Trent 1000 vedlikehold (motorproblemer 787)

Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

4 fly i innleie til sommersesongen pr. i dag pluss mulig fortsatt innleie til DI7013/14.To Dreamlinere (LN-LNG og G-CKHL) er langtidsparkert. Ser at G-CKWE ble satt i trafikk denne uken.
Betyr dette at Norwegian regner med å parkere flere fly eller hva er årsaken til at så mange fly leies inn? Forsinket levering av nye fly?
LN-LNL fløy til Birmingham i slutten av forrige uke. Det betyr vel ettersyn og noen ukers fravær.
Flyr Norwegian LH det opprinnelig planlagte ruteprogrammet i sommer eller gjør mangelen på fly at det er foretatt reduksjoner i produksjonen?

Mange selskap som sliter med motorproblemener https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144535

BA forsøker å hente inn 332 fra QR og har blant annet kansellert en av tre avganger til LAX i en periode (den som går med 787). VS har også problemer og justerer vel på bruk av 789 med blant annet å flytte 332-maskiner ned fra MAN. LAN har hentet inn maskiner fra Vamos og det er sikkert andre selskap som sliter også.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

4 fly i innleie til sommersesongen pr. i dag pluss mulig fortsatt innleie til DI7013/14.To Dreamlinere (LN-LNG og G-CKHL) er langtidsparkert. Ser at G-CKWE ble satt i trafikk denne uken.
Betyr dette at Norwegian regner med å parkere flere fly eller hva er årsaken til at så mange fly leies inn? Forsinket levering av nye fly?
LN-LNL fløy til Birmingham i slutten av forrige uke. Det betyr vel ettersyn og noen ukers fravær.
Flyr Norwegian LH det opprinnelig planlagte ruteprogrammet i sommer eller gjør mangelen på fly at det er foretatt reduksjoner i produksjonen?

Mange selskap som sliter med motorproblemener https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=144535

BA forsøker å hente inn 332 fra QR og har blant annet kansellert en av tre avganger til LAX i en periode (den som går med 787). Umulig å si om det er kausalt, men de har kraftig redusert antall 747-maskiner som skal ut av flåten. Muligens for å forhindre hull i flåten når 787-maskiner blir stående. VS har også problemer og justerer vel på bruk av 789 med blant annet å flytte 332-maskiner ned fra MAN. LAN har hentet inn maskiner fra Vamos og det er sikkert andre selskap som sliter også.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

VS ikke bare flytter 332 .. hadde det ikke vært for motorproblemene hadde de ikke vært anskaffet i det hele tatt og vi her i ATL kunne nytt en daglig 747.
 
Rolls-Royce ønsker nå at at også package B og TEN motorene i Trent 1000 serien og skal sjekkes, og ikke bare package C, for å være på den sikre siden. Det betyr samtlige 787 maskiner levert med Rolls-Royce motorer

https://www.flightglobal.com/news/articles/rolls-royce-further-broadens-trent-1000-checks-449346/

Rolls-Royce is extending its inspection regime on Trent 1000 engines to include other models of the powerplant which may be affected by the blade durability issue.
 
Hva er regnet som root cause på disse utfordringene?

Er det at effektuttak begynner å nærme seg taket, eller har det med gearing å gjøre?
 
Hva er regnet som root cause på disse utfordringene?



Er det at effektuttak begynner å nærme seg taket, eller har det med gearing å gjøre?



For RR er det korrosjonsrelatert sprekkdannelse på turbinbladene som er problemet.
 
Heisan Radiv!

Hva er regnet som root cause på disse utfordringene?

Er det at effektuttak begynner å nærme seg taket, eller har det med gearing å gjøre?

Som Someone nevner saa er det sprekker som utvikler seg i turbinbladene som var problemet. Jeg nevnte i et tidligere innlegg dette kommer fra en kjemisk reaksjon i turbinbladene fra svovel i fuelen og salter i luften, og kalles "blade sulfidation". Blade sulfidation har vaert et problem fra de foerste jet motorene, og eksisterer enda, der sprekker kan starte i korroderte omraader. Turbinbladene er laget av eksotiske nickel baserte alloys, og er utrolig robuste, men ved enkelte temperaturer kan de korrodere paa overflaten naar de er utsatt for svovel i fuelen, og enkelte tilfelle forurensede byer, og salter i luften. Denne reaksjonen kan dannes baade utvendig, spesielt under turbinblad plattformen, og innvendig i luft kjoele kretsene paa turbinbladene. Dette problemet loeses som regel ved aa legge andre korresjon-beskyttende legeringer utvendig og innvendig paa bladene.

Det andre problemet de har var sprekkdannelse i det andre steget paa inter-stage (IP) compressor bladene, der resonans ved enkelte hoeye motor setting og atmosfaere forhold skapte vibrasjoner.

Disse problemene er nok ikke noe problem for Rolls Royce aa fikse, men man maa ha motoren av, paa et overhal verksted, og nye deler...

Dette med effektuttak og gear vifte, hvis det er det du refererer til, er en annen diskusjon som passer best paa et fly og oel treff… ;)

Haaper dette gir deg litt innsikt til dette problemet.

Dag
 
Ser ut som att Norwegian sliter lite med motorerna nu. LN-LNG, LN-LNN och G-CKHL ser alla ut att vara grounded. Hifly ersätter med 2st 330 och Euroatlantic med en 777. Är det turbinbladen som är problemet?

Jeg er temmelig sikker på at der var LN- LNP jeg så langtids- parkert på Gardermoen Lørdag 7 juli, nede ved bane ende 01R. ( eller jeg må kjøpe meg nye briller :o)
 
STATUS NORWEGIAN LH OG PARKERTE FLY

LN-LNG, som har vært parkert i København siden tidlig i vår, fløy i dag København - Paris, men turen videre til Boston ble kansellert. I følge Norwegian sine hjemmesider på grunn av bakkeskade.

LN-LNJ, som har stått i London siden 31. juli, forflyttet seg i går til Oslo.

LN-LNV(ex. G-CKNY) ser ut til å være parkert i Birmingham. Status er oppgitt som "stored".

LN-LNP står vel fortsatt uten motorer på OSL.
 
STATUS NORWEGIAN LH OG PARKERTE FLY

LN-LNG, som har vært parkert i København siden tidlig i vår, fløy i dag København - Paris, men turen videre til Boston ble kansellert. I følge Norwegian sine hjemmesider på grunn av bakkeskade.

LN-LNJ, som har stått i London siden 31. juli, forflyttet seg i går til Oslo.

LN-LNV(ex. G-CKNY) ser ut til å være parkert i Birmingham. Status er oppgitt som "stored".

LN-LNP står vel fortsatt uten motorer på OSL.

Takk for info!! :) :)

Dette er 1 stk. 787-8 og 3 stk. 787-9.

Kan de samme motorene brukes på 8'eren og 9'eren?
Så hvis de heller vil få 787-9 i gang da kan de flytte motorer fra 8 til 9 eller??
 
Back
Top