Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Re: Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Siden jeg i denne sammenheng ikke regner meg som uavhengig, men i høyeste grad uhildet føler jeg meg truffet... :)

Hvordan kan du mene at fakta som ikke kommer fra innsiden er best? Hvordan kan f.eks. en som ikke har kjennskap til prosedyrer, regler og konsekvenser gi den beste fakta? :)

Det går ikke på deg personlig eller forumdeltaker, men jeg er generelt ikke helt ukritisk til alle kilder som er på innsiden og er avhengig av at selskapet som betaler de lønn har tillit hos kundene.

Jeg er ikke skeptisk til folk som forteller ting meg personlig, men ting som blir opplyst av ukjente på et åpent diskusjonsforum velger jeg å se på med kildekritikk.

Der er jo opp til enhver hvor lidenskapelig deres hat mot Ryanair og lignende skal være (og det er enhver sin rett), men å trekke det som er skrevet av noen som faktisk opererer for dem til å bli usannheter er vel å dra det litt langt (om jeg tolker det som er skrevet korrekt) :)

Jeg tror du tolker for mye her nå. Fakta fra innsiden blir alltid satt pris på, så får det være opp til hver og en om hva man tar som god fisk og ikke. Og nei, jeg har ingen grunn til å mistro det 73H skriver, jeg bare konstaterer for meg selv hvor denne informasjonen kommer fra.

Beklager OT, jeg velger å ikke kommentere denne saken fordi jeg ikke vet noe som helst om den, men på generelt grunnlag synes jeg at kapteinen skal ha den fulle og hele rett til å velge hvor mye drivstoff som skal være med, uten at det setter i gang en papirmølle eller kan føre til reaksjoner.

Last edited:

Noe som jeg syntes er rart er at jeg sjelden hører om indikasjonsfeil fra Ryanair.
Leste om det senest idag da et SAS fly hadde indikasjonsfeil feil og de gjennomførte en omfatende prosedyre på det, som viste seg at det ikke var noe feil. Dvs indikasjonsfeil. Norwegian og Widerøe har også indikasjonsfeil. Det kommer i media. Ryanair har mange flighter ut og inn fra destinasjoner i Skandinavia. Har de andre rutiner på slike feil. De flyr jo med samme fly som SAS og DY.

Noe som jeg syntes er rart er at jeg sjelden hører om indikasjonsfeil fra Ryanair.
Leste om det senest idag da et SAS fly hadde indikasjonsfeil feil og de gjennomførte en omfatende prosedyre på det, som viste seg at det ikke var noe feil. Dvs indikasjonsfeil. Norwegian og Widerøe har også indikasjonsfeil. Det kommer i media. Ryanair har mange flighter ut og inn fra destinasjoner i Skandinavia. Har de andre rutiner på slike feil. De flyr jo med samme fly som SAS og DY.

Man hører jo også mere om hvad der foregår i Skandinavien end i Nordkorea :stir

Det hænger nok mere sammen med selskabernes informationsniveau og -politik end med hvilket selskab det drejer sig om. Mon ikke de fleste selskaber har indikationsfejl af og til og gennemfører de nødvendige procedurer i den forbindelse... hvordan disse bliver håndteret kan selvfølgelig blive påvirket af andre ting som fatigue, uddannelsesniveau, stressniveau og kulturen ellers i det enkelte selskab, men antallet af indikationsfejl er der nok ikke meget forskel på i de forskellige selskaber.

Og så vil de suspendere Ryanairs Spanske licens i 3 år

Ryanair could lose its licence to fly in Spain for three years
http://www.typicallyspanish.com/news/publish/article_35533.shtml?

Ryanair emergency landings 'followed procedure
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-19267153?

ulf

Nå står det vel bare at suspensjon kan bli utfallet om lover og regler ikke har vært fulgt. Jeg antar at det er standard prosedyre å innlede undersøkelser når "mayday" brukes (noe som nevnes ovenfor)?

The Ryanair flights, along with planes from other companies, were then put in a holding pattern. But it was only the Irish firm’s planes that had to call mayday emergencies given that they were running low on fuel. Two of the planes refueled at the airport before returning to Madrid, while the passengers on the third plane were taken to the Spanish capital on buses given that the Ryanair crew had exceeded their permitted working hours.

http://elpais.com/elpais/2012/08/14/inenglish/1344969535_529421.html

Jeg tror du tolker for mye her nå. Fakta fra innsiden blir alltid satt pris på, så får det være opp til hver og en om hva man tar som god fisk og ikke. Og nei, jeg har ingen grunn til å mistro det 73H skriver, jeg bare konstaterer for meg selv hvor denne informasjonen kommer fra.

