Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

branserud

ScanFlyer Blue
Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Hentet fra http://www.sb.no/nyheter/tre-ryanair-fly-sendte-nodmelding-pa-samme-dag-1.7487343

De tre flyene var blitt omdirigert til Valencia, vel en times flyvning unna, på grunn av et kraftig tordenvær ved den spanske hovedstaden den 26. juli, skriver den irske avisa Sunday Independent of Ireland.

Avisa har fått bekreftet dette ved å lytte til samtalene mellom to av flyene og flygelederne for det gjeldende luftrommet. Der går det fram at med bare tre minutters mellomrom bruker to av Ryanairs piloter utrykket «mayday» overfor flykontrollen. Et tredje Ryanair-fly måtte også sende nødmelding på grunn av slunkne drivstofftanker samme dag.

Re: Tre Ryanair-fly sendte nødmelding på samme dag

Er dette så kritisk da? 1 time ekstra flytur er vel min. 33% lenger en de opprinnelige hadde planlagt og så har du reserver til go-around osv. Skulle de så vente på å få lande ville de sikkert fått problemer med at reservene hadde blitt for små. Derfor er det kanskje riktig å sende ut nødmelding om at de begynner å få lite fuel, enn å vente til de er tomme for fuel. Vi har jo desverre eksempler på de som ikke tydelig nok har komunisert at de har hatt lite og derfor gått tomme.
Jeg vil anta et fly fra TOS til TRD som får beskjed om å helle gå til ARN også vil kunne få "problemer"

Heller en mayday for mye, enn en mayday for lite.

Problemet er vel ikke at de sendte nødmelding, men det faktum at FR har som policy å tanke opp bare til absolutt tillatt minimum.

"piss poor flight planning" om en spør meg...

Derfor er det kanskje riktig å sende ut nødmelding om at de begynner å få lite fuel, enn å vente til de er tomme for fuel.

Enten er det riktig eller ikke ihht. regelverket. Fagfolk får korrigere, men de skal vel agere slik dersom de bikker under lovpålagt reserve (45 minutter?).

At FR tanker minimum, er vel ingen godt bevart hemmelighet. De overholder regler, selv om det er kapteinen som avgjør hvor mye mer han ønsker å ta med seg (eller ha jobb videre inn disse tilfeller).

Men her er det vel regelverket som bare kan bli bedre :banghead:

Det ser ut som om enkelte har følgende regler når det gjelder Ryanair

1. Alt Ryanair gjør er feil
2. Dersom Ryanair skulle gjøre noe riktig vil automatisk regel 1 tre i kraft.

Vidar

Det er slik at alle flyselskaper forsøker å unngå å ta for mye fuel med seg. Det koster ca 3,5 % pr time å dra med seg ekstra fuel. Tar med 1000 kg ekstra fuel med seg, så koster det ca 140 kg "ekstra" å dra med seg på en fire timers flygning.

På den annen side er det få eller ingen selskapert som legger så skarpe føringer på Commander som i Ryanair, der de har vært begrenset til 300 kg ekstra, og alt ut over dette medfører at de må "skrive rapport på seg selv" om de går ut over dette.

Mange av oss flygende har opplevd at FR har måttet snike i køen inn til lufthavnene, fordi de er nær minimum required fuel. Dette er frustrerende, da de fleste andre også kan være lave på fuel. Resultatet har noen ganger vært at de har bedt om "fuel priority", men ikke ønsket å decleare en emergency (mayday) - da dette utløser en forbannet masse papirarbeid til luftfartsmyndighetene.

Tenk selv - om man stadig står i køen på en lufthavn (f.eks i security) - og den samme personen gang på gang kommer løpende inn foran køen av ventende, og unnskylder seg med at han er sen, og bare "MÅ" først igjennom - for å rekke flyet....det skaper etter hvert forbannelse og irritasjon hos de andre, jeg tror man ser den sammenlikningen.

Nå er ikke problemet så stort der de flyr på de vanligvis"sekundære" flyplasser, men mer når de skal inn i samme køen som de andre, til de store flyplassene, og må gjennom flaskehalsene.

For meg virker dette å være en Ryanair-syndrom, og ikke noe som andre lavprisselskaper, som f.eks DY, gjør.

Tally-Ho

Blir ikke noe klokere av avisartikkelen det linkes til i første posten. Men alle skal ha fuel til destinasjonen og videre til en alternativ flyplass og + 30? min flyging til. Hadde Ryanair her en annen alternativ flyplass som de ikke kunne få brukt siden de ble for lave på fuel?

