Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Re: Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Var OSL slot-begrenset i rushtiden før covid? Jeg hadde et inntrykk av at problemet var kapasitet i terminalen, men det er jo bare wild guess fra min side.

Jeg håper da inderlig at den nylig utvidede terminalen holdt litt lenger enn to år kapasitetsmessig, men det kan jo være en kombinasjon. Det er vel uansett ikke fritt frem for å få de tidene man ønsker seg midt i rushen.

Var OSL slot-begrenset i rushtiden før covid? Jeg hadde et inntrykk av at problemet var kapasitet i terminalen, men det er jo bare wild guess fra min side.

Jeg ser i kommentarfeltet i artikkelen at flere mener at Rygge boer benyttes som en tredje rullebane. Problemet er jo at ingen selskaper vil fly dit. Da glemmer jo folk mulgiheten for videreforbindelser etc. Det tar vel ogsaa lang tid foer OSL blir saa full at dette er et reelt behov, og det spoers hvor lenge Rygges eiere vil betale for aa vente.

Men det tar også lang tid å prosjektere og bygge en ny rullebane. Arealer skal båndlegges og kommunale planer skal revideres og oppdateres og mye mye mer. Så det er absolutt nødvendig å starte prosessene i god tid før noe nytt skal bygges.

Espen

Jeg ser i kommentarfeltet i artikkelen at flere mener at Rygge boer benyttes som en tredje rullebane.

De kan jo bygge en taxebane fra Gardermoen til Rygge og bruke Rygge som rullebane. Avstanden er jo ikke så mye større enn fra terminalen i Amsterdam og til Polderbaan. :D

Tror Oslo greier seg fint med 2. Mange flyplasser som er mye større greier seg med 2. Trenger de mer kapasitet så er det litt billigere å lage high speed exits

I disse opprustningstider er det sikkert praktisk å være uten noen kommersiell røre på Rygge. Dét kapittelet er uansett avsluttet og boken er satt på hyllen, det må man bare innse nå.

Tror Oslo greier seg fint med 2. Mange flyplasser som er mye større greier seg med 2. Trenger de mer kapasitet så er det litt billigere å lage high speed exits
Dette er bare fjås. Tenker du på Heathrow f.eks?
Kan love deg at de gjerne skulle hatt 3,4,5 rullebaner. Men det er det ikke arealer til.
Hvor mange flere movements i timen tror du GM klarer med RET? 6?

Det er ikke her problemet ligger.
Kan det hende GM bør ha en 3de rullebane om 20år? 30 år? Alle flyr el-fly - ingen CO2-avgift ;)
Da må man båndlegge arealer arealer allered idag,slik at det ikke bygges ut i dette området.
ENGM har god rullebanekapasitet idag,bortsett fra i peak hours - da alle helst vil fly...
En 3de RWY ville selvfølgelig avhjulpet dette,men en 3de RWY/båndlegging av arealer er mer en framtidsrettet løsning,slik at man ikke bygger seg inne - slik det er gjort andre steder.

Så har man vær/WX. Heathrow stenger ned med 5mm snø.
GM prøver å ha oppe uansett vær. I snø må man naturlig stenge en RWY. Åpne. Stenge andre RWY osv. En 3de RWY vil naturligvis hjelpe i slike forhold - forutsatt at OSL er villig til å betale ekstra brøytemannskap som trengs...

Selvsagt vil en tredje hjelpe, men om de konstruerte en forholdsvis ny flyplass uten high speeds så viser det til den særegne norske måten og gjøre ting på. Med sparkesykler for ansatte og uten rulle fortau for den aldrende norske befolkningen som får lengre og lengre til gatene.

Enig at RET'ene er klønete. Men begrensa hvor mye det vil hjelpe på kapasiteten - spesielt om vinteren.
Så det har lite med en 3de rullebane å gjøre.
GM kjører fortsatt 3NM og kan bikke under det i VMC.
Hjulpet mere om man fikk time based aporoaches (ala Heathrow) som da tar hensyn til vind enn å kjøre 3NM fast.
Uansett veldig begrenset hva man tjener på det - så RET er ikke en substitutt for 3de rullebane.

Hovedproblemet for en tredje bane er grunnforhold og plass.

