Trenger du nødpass på OSL?

Re: Trenger du nødpass på OSL?

Jeg vet ikke, bare refererer til denne artikkelen:

Dessverre er det ikke alle som har forstått at nødpass skal skrives ut i nødstilfeller. Enkelte reisende bruker det vel hyppig.

- Vi har en mann som har fått skrevet ut nødpass tre ganger det siste året, og når det blir så mange ganger så kan det hende at det neste gang blir et avslag på forespørsel om nødpass på Værnes, advarer Grøtting.

- Man blir ganske oppgitt og frustrert over at noen prøver å utnytte systemet. Det er en mangel på respekt, sier Grøtting.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4158847.ece

Jeg vet ikke, bare refererer til denne artikkelen:

Dessverre er det ikke alle som har forstått at nødpass skal skrives ut i nødstilfeller. Enkelte reisende bruker det vel hyppig.

- Vi har en mann som har fått skrevet ut nødpass tre ganger det siste året, og når det blir så mange ganger så kan det hende at det neste gang blir et avslag på forespørsel om nødpass på Værnes, advarer Grøtting.

- Man blir ganske oppgitt og frustrert over at noen prøver å utnytte systemet. Det er en mangel på respekt, sier Grøtting.
Tror desverre finnes mange slike ute å går. Et nødpass skal jo utstedes ved uforutsette hendelser, feks tyveri eller mistet.

Vet også om folk som har spekulert i at man like greit kan fikse seg et pass på flyplassen. Mye ligger i folks holdninger som flere sier her også.

Nei, skru opp prisen for nødpass så går nok den andelen av spekulantene ned.
Og aldri dumt å trippel sjekke at passet ligger i reiseveska før man går ut av døra, når man har gått ut av døra, og når man har satt seg i bilen.....hehe

Når folk rett og slett ikke gidder å ordne seg pass før dagen de skal reise, så synes jeg ikke synd på dem om de må stå igjen på flyplassen når flyet drar.

Prisen skulle vært trippelt av vanlig pass, så kanskje dem hadde lært.

1. Januar 2008 gikk prisen på pass ned fra 990 til 450 kroner.
Jeg fører en veldig uoffesiell statistikk over hvor mange vi stopper på innsjekk eller gate. Og jeg ser ikke at det stoppes flere nå enn da prisen var over dobbelt av dagens.

Jeg tror ikke det er sånn at folk er så late at de ikke gidder ta med seg pass, men heller satser på å få et nødpass på flyplassen før avreise. Det stemmer dårlig med den oppfattelsen jeg sitter med etter å møte mange av de som både må få nødpass, og de som ikke får reise.

Imm

Det er nok riktig, og du sitter med førstehåndsinfo.
Men i år hvor det har vært så stort fokus på dette, er det for meg en stor gåte at det alikevel er folk som klarer å rote dette til.
Jeg synes også uansett at folk må ta mer ansvar for seg selv.

Når folk rett og slett ikke gidder å ordne seg pass før dagen de skal reise, så synes jeg ikke synd på dem om de må stå igjen på flyplassen når flyet drar.

Prisen skulle vært trippelt av vanlig pass, så kanskje dem hadde lært.

Så folk som har fått frastjålet bilen eller veska som passet lå i dagen før de skulle på reise trenger en lærepenge og må derfor betale trippelt?
:rolleyes:

Så folk som har fått frastjålet bilen eller veska som passet lå i dagen før de skulle på reise trenger en lærepenge og må derfor betale trippelt?
:rolleyes:

Dette dekker vel i så fall reiseforsikringen.

Jeg vet ikke om det er stor forskjell mellom OSL og TRF på dette området, men på Torp er det svært sjeldent folk får nødpass fordi deres vanlige pass ligger hjemme eller har blitt frastjålet. Frastjålne/mistet pass er det først og fremst utlendinger på tur som står for.
Det er ytterst sjeldent folk glemmer pass hjemme. Noen har ikke pass med fordi de skal reise innen Schengen området, og da tror noen at passet kan være hjemme.