Blir ikke noe klokere av avisartikkelen det linkes til i første posten. Men alle skal ha fuel til destinasjonen og videre til en alternativ flyplass og + 30? min flyging til. Hadde Ryanair her en annen alternativ flyplass som de ikke kunne få brukt siden de ble for lave på fuel?

Korrekt, det er som du sier krav om nok drivstoff til å fly til destinasjon, videre til alternativ og så i 30min (for jetfly). Der er visse tillegg/fradrag som må/kan gjøres under visse forutsetninger men det er hovedregelen.

Skulle ikke forundre meg om de brukte Valencia som alternativ, avhengig av hvor stort område rundt Madrid som potensielt var berørt av været.

Mange av oss flygende har opplevd at FR har måttet snike i køen inn til lufthavnene, fordi de er nær minimum required fuel. Dette er frustrerende, da de fleste andre også kan være lave på fuel. Resultatet har noen ganger vært at de har bedt om "fuel priority", men ikke ønsket å decleare en emergency (mayday) - da dette utløser en forbannet masse papirarbeid til luftfartsmyndighetene.

For meg virker dette å være en Ryanair-syndrom, og ikke noe som andre lavprisselskaper, som f.eks DY, gjør.

Tally-Ho

Kanskje spanjolene og tilsvarende er mer velvillige til å "hjelpe" noen å snike i køen (som de gjør med f.eks. Iberia og andre som kun snakker spansk), men her i UK f.eks. er det ingen nåde. ATC sier enkelt og greit "if you require priority you have to declare a PAN or emergency". Har hørt den diskusjonen på radioen i London TMA noen ganger, spesielt med forretningsfly som har krysset Atlanterhavet.

Hvis en leser originalartikkelen sier den at flyene holdt over Valencia i en times tid og det tyder på for meg at det ihvertfall ikke var mangel på ekstra drivstoff i dette tilfellet. Kan jo også nevne en dag det ble tåke i Barcelona og alt falt i staver (som det oftest gjør i Spania når solen ikke skinner) måtte til og med et tradisjonelt selskap utstede MAYDAY for i det hele tatt å kunne lande. Valencia nektet å motta flere fly og Barcelona nektet å muligjøre for CATIII innflyging. Ironisk nok ble plutselig CATIII tilgjengelig etter at MAYDAY var utstedt.

Det med flight plan fuel og ikke ta med ekstra er også noe andre store lavprisselskap og andre (ingen nevnt, ingen glemt) har stor fokus på. Teorien er rett og slett at det er billigere at et visst antall fly "diverter" enn at alle tar med seg ekstra drivstoff "just in case". Så kan en jo gjøre opp sine meninger om den teorien.

Last edited:

Alltid like interessant å lese hva "røyrsla" på andre siden av Europa har å mene om Ryanair :)

For å ta det siste først - Ja, vi har 300 kg vi kan ta med som commanders discretion uten å i det hele tatt begrunne det. Vi kan også ta med 4 tonn ekstra, men vi gjør selvsagt ikke det uten å ha en god grunn - Denne grunnen skriver vi ned på dokumentene vi leverer fra oss etter flighten.

Når man hører minimum flightplan fuel, kan det for en som ikke kjenner til reglene høres ut som at man knappest kommer frem til flyplassen man skal til.

Minimum i alle tilfeller inneholder:
1. Apu/taxifuel
2. Tripfuel
3. Contingency fuel
4. Alternate (for Ryanair aldri mindre enn 30 min)
5. Additional (f.eks. ved ETOPS operations)
6. Minimum final reserve (JAR-OPS) Holding over alternate i 30 min @ 1500 ft.
7. Commanders discretion; ("0 - X" valgfri mengde, men begrunnes hvis det er mer enn 300 kg - f.eks. på grunn av forecasted CB´s eller flygeledere i streik)

Utformingen av flightplanningen vår gjør at vi har minimum èn time ekstra fuel hvis vi legger sammen alternate og final reserve. Dette gjelder også hvis alternaten ligger 10 minutter unna. I motsatt fall hvor alternate ligger mer enn 30 min unna, har vi selvsagt fuel for tilsvarende flygetid.

I tillegg har vi en konservativ flightplanning som gjør at vi generelt har fuelsavings på hver eneste tur, noe som igjen gir oss ekstra tid i holding over destination/alternate.

Artikkelen sier ikke noe om at det var et par spanske selskaper som også måtte melde "Mayday" den samme dagen :) Det er vel slik spillereglene er...