På vestsiden er det leirgrunn og uggne grunnforhold, dessuten ligger Mistberget i veien for inn/ut-flyvning på nordsiden. På østsiden er det for liten plass til parallelle taksebaner forbi endene av dagens østre bane. I tillegg vil det bli svært begrenset lengde på en ny bane hvis den skal legges mellom E16 og Blikkvegen.
Uten å ofre vestre del av tettstedet Sand samt senke E16 og jernbanen og bygge kulvert over vil man ikke kunne få en rullebane med tilfredsstillende lengde på østsiden.

Hurtigavkjøringer hjelper selvsagt en del på banekapasiteten, men flyene må i tillegg ha tilstrekkelig med takse- og parkeringsmuligheter. Den kapasiteten er ikke på plass ennå. Dette må også bygges ut for å kunne utnytte den kapasitetsøkningen en tredje bane vil gi.

Mye av poenget med en tredje bane er å sørge for at to rullebaner til enhver tid kan holdes operative, selv ved brøyting. Ref fornax’ spørsmål ser det ut til at OSL, dvs flyselskapene, er villig til å betale for effektiv brøyting, så jeg tror det vil kunne forventes fullt kapasitetsutbytte for en tredje rullebane. Det ligger i sakens natur at den nødvendige brøytekapasitet må være på plass for å få utbytte av investeringen i en tredje bane.

På vestsiden er det leirgrunn og uggne grunnforhold, dessuten ligger Mistberget i veien for inn/ut-flyvning på nordsiden. På østsiden er det for liten plass til parallelle taksebaner forbi endene av dagens østre bane. I tillegg vil det bli svært begrenset lengde på en ny bane hvis den skal legges mellom E16 og Blikkvegen.
Uten å ofre vestre del av tettstedet Sand samt senke E16 og jernbanen og bygge kulvert over vil man ikke kunne få en rullebane med tilfredsstillende lengde på østsiden.

Hva slags lengde snakker vi om? Og vil ikke selv en "kort" rullebane hjelpe, og kanskje være en billigere og gi mer verdi for pengene?

Det er jo ikke slik at OSL nødvendigvis trenger 3 rullebanene på 3000m eller mer (Nå runder jeg opp så 01R/19L blir 3000m ;) ), og selv en bane til på 2000 meter vil jo kunne brukes av majoriteten av trafikken på OSL. Og trolig mye av landingene. Ikke helt sammenlignbart, da den er ganske lang, men litt som 07L/25R fra FRA. Som jo er vesentlig kortere enn de 3 andre banene der

Hva slags lengde snakker vi om?

Max 23-2500 meter. Da blir det en halvjallaløsning med operative begrensninger.
Vekter og V1 reduseres, spesielt vinterstid, og man vil ikke få full fleksibilitet i trafikkavviklingen.

2000 meter vil være for kort for «majoriteten av trafikken». 07L/25R på Frankfurt er 2800 meter, så man får landet det meste. De tre andre banene er 4000 meter. Smertegrensen går vel rundt 2500-2700 meter på tunge- og maxvektavganger for de fleste større flytyper.

Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Max 23-2500 meter. Da blir det en halvjallaløsning med operative begrensninger.
Vekter og V1 reduseres, spesielt vinterstid, og man vil ikke få full fleksibilitet i trafikkavviklingen.

2000 meter vil være for kort for «majoriteten av trafikken». 07L/25R på Frankfurt er 2800 meter, så man får landet det meste. De tre andre banene er 4000 meter. Smertegrensen går vel rundt 2500-2700 meter på tunge- og maxvektavganger for de fleste større flytyper.

Men er det noe problem? 2300-2500 meter er vel plenty til veldig mange og nitti prosent av trafikken på OSL

KRS (og flere andre flyplasser i Norge) er jo rundt 2000m, og der flys det jo med 737 og A32x til Syden

En A320neo til Hellas trenger jo knappe 1700m når man drar på litt, Ref Skiathos.