På Torp utgjør ødelagte pass (bildesiden løsnet) den største delen av de som må få nødpass. Vi stoppet i 2009 og 2010 ca 500 personer hvert år enten på innsjekk eller gate.
Og for å gjøre få litt fokus på dette kontaktet jeg lokalavisa i fjor sommer, i håp om at noen folk ble litt mer bevisste på dette.
(ref artikkel som jeg hadde link til tidligere. For dere som ikke kjenner meg, er det jeg som står bak politimannen i et desperat forsøk i å komme i avisa).

På Torp utgjør ødelagte pass (bildesiden løsnet) den største delen av de som må få nødpass.

I bunn og i grunn så kan man også si at folk burde være flinkere til å ta vare på vedipapirene sine, som et pass er. Være seg sikre det mot tyveri/miste det eller la det ligge og slenge i vind og vær.

En annen ting er om passene lages solide nok nå når det ila. en tur ofte "brekkes" opp ofor å scanne den manskinlesbare stripa 3-4 ganger.

I bunn og i grunn så kan man også si at folk burde være flinkere til å ta vare på vedipapirene sine, som et pass er. Være seg sikre det mot tyveri/miste det eller la det ligge og slenge i vind og vær.

En annen ting er om passene lages solide nok nå når det ila. en tur ofte "brekkes" opp ofor å scanne den manskinlesbare stripa 3-4 ganger.

Et va vanlig pass tåler mye juling. Men det ble produsert ca 26.000 pass med en produksjonsfeil. Bildesiden blir porøs og løsner helt eller delvis fra passet, og da får man nytt pass gratis.

Overraskende mange har ett pass fra den "dårlige" serien, men istedet å gjøre noe med det, så bruker dem sitt pass og ber om at man skal være forsiktig. Beste reisende, om du vet om at ditt pass ikke tåler normal håndtering - skaff deg et nytt. Teiping av passet er heller ikke ok.

Dere skriver at man "trenger" pass innen Schengen-området, gjør man verkligen det?
Sjekker flyselskapen alltid at du har med pass ut fra Norge? Mener å huske at jeg reist flere ganger uten å visa upp passet, eller var det fra Sverige,..hmm

Uansett er det vel strengt tatt en legitimasjon som viser din statstilhøriget som er kravet, er det kun Pass som er mulig i Norge da?
Kanskje skulle skaffa mig ett sånt,heh
http://swedavia.se/sv/Lattlast/Id-kort-pass-och-sjukforsakringskort/Id-kort-istallet-for-pass/

Mange gode og mange hårreisende innlegg i denne tråden. Hvorfor denne nedrakkingen på passasjerer, nordmenn og norske ordninger hele tiden? Hva slags menneskesyn er det dere har? Nødpass er en god og nødvendig ordning. I Norge er de fleste byråkratiske ordninger som dette lett tilgjengelig for de som trenger det i motsetning til i de fleste andre land, hvor ting ofte er mer rigid og vanskelig eller ikke tilgjengelig i det hele tatt.

Som de fleste ordninger som innebærer hjelp, goder, ytelser o.l., kan også nødpassordningen misbrukes. Men selvsagt gjør ikke de fleste det. De fleste har en legitim grunn til å benytte seg av slike ordninger. Innskrenker man tilgjengeligheten til slike ordninger, rammer man også de som virkelig trenger det.

Hvorfor har pressen sånn fokus på misbruk? Fordi konflikt selger. Ting som er normalt eller greit selger ikke. Men selv om pressen referer enkelttilfeller som er problematiske, betyr ikke det at det er beskrivende for virkeligheten. Det viser også tilbakemeldingene fra de med førstehåndskunnskap her inne.

Dere skriver at man "trenger" pass innen Schengen-området, gjør man verkligen det?
...
Uansett er det vel strengt tatt en legitimasjon som viser din statstilhøriget som er kravet, er det kun Pass som er mulig i Norge da?

Du svarer på det første selv. Ja, pass er eneste godkjente legitimasjon for norske statsborgere som viser statsborgerskap.