Beklager OT, jeg velger å ikke kommentere denne saken fordi jeg ikke vet noe som helst om den, men på generelt grunnlag synes jeg at kapteinen skal ha den fulle og hele rett til å velge hvor mye drivstoff som skal være med, uten at det setter i gang en papirmølle eller kan føre til reaksjoner.

OK - enda en presisering for å gjøre det klarere;

- Kapteinen har det absolutt siste ordet for hvor mye fuel som blir med på enhver flyging!
- Det blir INGEN reaksjon på for mye fuel hvis begrunnelsen som er beskrevet på flight-dokumentene er legitim!
- Det finnes ingen papirmølle hvis man skriver begrunnelse på de offisielle papirene, men om man har med 4 tonn uten en god begrunnelse - ja da har man bedt om å bli avkrevd forklaring (med tilhørende papirmølle som du så pent beskriver). Kan man ta med 4 tonn fuel ekstra på en CAVOK dag i f.eks. SAS eller Thomas Cook uten å bli avkrevd forklaring, så vil jeg vel heller lure på hvorfor selskapet (SAS) som sliter med kapital ikke bryr seg mer om kostnadene :)

Consumers’ organisation, CEACCU, ‘The Spanish Confederation of Organisations of Housewives, Consumers and Users’, has called on the Director General of Civil Aviation to investigate Ryanair and the emergency landings for lack of fuel by the three planes on the same day, July 26, in Valencia. El País reports that they say if irregularities are found, the airline would face a suspension of the licence to fly in Spain for as long as three years, and a fine of 4.5 million €.

Husmorforbund ? Uansett, pen sum i en slunken Spansk statskasse hvis det ender med bot.

Consumers’ organisation, CEACCU, ‘The Spanish Confederation of Organisations of Housewives, Consumers and Users’, has called on the Director General of Civil Aviation to investigate Ryanair and the emergency landings for lack of fuel by the three planes on the same day, July 26, in Valencia. El País reports that they say if irregularities are found, the airline would face a suspension of the licence to fly in Spain for as long as three years, and a fine of 4.5 million €.

Husmorforbund ? Uansett, pen sum i en slunken Spansk statskasse hvis det ender med bot.
Det antal mennesker som reiser med Ryanair til Spania er så enormt at det vil virkelig påføre den spanske turistindustri betydelige tap. En sånn besluttning tror jeg ingen tørr å ta. Dessuten vil den være direkte uklok.

Du vet, tirrer du på deg Selveste Husmorforbundet på den rette tiden av måneden, er det nok ikke logikken som regjerer sterkest .. :lol:

Det antal mennesker som reiser med Ryanair til Spania er så enormt at det vil virkelig påføre den spanske turistindustri betydelige tap. En sånn besluttning tror jeg ingen tørr å ta. Dessuten vil den være direkte uklok.

Det kan være, men om FR har operert i strid med lovverket så skal de naturligvis merke det.

Det kan være, men om FR har operert i strid med lovverket så skal de naturligvis merke det.

Det ender neppe med en suspensjon av flytillatelser i Spania av grunner som Futura nevner, men bøter kan det selvfølgelig bli. Og som TOS skriver. Har de gjort noe ulovlig skal det reageres. Men er planleggingen av fuel iht de lover og forskrifter som gjelder vil det vel være vanskelig å få påfyll i den spanske statskassa.

Uansett blir det sikkert rettssaker dersom Ryanair blir felt, og en endelig avgjørelse ligger år fremover.

Vidar

Siden jeg i denne sammenheng ikke regner meg som uavhengig, men i høyeste grad uhildet føler jeg meg truffet... :)

Hvordan kan du mene at fakta som ikke kommer fra innsiden er best? Hvordan kan f.eks. en som ikke har kjennskap til prosedyrer, regler og konsekvenser gi den beste fakta? :)

Fakta fra innsiden vil aldri være 100% objektive, men selvfølgelig av interesse. Jeg syns det at dette tema har kommet opp mange ganger er mer interessant.... FR har jo masse dårlig omtale.. gang på gang.. Det kan vel umulig være slik at alt er oppspinn...

Vi har jo også tilfeller av insidere fra FR på dette forumet som har både frikjent og dømt selskapet på samme sak...

