke på en ting mindre når man skal ut å fly, nemlig papirbilletten - i denne saken må man vel som reisende tenke på en ekstra ting på forhånd).

Last edited:

Forholdet mellom e-ticket og papirbillett er ikke helt det samme som dette (e-tkt er jo en endring som gjør at man som reisende trenger å tenke på en ting mindre når man skal ut å fly, nemlig papirbilletten - i denne saken må man vel som reisende tenke på en ekstra ting på forhånd).

Å du ANER ikke hvor fæle greier dette etkt-greiene var for enkelte ... det var en døgnflue, akkurat som dette internettet .. :p

Ja, fremtiden er der fremme. Jeg tror bare ikke at mange nok av kundene til SAS er kommet dit enda... ;) Jeg har f.eks. digitalt abonnement på bl.a. DN, men tar fortsatt en papirutgave når jeg går ombord på morgen-/formiddagsflighter.

Maa man tenke paa noe ekstra ?, jeg hadde akkurat besoek av min far og han hadde med seg sitt nettbrett og han har flyttet abonnementet paa Aftenposten til Nettbrett Versjonen - og hans eAftenposten kom punktlig inn 16:05 hver ettermiddag uten at han loeftet en finger, tenkte paa noe - det var kun glede over aa faa morgendagens Aftenposten paa plass(tm) - noe papir utgaven aldri klarte.

Maa man tenke paa noe ekstra ?, jeg hadde akkurat besoek av min far og han hadde med seg sitt nettbrett og han har flyttet abonnementet paa Aftenposten til Nettbrett Versjonen - og hans eAftenposten kom punktlig inn 16:05 hver ettermiddag uten at han loeftet en finger, tenkte paa noe - det var kun glede over aa faa morgendagens Aftenposten paa plass(tm) - noe papir utgaven aldri klarte.

Ja. Du må jo huske på å laste ned avisene du skal ha med deg ombord? WiFi og SAS er jo ikke enda helt på plass.

Mitt e-DN må også lastes ned til iPad'en, og det samme med mitt e-abonnement på The Economist. Uten nettverk blir det ikke mye sus. Mulig Aftenposten har en push-løsning, eller noe slikt. Skal du benytte deg av opplegget til SAS så må du jo uansett laste dette ned. Sikkert helt uproblematisk for mange, men mitt inntrykk er at det fortsatt ikke er flertallet ombord som sitter med eget nettbrett (ad hoc observasjoner).

Back