Sjekker flyselskapen alltid at du har med pass ut fra Norge? Mener å huske at jeg reist flere ganger uten å visa upp passet, eller var det fra Sverige,../[/url]

Det er flere grunner til at passet bør være med. Og det er flere grunner til at passet må være med. Jeg kan forklare litt om det siste.

Når man har kommet innenfor Schengens yttre grense kan man fritt reise omkring, og det er normalt ingen passkontroll. Normalt ikke. Men det blir gjort stikkprøver. Og man er da pliktig til å fremvise gyldig legitimasjon. Den eneste legitimasjon vi har i Norge som er internasjonalt godkjent er passet.
På Torp tar man av og til stikkprøver, særlig på fly fra et visst land. Og tro meg: det er ikke få som har blitt sendt i retur.

En annen ting er flyselskapene. Enkelte av disse krever legitimasjon for å komme ombord. De vil være sikre på hvem de har med seg. Og igjen forholder de seg til pass eller nasjonalt id kort (noe vi i Norge ennå ikke har).
Fra Torp må alle som skal med KL, Wizzair og Ryanair vise pass før de går ombord i flyet. Det går ikke å si "jeg skal til Amsterdam og da trenger jeg ikke pass, for jeg reiser innenfor Schengen".
Jo, KLM krever pass for å komme ombord i flyet.

Imm

Du svarer på det første selv. Ja, pass er eneste godkjente legitimasjon for norske statsborgere som viser statsborgerskap.

Nasjonalt ID-kort er planlagt innført i Norge, men det har blitt en del forsinket. Enn så lenge er det derfor kun pass som gjelder for nordmenn.

På Torp tar man av og til stikkprøver, særlig på fly fra et visst land. Og tro meg: det er ikke få som har blitt sendt i retur.
Imm

Ser at du kanskje vil holde tilbake detaljene, men bare ut av nysgjerrighet: Prinsippet om fri flyt av folk gjør jo at alle innbyggere i Schengen kan oppholde seg i Norge så mye de vil. Er det snakk om personer som har tatt seg ulovlig inn i Schengen?

Nasjonalt ID-kort er planlagt innført i Norge, men det har blitt en del forsinket. Enn så lenge er det derfor kun pass som gjelder for nordmenn.

Ser at du kanskje vil holde tilbake detaljene, men bare ut av nysgjerrighet: Prinsippet om fri flyt av folk gjør jo at alle innbyggere i Schengen kan oppholde seg i Norge så mye de vil. Er det snakk om personer som har tatt seg ulovlig inn i Schengen?

Ja jeg kan jo ihvertfall vise til en gammel artikkel fra sb.no
http://www.sb.no/nyheter/flere-utvises-fra-torp-1.977245

De aller fleste som utvises kommer fra Schengen land, og skulle normalt sett ikke måtte vise pass. Men det hender det de må allikevel.

Last edited:

De aller fleste som utvises kommer fra Schengen land, og skulle normalt sett ikke måtte vise pass. Men det hender det de må allikevel.

Så det du mener er at dette er folk som utvises kun fordi de ikke har kunnet framvise gyldig pass ved stikkontroll (altså ingen dypereliggende grunner)?

Så det du mener er at dette er folk som utvises kun fordi de ikke har kunnet framvise gyldig pass ved stikkontroll (altså ingen dypereliggende grunner)?

Ja.
Det kan godt være noen som ikke har pass i det hele tatt, mens andre har pass - men som tilhører andre, pass som er falske, eller annet.
I bunn og grunn er jo da at personen mangler gyldig pass ved innreise.
Og det skal de kunne fremvise, selv ved reiser innenfor Schengen. Enkelt og greit.

Forøvrig så blir de nok ikke utvist. Kun nektet innreise. Og det et ganske normalt rundt omkring.

S

Forøvrig så blir de nok ikke utvist. Kun nektet innreise. Og det et ganske normalt rundt omkring.

S

Ja, jeg tror de kaller det bortvist, og ikke utvist.
De følges til gate eller ombord av politi/grensekontroll.

Back