Tredje rullebane på Gardermoen (OSL)

Re: 3. RWY på OSL

Korriger meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet er den prosjektert med bare 2500 meter lengde. Dette er i snaueste laget for tungtrafikken, og selv en tungt lastet 738 vil få relativt lav V1. Det vil si at den må ta med seg eventuelle problemer i lufta fremfor å kunne stoppe på banen.

Plasseringen på østsiden medfører derfor en del kryssingsproblemematikk nord og sør for Gardermoen. Iom at den østligste banen blir for kort for mye av tungtrafikken til Asia vil denne måtte krysse trafikken som går derfra. Samtidig er de letteste flyene gjerne innenriksmaskiner som jo står parkert på vestsiden av terminalen. Dette gjør at disse får en lang og krøkkete taksetur rundt 01C/19C som dagens østre bane vil bli.

Problemet med å bygge lenger bane er at dersom den skal bli noe særlig mer enn 2800-3000 meter må man enten bygge broer over E16 eller fylle ut i forsenkingen i nord. Begge deler er svært fordyrende, og jeg lurer på om ikke det er noen naturvernsoner på nordsiden også.
 
Re: 3. RWY på OSL

Korriger meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet er den prosjektert med bare 2500 meter lengde. Dette er i snaueste laget for tungtrafikken, og selv en tungt lastet 738 vil få relativt lav V1. Det vil si at den må ta med seg eventuelle problemer i lufta fremfor å kunne stoppe på banen.

Flyene skal jo lande også, og da kan jo lengden være litt kortere, som f.eks landingsbanen i Frankfurt

Ellers er det jo mye tungtrafikk som skal østover som går fra "feil" bane i dag, siden vestre bane er lengst
 
Re: 3. RWY på OSL

Korriger meg hvis jeg tar feil, men såvidt jeg vet er den prosjektert med bare 2500 meter lengde. Dette er i snaueste laget for tungtrafikken, og selv en tungt lastet 738 vil få relativt lav V1. Det vil si at den må ta med seg eventuelle problemer i lufta fremfor å kunne stoppe på banen.

Plasseringen på østsiden medfører derfor en del kryssingsproblemematikk nord og sør for Gardermoen. Iom at den østligste banen blir for kort for mye av tungtrafikken til Asia vil denne måtte krysse trafikken som går derfra. Samtidig er de letteste flyene gjerne innenriksmaskiner som jo står parkert på vestsiden av terminalen. Dette gjør at disse får en lang og krøkkete taksetur rundt 01C/19C som dagens østre bane vil bli.

Problemet med å bygge lenger bane er at dersom den skal bli noe særlig mer enn 2800-3000 meter må man enten bygge broer over E16 eller fylle ut i forsenkingen i nord. Begge deler er svært fordyrende, og jeg lurer på om ikke det er noen naturvernsoner på nordsiden også.

2500m er uproblematisk for mesteparten av trafikken på OSL. Det er lenger enn TOS, og TOS er først og fremst begrenset av 4 graders GS. Det har jo tom avganger til LPA med 6:30h flytid. Alaska flyr DCA-PDX fra 2185m, det er 5:30h med 738.
2500m er i stort sett bare et problem dersom man er hot&high, eller flyr oversjøisk. Som en tredje rullebane er det helt tilstrekkelig.
 
Last edited:
Re: 3. RWY på OSL

Tanken er vel å bygge en ny, liten terminal i øst samtidig? Husker ikke helt detaljene. Men det var vel snakk om innenlands/regional/billigterminal der borte?
 
Re: 3. RWY på OSL

Tanken er vel å bygge en ny, liten terminal i øst samtidig? Husker ikke helt detaljene. Men det var vel snakk om innenlands/regional/billigterminal der borte?



Samtidig kan vel bety så mangt her, men det er jo jo sant at skal du utvide ytterligere, annet enn det planlagte tilbygget på non-Schengen så må man jo trolig bygge øst eller sørøst for dagens terminal
 
Re: 3. RWY på OSL

Tror det ligger en terminal lagt i nord-syd retning mellom de to østre banene inne i masterplanen.
 
Re: 3. RWY på OSL

En tredje rullebane er bare tull på mange år enda. Dagens kapasitet kan økes voldsomt hvis det innføres high speed exits, og mindre separasjon på final. LHR har klart seg med to rullebaner helt til nå, og de tar vel ned godt over 90 millioner passasjerer i året. Det finnes stort rom for forbedring på OSL før man begynner å legge ny asfalt.
 
Re: 3. RWY på OSL

Nå er det flybevegelser og ikke antall pax som setter behovet for antall rullebaner.
 
Re: 3. RWY på OSL

Nå er det flybevegelser og ikke antall pax som setter behovet for antall rullebaner.

Og der er OSL langt fra toppen. OSL har ca halvparten så mange bevegelser som LHR, med like mange rullebaner. Selvsagt mindre forsinkelser også, så LHR sine tall er ikke noen målestokk i så måte.
Mz0As.jpg
 
Last edited:
Re: 3. RWY på OSL

Ja jeg sa ikke jeg personlig mente OSL trengte en rullebane til. [emoji13] For jeg også mener når LHR klarer seg så har OSL mye å gå på.
 
Re: 3. RWY på OSL

Er vel noe med når på døgnet og på hvilke dager flybevegelsene foregår og? LHR er vel travel mer eller mindre døgnet rundt, mens OSL har flere topper og bunner i trafikken. Leste et sted at det var mer eller mindre fullt på banene i "rushtiden" om morgen og ettermiddag på ukedagene.
 
Re: 3. RWY på OSL

Disse sammenligningene blir alltid litt dårlige fordi det, som nevnt, er mange lokale forhold inne i bildet. Dessuten er det opptil 50-60% flere pax per flybevegelse på mange av de opplistede flyplassene. Brøyting og vinteroperasjoner er jo heller ikke noe tema på de fleste av flyplassene som er listet opp her. Og vi vet jo hvordan det går når det sner i London og i New York.

Noe av grunnen til at OSL ønsker en tredje bane er jo nettopp muligheten til å kunne ha to baner åpne selv om det er brøyting. High-speed exits ligger også inne i fremtidsplanene på alle Gardermoens rullebaner, men i god norsk tradisjon blir de nok "few and far between".
 
Re: 3. RWY på OSL

High-speed exits ligger også inne i fremtidsplanene på alle Gardermoens rullebaner, men i god norsk tradisjon blir de nok "few and far between".

I og med at man spacer opp mellom ankomstene når sikten blir dårlig gjør vel også at mye av vinningen går opp i spinningen .. Men kanskje man likevel kan kjøre dem litt tettere hvis/når de kommer?
 
Re: 3. RWY på OSL

Altså... hæ?

Som ikke ATC-ekspert .. ligger begrensningene kun i luften eller på bakken - eller kanskje en kombinasjon? Lurte egentlig mest på om det var noe å hente med high-speedavkjørsler hvis sikten var dårlig ...
 
Back
Top