Last edited:

Alltid like interessant å lese hva "røyrsla" på andre siden av Europa har å mene om Ryanair :)

For å ta det siste først - Ja, vi har 300 kg vi kan ta med som commanders discretion uten å i det hele tatt begrunne det. Vi kan også ta med 4 tonn ekstra, men vi gjør selvsagt ikke det uten å ha en god grunn - Denne grunnen skriver vi ned på dokumentene vi leverer fra oss etter flighten.

Når man hører minimum flightplan fuel, kan det for en som ikke kjenner til reglene høres ut som at man knappest kommer frem til flyplassen man skal til.

Minimum i alle tilfeller inneholder:
1. Apu/taxifuel
2. Tripfuel
3. Contingency fuel
4. Alternate (for Ryanair aldri mindre enn 30 min)
5. Additional (f.eks. ved ETOPS operations)
6. Minimum final reserve (JAR-OPS) Holding over alternate i 30 min @ 1500 ft.
7. Commanders discretion; ("0 - X" valgfri mengde, men begrunnes hvis det er mer enn 300 kg - f.eks. på grunn av forecasted CB´s eller flygeledere i streik)

Jeg lurer på hvor lenge flyr en 738 på 300 kg fuel?

Kan en pilot i SK og en i DY kanskje vise hvordan de kalkulerer fuel for en tur? Jeg tror ikke det er standard i disse seskapene med fulle tanker, kanskje med unnak for de lengste flighter.

Vidar

Last edited:

Jeg lurer på hvor lenge flyr en 738 på 300 kg fuel?

Kan en pilot i SK og en i DY kanskje vise hvordan de kalkulerer fuel for en tur? Jeg tror ikke det er standard i disse seskapene med fulle tanker, kanskje med unnak for de lengste flighter.

Vidar

Det finnes vel ikke et eneste flyselskap i hele verden som konsekvent flyr med fulle tanker :)

Som en grov pekepinn på 738 - kommer jo litt an på hvor høyt man flyr bl.a.;

200 kg ~ 5 min
300 kg ~ 7:30 min
400 kg ~ 10 min
2400 kg ~ 60 min

Earlybird; Hvis du velger å feste lit til media som selger aviser på å skape frykt, og ikke en pilot som hver eneste dag er interessert i å komme hjem til venner og familie, så har jeg sterkt overvurdert deg. Beklager! Kan du vise meg hvor du finner motstridende påstander til mine "påstander" om at vi har en sunn drivstoffpolitikk i Ryanair? Tror du misforstår meg og at jeg forsvarer Ryanair i alt de gjør, men kall en spade for en spade og kritiser de tingene det faktisk er verdt å kritisere. Fuelpolitikken er ikke en av dem!

Earlybird; Hvis du velger å feste lit til media som selger aviser på å skape frykt, og ikke en pilot som hver eneste dag er interessert i å komme hjem til venner og familie, så har jeg sterkt overvurdert deg. Beklager! Kan du vise meg hvor du finner motstridende påstander til mine "påstander" om at vi har en sunn drivstoffpolitikk i Ryanair? Tror du misforstår meg og at jeg forsvarer Ryanair i alt de gjør, men kall en spade for en spade og kritiser de tingene det faktisk er verdt å kritisere. Fuelpolitikken er ikke en av dem!

Jeg tenker på en blanding av hva jeg hører fra andre flygere og ev. saker som media har kommentert mtp fuel, eks den fra spania nå. Jeg har ingen egen er faring fra FR, så min oppfatning blir jo basert mest på hva jeg hører fra andre jeg kjenner og noe fra media. Grunnen til at det kan bli noe vanskelig å få et godt grep om hva som er fakta, er jo at det er mye rykter og mye omtale om FR. F.eks i duskusjonen om arbeidsvilkår som var her tidligere kommer en FR pilot og skriver at alt er bare oppspinn, for så noen poster senere hvor en annen FR pilot kommer med alvorlige bekymringsmeldinger. Tally Ho, blant annet, kommenterte jo at FR svært ofte må "snike" pga low fuel. Virker som dette er et problem i mine øyne. Dere har vel kanskje det største presset på dere av alle flygere i Europa, gitt ansettelsesmåten deres og holdningene til selskapet. Dette, veldig enkelt, sansynliggjør for meg at man aksepterer ting man ikke ellers ville gjort av frykt for å miste jobben. Dette behøver ikke representere sannheten, men jeg tror en del i bransjen oppfatter det slik... Ingen kritikk mot deg, og jeg tror det veldig godt på at du vil komme hjem til venner og familie.