Uansett, poenget er at en kort rullebane kan kanskje ta unna nok trafikk, selv om man ikke kan sende 100 tonn med laks til Tokyo derfra

Last edited:

Rullebanen på Chios i Hellas er på 1511 meter og med 30 meters bredde. Jeg husker vi var der i år 2000 tror jeg det var og vi kom da både opp og ned uten mellomlanding. Vi fløy med Braathens den gang og det 737-700 de brukte. 737-500 ville ikke klart turen husker jeg de sa fra cockpit. Det var ikke så mye å gå på med returen og om det hadde vært kraftig motvind måtte de ha gått ned i Tessalanoki for å fuele husker jeg kapteinen sa. Men vindforholdene var fine og vi kom oss greit til Oslo.

Det regjeringsoppnevnte utvalget har kommet frem til det trolig ikke vil være behov for en tredje rullebane før i 2040. Samtidig anbefales det at det tas grep for å planlegge for dette, blant annet ved å hindre aktuelle arealer bebygges i mellomtiden eller at flyplassen "bygges inn".

https://www.regjeringen.no/contenta...843f05bc8878b09e/no/pdfs/tredje-rullebane.pdf

Ut fra disse prognosene er det dermed lite sannsynlig at det oppstår behov for
en tredje rullebane på Oslo lufthavn før etter 2040. De siste trafikkprognosene tilsier at
årlige flybevegelser vil overstige 300 000 i andre halvdel av 2040-tallet, og tidligst – ifølge et lite sannsynlig scenario – fra midten av 2030-tallet

Uten at jeg er noen ekspert paa omraadet.
Arlanda har tre rullebaner hvorav to er 2500m og en er 3300m. Det burde vel da holde med en tredje paa ca. 2500 paa OSL, da de to eksisterende er hhv 3600m og 2950m. Gardermoen og Arlanda er jo ikke helt ulike i antall flybevegelser og operasjoner, selv om det er endel mer paa OSL.

Last edited:

Det store spørsmålet er om Norge som nasjon er best tjent med å utvide OSL, eller legge pengene andre steder. Med trykket som er for å pushe nullutslipp i sjøfarten, samtidig med at turismen øker, så er det ikke lenge før enkelte steder i landet blir som øyer i syden og trenger økt kapasitet for å håndtere den økende turismen. TOS med nordlysturisme er ett eksempel, og AES som ligger ved norges største cruisehavn kan fort komme dit også. Nesten samtlige flyplasser i Norge vill hatt godt av noen flere meter med asfalt, og det hadde gitt umiddelbart bidrag inn mot smidigere trafikkavklaring på landsbasis i vintermånedene.

På den andre siden, hadde OSL tatt over rollen til CPH og fått vesentlig flere long-haul ruter, så måtte man lagt opp til en litt annen måte å drive på. Det er vel ingenting som tyder på det.

Det store spørsmålet er om Norge som nasjon er best tjent med å utvide OSL, eller legge pengene andre steder. Med trykket som er for å pushe nullutslipp i sjøfarten, samtidig med at turismen øker, så er det ikke lenge før enkelte steder i landet blir som øyer i syden og trenger økt kapasitet for å håndtere den økende turismen. TOS med nordlysturisme er ett eksempel, og AES som ligger ved norges største cruisehavn kan fort komme dit også. Nesten samtlige flyplasser i Norge vill hatt godt av noen flere meter med asfalt, og det hadde gitt umiddelbart bidrag inn mot smidigere trafikkavklaring på landsbasis i vintermånedene.

På den andre siden, hadde OSL tatt over rollen til CPH og fått vesentlig flere long-haul ruter, så måtte man lagt opp til en litt annen måte å drive på. Det er vel ingenting som tyder på det.

Med en 2040, så er det jo lagt opp til at man per i dag verken trenger allokere midler eller bestemme seg for noe som helst. Så man kan i praksis fortsatt prioritere andre steder.

Litt enkelt sagt så mener jeg denne rapporten ikke sier så mye om en 3. rullebane utover konklusjonen at man for all del ikke må bygge inn flyplassen men setter av nok plass, hvis man i fremtiden kommer til en konklusjon om å bygge.

Ellers ser jeg i rapporten en konkret plan om å øke rullebanekapasiteten per år fra 267.000 til 300.000 flybevegelser. Noen som vet mer konkret rundt status her?

Last edited:
Back