Interessant å lese de to siste innleggene som kanskje indikerer noe annet enn "piss poor flight planning" som ble nevnt over her...

Forøvrig er det vel slik som -VLE skriver at uansett hva FR gjør så er det noe galt med det. La oss kalle det Lex Flyprat... ;)

Last edited:

Alltid like interessant å lese hva "røyrsla" på andre siden av Europa har å mene om Ryanair :)

For å ta det siste først - Ja, vi har 300 kg vi kan ta med som commanders discretion uten å i det hele tatt begrunne det. Vi kan også ta med 4 tonn ekstra, men vi gjør selvsagt ikke det uten å ha en god grunn - Denne grunnen skriver vi ned på dokumentene vi leverer fra oss etter flighten.

Når man hører minimum flightplan fuel, kan det for en som ikke kjenner til reglene høres ut som at man knappest kommer frem til flyplassen man skal til.

Minimum i alle tilfeller inneholder:
1. Apu/taxifuel
2. Tripfuel
3. Contingency fuel
5. Additional (f.eks. ved ETOPS operations)
6. Minimum final reserve (JAR-OPS) Holding over alternate i 30 min @ 1500 ft.
7. Commanders discretion; ("0 - X" valgfri mengde, men begrunnes hvis det er mer enn 300 kg - f.eks. på grunn av forecasted CB´s eller flygeledere i streik)

Utformingen av flightplanningen vår gjør at vi har minimum èn time ekstra fuel hvis vi legger sammen alternate og final reserve. Dette gjelder også hvis alternaten ligger 10 minutter unna. I motsatt fall hvor alternate ligger mer enn 30 min unna, har vi selvsagt fuel for tilsvarende flygetid.

I tillegg har vi en konservativ flightplanning som gjør at vi generelt har fuelsavings på hver eneste tur, noe som igjen gir oss ekstra tid i holding over destination/alternate.

Artikkelen sier ikke noe om at det var et par spanske selskaper som også måtte melde "Mayday" den samme dagen :) Det er vel slik spillereglene er...

Herlig - jeg elsker fakta!

Det er vel ogsaa rimelig mange fly Ryanair har i luften i loepet av et doegn, og dette er jo ikke dagligdags.

Herlig - jeg elsker fakta!

Det er vel ogsaa rimelig mange fly Ryanair har i luften i loepet av et doegn, og dette er jo ikke dagligdags.
Er du klar over hvor mange gode diskusjoner som er ødelagt av fakta???

De oppererer vel 270 fly, så er ca20 på service, da er det 250 opperative som tilsammen flyr ca 1000 flighter per dag. Vi snakker her om 3 promille av den dags flighter.
Jeg har ikke noe imot å reise med et selskap som etter 1 times ekstra flyvning begynner å få litt lite igjen til sikkerhets margin så lenge vi snakker om flyvninger over land. Spesielt ikke dersom det medfører mindre forurensning. Storm i eggeglass etter min mening.

Og det beste er fakta fra uavhengige og uhildede kilder.

Siden jeg i denne sammenheng ikke regner meg som uavhengig, men i høyeste grad uhildet føler jeg meg truffet... :)

Hvordan kan du mene at fakta som ikke kommer fra innsiden er best? Hvordan kan f.eks. en som ikke har kjennskap til prosedyrer, regler og konsekvenser gi den beste fakta? :)

Du verden, da har jo Ryanair mer drivstoff enn enkelte tradisjonelle selskap, men det skal en sikkert ikke snakke så altfor høyt om ;)

Og det beste er fakta fra uavhengige og uhildede kilder.

Der er jo opp til enhver hvor lidenskapelig deres hat mot Ryanair og lignende skal være (og det er enhver sin rett), men å trekke det som er skrevet av noen som faktisk opererer for dem til å bli usannheter er vel å dra det litt langt (om jeg tolker det som er skrevet korrekt) :)

Last edited:

Merkeligt om de der datoer ; 26 jul og 14 may, og 14 mars

Quite why the Irish Independent has taken from until to publish the story which they date from July 26 is unclear
According to the Irish Independent it happened on July 26, but reports printed on that day say it happened on May 14

http://www.typicallyspanish.com/news/publish/article_35517.shtml

Avherald har ikke Ryanair med , men 14 mars det samme scenario med ett andet fly

Aer Lingus A320 at Barcelona on Mar 14th 2012, fuel emergency
http://avherald.com/h?article=44df086f&opt=0

Back