Last edited:

Hvis du skal høre på rykter fra andre piloter, så synes jeg du skal ta med en erfaring fra Malaga litt tilbake i tid på lista di;

FR er klarert inn til et punkt NEPUR på ILS til 13, da FR plutselig blir reklarert til TOLSU - join holding. Videre blir FR oppmerksom på et AEA fly som blir klarert ned til et flightlevel høyere enn det FR allerede var klarert til, gode 20 Nm lengre ute i forhold til FR's posisjon. Etterhvert går det opp for FR at de faktisk plasserte FR i holding, for å sekvensere AEA inn for landing før FR (ingen annen trafikk på final).... Når FR spurte om begrunnelsen for at FR ble holdt igjen bak AEA i holding når FR kunne landet både 1 og 2 ganger før AEA, så fikk FR til svar at det var ATC som bestemte sekvensen, please don't argue.... Menigmanns oppfatning om at Ryanair får prioritet her og der er oppspinn som stammer fra tabloidpressens fantastiske artikler lignende den som ligger ute vedr. fuel emergency i Valencia.

Søk opp fuel emergency på AVHerald, så finner du at Ryanair er i selskap med bl.a. Emirates, Air Canada, US Airways, CityJet, AerLingus, EasyJet, Alitalia, Malev (RIP), Qatar etc...

Jeg må nok en gang nevne; Hva tror du er grunnen til at de spanske selskapene som også meldte fuel emergency over Valencia ikke er nevnt i et eneste sitat på nett? ... Just sayin...

Last edited:

Du kjemper nok en tapper kamp som du nok sjelden eller aldri vil få spesielt gehør for hverken her eller andre steder, 73H.

Slik som jeg leser "snike i køen" kommentaren var den skrevet som at Ryanair ofte ber om prioritet i sekvensen (uten å ærklære noen offisiell situasjon) fordi de ikke har nok drivstoff til å følge køen. Til det kan jeg bare si at i mine år med flyging til mang en stor Ryanair flyplass (flere ganger daglig til og med) har jeg enda tilgode å høre en av dem be om prioritet i køen.

Mye av det som sies er propaganda fra "den andre siden" da de har en agenda som er å bli kvitt en kjempetrussel til deres godt etablerte posisjon. Som en som arbeider med flere ex. Ryanair flygere ser jeg klart to polariserte leire. En som vil knuse Ryanair for enhver pris da de er djevelen selv mens andre er noe mer nyansert og, forståelig nok, har meninger om personalpolitikken men vil ikke feile operasjonen. Hvis en tenker på det er der utrolig mange i Ryanair og andre steder som går på jobb, gjør det de skal til beste evne og går hjem etterpå og en hører ikke et ord fra dem. At de i Ryanair blir regnet som truet til stillhet er der ingen tvil om mens jeg, i et etablert selskap (elsker det uttrykket :) ), visstnok ikke er det, bare jeg velger å ikke bli involvert i all mulig slags tildels håpløs politikk.

Last edited:

Turtle: Jeg ser og skjønner hva du mener. Synd at det ikke heller innsees fra motstandsbevegelsen at Ryanair ikke bekjempes med motpropaganda, men organisering... Organisering er vel kanskje det som fryktes mest i White House... :)

OK - enda en presisering for å gjøre det klarere;

- Kapteinen har det absolutt siste ordet for hvor mye fuel som blir med på enhver flyging!
- Det blir INGEN reaksjon på for mye fuel hvis begrunnelsen som er beskrevet på flight-dokumentene er legitim!

Det at man må begrunne hvorfor man tok med fuel sier meg ganske mye!
Det er i min verden uheldig overvåkning og sier ganske mye om selskapets måte å operere på. Hadde hatt tillitt til sine commanders så hadde dem stolt på at de ikke tok med extra fuel hvis det ikke behøvdes- altså ikke nødvendig å måtte forklare hvorfor fuel ble tatt med.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger FR har kommet foran meg i køen inn til STN da de ikke kan holde 10 min. Vi som har forutsett delay ligger i holding og O'Leary må "få" komme inn før oss fordi de ikke har fuel. Pisses me off!

Jeg er glad for 3 ting:

1. Jepp, jeg er kaptein og fuel bestemmer jeg!

2. Jeg trenger ikke gi en forklaring til selskapet mitt hvordan jeg bedømmer fuel to be carried

3. Er så glad for at jeg ikke jobber i ett irsk selskap som maler flyene sine med "auf wiedersehen Lufthansa" og andre crappy things.

Just my 2 cents!

Back